ועדת הקורונה אישרה בצהריים (יום ב') את פתיחת חופי הים ובריכות השחייה גם בסופי השבוע. הוועדה צפויה לקיים הצבעה נוספת מחר בבוקר על אישור הישיבה במסעדות, ברקע מחלוקת עם הממשלה שדורשת לאפשר ישיבה בחוץ בלבד. לפי שעה מסתמן מתווה שבמסגרתו יוכלו המסעדות להתרחב לרחובות בסיוע העיריות.
8 צפייה בגלריה
(צילום: עיריית תל אביב)
8 צפייה בגלריה
החופים והבריכות יפעלו, עתיד המסעדות יוכרע
החופים והבריכות יפעלו, עתיד המסעדות יוכרע
(צילום: מוטי קמחי, אבי חי )
הבוקר הודיע יו"ר הקואליציה מיקי זוהר כי הממשלה מוכנה לאשר שהייה בחופי הים ואת פתיחת הבריכות בסופי השבוע. הוא גם הבהיר לוועדה שהממשלה מוכנה לישיבה בחוץ במסעדות, אך מבקשת לאסור את הישיבה בתוך המסעדות מחשש להדבקה.
בכירים בממשלה אמרו כי בדיון שהתקיים אצל ראש הממשלה נתניהו הוחלט שמשרד הבריאות יגבש מתווה שיאפשר להציב כיסאות בחוץ ואף להתרחב לרחוב בסיוע העיריות, בדומה למודל שהופעל בניו יורק. "יש מאמץ להשלים את המתווה עוד היום", אמרו הבכירים. לפי ההערכות, גם אם לא יושלם תכנון המתווה - המסעדות לא ייסגרו מחר.
8 צפייה בגלריה
מסעדה בניו יורק
מסעדה בניו יורק
שולחן ברחוב. ניו יורק
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
מסעדה בניו יורק
מסעדה בניו יורק
בקרוב בישראל? הרחוב צומצם - והשולחנות יצאו
(צילום: AFP)
בעיריית תל אביב אפשרו כבר בתחילת המשבר לכמה מסעדות להתרחב גם אל הכביש. דוגמה אחת לכך מתקיימת ברחוב ויטל בשכונת פלורנטין, שהוחלף ל"מדרחוב נושם", לאחר שהותקנו בו פלטפורמות הגבהה על שפת הכביש. בצורה זו, בתי העסק הרחיבו את שטח האירוח שלהם והציבו שולחנות וכיסאות נוספים תוך שמירה על ריחוק חברתי והימנעות מישיבה בחלל סגור.
ראש העיר תל אביב רון חולדאי אמר: "נאפשר להוציא שולחנות וכיסאות למרחב הציבור מעבר לכל מה שהיה מקובל עד כה. בעת הזו יש לעשות הכול כדי לסייע לעסקים".
8 צפייה בגלריה
מסעדה בניו יורק
מסעדה בניו יורק
בקרוב בישראל? הרחוב צומצם - והשולחנות יצאו
(צילום: AFP)


בפתח הישיבה אמרה יו"ר הוועדה יפעת שאשא ביטון: "אנחנו מקיימים שיח כבר מסוף הדיון הקודם. אנחנו רוצים להגיע למתווה שהוא מוסכם. נצביע על הבריכות והים ונחריג אותם. לגבי מסעדות אין הסכמה לגבי הישיבה בפנים".
8 צפייה בגלריה
ועדת הקורונה
ועדת הקורונה
דיון בוועדת הקורונה
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
שאשא ביטון הוסיפה כי הוועדה תמשיך לדון ביתר ההגבלות בהמשך השבוע, בהן סגירת חדרי הכושר וההחלטה לסגור את אתרי התיירות והאטרקציות בסופי שבוע. "אנחנו עדיין מנהלים שיח עם הממשלה. לא נצביע על מה שטרם הוסכם", אמרה. "בריכות וים יוחרגו וייפתחו. בממשלה רוצים להשאיר את המסעדות פתוחות רק בחוץ. על חדרי הכושר נצביע ביום רביעי".
שר המדע יזהר שי אמר בדיון כי "לפי מערכת הבריאות מציאות של 750 חולים קשים תביא לקריסה. כל ההקלות הן בתנאי שלא נגיע לכך. חשוב לזכור כי כמות החולים הקשים הכפילה את עצמה פעמיים בחודש האחרון. החלטות הממשלה נועדו להפחית את כמות החולים הקשים הללו בעוד חודש מהיום".

