ברקע חקירת אונס בת ה-16 באילת: מאות השתתפו הערב (א') בכיכר רבין בתל אביב בהפגנת מחאה נגד אלימות נגד נשים והטיפול בה. את האירוע הנחתה מעין אדם והשתתפו בו בין השאר סגנית ראש העיר ציפי ברנד, צופית גרנט, השף חיים כהן ועוד. במקביל התקיימו הפגנות נוספות במקומות שונים בארץ - בקריית אונו, במזכרת בתיה, בחיפה, בבאר שבע ועוד. בסיום ההפגנה בתל אביב החלו כ-300 מהמשתתפים לצעוד לאורך רחוב אבן גבירול. ynet העביר את האירוע בשידור החי.
מארגנת ההפגנה בתל אביב, מורן זר קצנשטיין, אמרה על הבמה: "היה לי מזל שלא נאנסתי אבל חברות שלי כן. צמחנו מהשטח, מתוך חרדה על עצמנו, ואני כאן בשם עשרות ומאות נשים שאומרות 'די - מספיק'. אני לא נואמת ולא אקטיביסטית. זאת המחאה הראשונה שהרמתי בחיים. אני לא מייצגת שם ארגון והערב זאת התארגנות פרטית כי כבר אי אפשר לשמוע על עוד מותקפת או נאנסת".



11 צפייה בגלריה
ביג הפגנות
ביג הפגנות
ביג הפגנות
(צילום: דנה קופל, מוטי קמחי, יריב כץ, עידו ארז, אבי מועלם )

11 צפייה בגלריה
קריית אונו
קריית אונו
קריית אונו, הערב
(צילום: דנה קופל )
11 צפייה בגלריה
צופית גרנט
צופית גרנט
צופית גרנט בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי )
11 צפייה בגלריה
כיכר רבין
כיכר רבין
כיכר רבין, הערב
(צילום: מוטי קמחי )
11 צפייה בגלריה
כיכר רבין
כיכר רבין
כיכר רבין
(צילום: מוטי קמחי )
11 צפייה בגלריה
פתח תקווה
פתח תקווה
פתח תקווה
(צילום: יריב כץ)
סגנית ראש העיר ציפי ברנד: "איך זה יתכן שילדה בת 16 נאנסת בברוטליות מתחת לאף שלנו? זאת הדייסה שאנחנו בישלנו. האדישות של המערכת הובילה להרס חייה של נערה. צריך לשנות את הכל, את השפה את ספרי הלימוד ואת ספרי ההיסטוריה. המהפכה רחוקה מלהיגמר כי אף אחד לא מוותר על עמדת הכוח שלו בקלות".
השף חיים כהן אמר בעצרת: "בטבע החיות מתנפלות על הטרף וקורעות אותו כשהוא בחיים ונשמתו באפו. ככה האנס מתנפל על הנערה. משתק אותה, מכניע את גופה, רוצח את נפשה ואז אונס אותה. בושה. לא רק זאת, הוא מותיר אותה עזובה מול גברים שרוצחים אותה שוב ושוב, לא מקשיבים לה כשהיא מתחננת שיפסיקו ואז בסוף לא מאמינים לה. היום צריכים לשמוע את קולם של הגברים? איפה הם. היום כל חבר או חברת כנסת צריכים להסתכל על עצמם כי על עבירת מס נכנסים לכלא ועל עבירת מין - עבודות שירות. מי שאונס דינו כרוצח".
המנחה מעיין אדם סיפרה בפתח העצרת: "הלכתי לים בנהריה, גבר נגע בי ונאלצתי לגעת בו בחזרה. במשטרה אמרו לי לא לשוב לשם ולא להתקרב לטיילת ולא ללכת לים. הבנתי בגיל צעיר שאני הולכת לשלם את המחיר על מה שקרה לי, שהוא יסתובב חופשי ואני אכלא וחיי יעצרו. הלכתי לים, הוא היה שם בדיוק באותו מקום, הוא רץ לעברי, נופף לשלום. נסתי על נפשי והזמנתי משטרה. הוא פדופיל מבוקש שקיבל שלוש שנים ובטח יצא אחרי שנה".
11 צפייה בגלריה
עודד פורר
עודד פורר
יו"ר הועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ עודד פורר, הערב בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי )

11 צפייה בגלריה
קריית אונו
קריית אונו
מחאה בקריית אונו, הערב
(צילום: דנה קופל )
11 צפייה בגלריה
מזכרת בתיה
מזכרת בתיה
מזכרת בתיה
(צילום: אבי מועלם )
הפגנה התקיימה גם בחיפה והשתתפו בה כמה עשרות נשים ומספר חד-ספרתי של גברים. אלה אנגלנדר, אחת המפגינות: "הצעקה הזאת היא בעצם על כך שאישה יכולה להיאנס באופן כזה. על כך שנשים, כולנו, חיות במקום לא בטוח. אני רוצה ללכת ברחוב ולדעת שאני בטוחה, שאני מוגנת. המקרה באילת היה הקש ששבר את גב הגמל. זה מקרה שמעיד על הכלל".
אחד הגברים שהגיעו להפגין היה אלכס איסר. "אני לא מרגיש מיעוט", אמר. "לא חשבתי אם יהיו או לא יהיו פה גברים בין המפגינים. חשבתי להביא את הקול שלי, את מי שאני ולהראות תמיכה גם בנשים וגם בגברים. זה משהו שאני קורא בחדשות, אני רואה בטלוויזיה, אבל זה לא משהו שאני מוכן לשים בצד ולשכוח ממנו. אני חי במדינה הזאת, יש לי חברים, יש לי חברות, יש לי בת זוג ואני מביא את זה איתי לפה".
11 צפייה בגלריה
רמת נגב
רמת נגב
בני נוער ברמת נגב, הערב
כ-150 איש הפגינו במרכז המורים בבאר שבע, וצעקו "די, נמאס - תאשימו את האנס", ו"שום חוטיני אינו הזמנה לאונס". מתן סנדלר, אחד המפגינים, אמר: "זה לא מפתיע שיש גברים בהפגנה, צריך שיהיו עוד. פעם לא היו גברים בכלל בהפגנות. על עבירות רכוש מקבלים בממוצע יותר שנים מעל אונס. זה משדר מסר שנראה לי שכדאי שיחשבו עליו לפחות".
גם במועצת רמת נגב התאספו עשרות בני ובנות נוער ברחבת המועצה במטרה להביע מחאה על אונס הנערה באילת. הם ביקשו להעביר מסר לכל נפגעות האלימות המינית: "את לא לבד".
זהו הערב השני תוך פחות משבוע שבו מתקיימת מחאה רחבה הקשורה באלימות נגד נשים. ביום חמישי השתתפו אלפים בהפגנות ברחבי הארץ במחאה שניצתה בעקבות הדיווחים הראשונים על האונס באילת.
כמו כן, עובדים רבים בשורת ארגונים ציבוריים וחברות מסחריות שבתו בצהריים מ-12:00 כחלק ממחאת "ישראל מתביישת". "הגיעה העת לומר די. ואם הם לא יעצרו, אנחנו נעצור", אמרה מורן זר קצנשטיין, יוזמת מחאת הנשים וחלק מארגון הנשים "בונות אלטרנטיבה. האלימות נגד נשים חוצה מגזרים, חוצה ימין ושמאל, זאת אלימות שלא ניתן להשלים עמה עוד. אני קוראת לכן, נשות ואנשי ישראל, תעצרו, תפגינו, תשמיעו את קולכם".
השתתפו בהכנת הכתבה: אחיה ראב"ד וריקי כרמי