מתווה החזרה ללימודים של משרד החינוך תחת משבר הקורונה ממשיך לעורר תרעומת בקרב הורים בכלל והנהגת ההורים הארצית בפרט. לפי המתווה הנוכחי, תלמידי כיתות ה'-ו' אמורים להגיע מ-1 בספטמבר רק פעמיים בשבוע לבית הספר ובשאר הימים ללמוד מהבית. "אנחנו לא מוכנים שהם ילמדו ארבעה ימים מהבית", אמרה היום (ג') לאולפן ynet אודליה כהן-שיינדרוף, אם לשלושה מרעננה וסגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית.
נציגות ההורים הכריזה כבר בשבוע שעבר כי בכוונתה להוביל להשבתת הלימודים אם המתווה לכיתות ה'-ו' ימומש. לדברי כהן-שיינדרוף, "כולנו מבינים שהחשיפה שלהם למסכים כל יום, הבדידות הנוראית כל יום, הלמידה הלא-אפקטיבית וכל ההשלכות שגדולים ממני כבר דיברו עליהם, לא יכולה להתקיים. לא נסכים להשאיר את הילדים רוב השנה בבית. לא מדובר על שבועיים אלא על שנה שלמה".
בכירת נציגות ההורים אמרה עוד: "בדיון אתמול בוועדת החינוך, שבו גם אנחנו היינו, דיברו על כך שאין הצדקה שכיתות ה'-ו' יישבו בבית כל השנה. לכן, כל מי שקיבל את ההחלטה הזאת, זה הזמן שלו לשנות ההחלטה. כיתות ה'-ו' יכולות ללמוד בקפסולות, זה ניהול סיכונים".
1 צפייה בגלריה
חיטוי בית ספר "הגימנסיה" בירושלים
חיטוי בית ספר "הגימנסיה" בירושלים
חיטוי בבית ספר בירושלים (ארכיון)
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אינה זלצמן, סגנית בכירה למנהלת המינהל הפדגוגי במשרד החינוך, אמרה בתגובה: "התוכנית הזאת התקבלה לאחר שיח ארוך עם משרד הבריאות. השרים הגיעו להסכמה על המהלך הזה. שמענו דעות לכאן או לכאן, מהרגע שהתקבלה ההחלטה זה מה שאושר. פנינו במתווה שלא משאיר אף ילד בבית. יכול להיות שיש כאלה שילמדו פחות, אבל כאן המתווה מדבר על לכל הפחות.
"זאת אומרת שילדים יגיעו לבתי הספר מינימום יומיים. אנחנו נמצאים בקשר יומיומי עם המחוזות כדי לוודא שאפשר יהיה לתת אפילו שלושה וארבעה ימים לתלמידי ה' ומעלה, מתוך הבנה שלמידה פיזית היא למידה חשובה. זה יהיה תלוי במרחבים שיש בכל בית ספר. אנחנו עוברים בית ספר-בית ספר כדי להגיד את מספר הימים שכל אחד מהם יוכל לתת מענה לתלמידים אצלו".

"ילד בן 10 לא יכול להיות שנה שלמה בבית"

עינת גבריאלי, אם לשלושה מגבעתיים וחברת הנהלה בהנהגת ההורים, אמרה בהתייחסה של נציגת משרד החינוך כי "לא רק שמה שהיא אמרה לא מספק, זה מנוגד למה שקורה בשטח. דיברנו עם המון הורים ביישובים שבהם בכיתות ה'-ו' מקבלים תשע שעות בלבד לשבוע בבית הספר. זה מעט למשך שנה שלמה כי אנחנו יודעים שהמתווה הוא לשנה. אצלנו בגבעתיים יש 14 שעות וזה גם מעט. ילד בן 10 לא יכול להיות בבית שנה שלמה.
"אנחנו שמחים על ההצעה של פרופ' איתמר גרוטו לבחון את הדברים, ורואים אם אפשר לשנות את ההחלטה על בסיס נתונים ולא על סמך תחושות בטן. ההורים נמצאים בתחושה מאוד קשה וכל הנזקים שעלולים להיות נלווים כמו אלימות והשמנה מאוד מדאיגים אותנו".
- ואת אם לשלושה, זה מאוד מורכב. "מאוד קשה ללמוד ככה. יש לי ילדה בכיתה ו'. אין לה קשיים לימודיים, תלמידה מצטיינת. ועדיין, מאוד קשה לה ללמוד ככה. קשה לפגוש חברים, קשה לשמוע את המורה, לא לכל אחד יש מחשב וגם למורים אין ציוד. יש בעיות מאוד קשות עם המתווה הזה ואני חושבת שמה שאינה אמרה לא באמת נותן מענה לכל תלמידים. יש תלמידים בקבוצות סיכון שלא קיבלו עדיין מענה. זה יהיה נכון לעשות חשיבה מחדש וגם בסדר להגיד 'טעינו'".
- גברת זלצמן, כמה תלמידי ה'-ו' ילמדו בבתי הספר ארבעה ימים בשבוע? "אנחנו מדברים על קרוב ל-50% שילמדו יותר מהיומיים של המינימום במתווה. אנחנו רואים התגייסות מאוד גדולה של מנהלים ורשויות שמנסים לתת פתרונות למתווה הקיים. לגבי הלמידה מרחוק, אנחנו בשלב מאוד גדול של הכשרה נוספת למורים ללמידה מרחוק. אנחנו במהלך עצום של רכישת מחשבים ואמצעי קצה לתלמידים ומורים.
"נכון שהמהלך הזה לא יהיה מלא וייעשה בפעימות, אבל אנחנו בשנה שהיא שנה לא רגילה. אנחנו עושים את מיטב היכולות שלנו יחד עם השותפים. אנחנו נפגשים עם ההורים וארגוני המורים כדי שנוכל להגיע לרמה של כל כיתה ולראות ששם ניתן המענה מהבחינה הלימודית והחברתית".