"להפריד שלא יהיו התקהלויות בים"

בחלקו הראשון של הדיון, שבא אחרי דיון שהתקיים אתמול, חברי ועדת הקורונה עודכנו על-ידי יו"ר הקואליציה מיקי זוהר שנכון לעכשיו, הממשלה לא מבקשת לסגור את הבריכות והמסעדות.
זוהר רמז כי הממשלה תומכת בכך שהמסעדות יישארו פתוחות, אולם תחת מתווה שונה: "הדבר הנכון שהוועדה תקבל היום זה אפשרות לפתוח את המסעדות ושטחים פתוחים תוך כדי הקפדה על המגבלות הנדרשות. בעלי המסעדות יכולים לחיות עם ההחלטה הזו".
סגן שר הבריאות יואב קיש התייחס בתחילת הדיון לנתוני משרד הבריאות - פחות מאלף מאובחנים ביממה לראשונה אחרי שבועיים: "אתמול היה יום עם נתונים עם קצת יותר טובים, אבל לא יודע אם יש שינוי מגמה. ירדנו באחוז המאומתים לחמישה וחצי אחוזים. לא יודעים אם זה נקודתי. צריך לחכות יומיים-שלושה. לא להשתכר מהתופעה".
8 צפייה בגלריה
וועדת הקורונה בהחלטה על חדרי כושר ובריכות
וועדת הקורונה בהחלטה על חדרי כושר ובריכות
סגן השר קיש. רוצים לפתוח? לסגור מקום אחר
(צילום: ערוץ כנסת)
הוא גם ציין כי משרד הבריאות מבקש להשאיר חללים סגורים כמו אולמות אירועים וחדרי כושר סגורים. "מקומות פתוחים, תחת ההגבלות והתו הסגול - אפשר להפעיל", אמר קיש. "בים צריך להפריד שלא יהיו התקהלויות. בקונספט הזה אנחנו מוכנים להתקדם. אם רוצים לפתוח מקום צריך לסגור אחר".
בהמשך, יו"ר הקואליציה זוהר, שהתעמת בעבר עם יו"ר הוועדה יפעת שאשא ביטון, אמר כי "הדבר שאותי בעיקר מטריד וגם את ראש הממשלה מטריד הוא שההחלטה שעשויה להתקבל פה עלולה לסכן ציבור גדול מאוד. אין לנו משהו אישי נגד יו"ר הוועדה. אנחנו רואים את מספר הנדבקים הולך וגובר מיום ליום, אנחנו מבינים שכשנגיע לאלף חולים קשים, יכול להיות שלא נוכל להציל חיים".
8 צפייה בגלריה
 שאשא ביטון, זוהר ונתניהו
 שאשא ביטון, זוהר ונתניהו
שאשא ביטון, זוהר ונתניהו
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אלכס קולומויסקי)
הוא הוסיף: "חוסר האחריות הוא פשוט סכנה לבריאות הציבור. אתם סבורים שהכול בסדר ושכולם במצב מצוין, אבל זה זה לא המצב. המצב במדינת ישראל לא פשוט מבחינה רפואית. אנחנו עושים החלטות דרמטיות ותפקיד הוועדה זה גם לשמור על בריאות הציבור וכמובן גם לאזן בין רצונות הממשלה לבין רצונות חברי הכנסת".
שאשא ביטון השיבה לו כי היא כופרת בטענה שהוועדה פועלת בחוסר אחריות. "יושבים פה הרבה מאוד שעות כדי לקבל את ההחלטה הנכונה עבור הציבור עם האיזונים הנכונים. בריאות הציבור זה לא רק קורונה. יש גם את הבריאות הנפשית". זוהר השיב לה כי אם היא מזלזלת בטובי האפידמיולוגים - זה עניין שלה.