גורמים רוסים אמרו שהציעו שיתוף פעולה "חסר תקדים" לגוף האמריקני שהוקם כדי לזרז את מציאת החיסון נגד נגיף הקורונה החדש. ואולם לפי הדברים שאמרו הגורמים ל-CNN, בארה"ב "לא מגלים פתיחות כלפי הקדמה הרוסית" לעת עתה.

"יש תחושה כללית של חוסר אמון, ואנחנו מאמינים שבשל כך טכנולוגיות רוסיות לא מאומצות בארצות הברית", ציינו הגורמים ממוסקבה.

הדוברת של הנשיא דונלד טראמפ מסרה אתמול (יום ה') כי הוא עודכן על החיסון הרוסי, שעליו הכריז השבוע נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, וכי החיסונים המפותחים בארה"ב עוברים בדיקות "קפדניות".
גורמים אמריקנים אמרו ל-CNN כי החיסון הרוסי נחשב כה "חצי אפוי", עד שבארה"ב אפילו לא התעניינו בו ברצינות לפני ההכרזה של פוטין. "אין שום סיכוי שבארה"ב ינסו אותו על קופים, אז בטח שלא על בני אדם", צוטט בדיווח גורם רשמי ממערך רפואת הציבור.
גורם אחר המייעץ לממשל האמריקני הזכיר כי "יש מספיק חולים עכשיו ברוסיה כדי לערוך מחקר קליני בבני אדם, אבל לא נראה שעשו את זה במידה הנדרשת". לדבריו, "לא היו ניסויים בחיסון הזה, הם לא ערכו מספיק בדיקות כדי להחליט אם זה עובד בהיקף גדול. מדובר על הליך לא ראוי לחלוטין מבחינת בטיחות".
1 צפייה בגלריה
טראמפ ופוטין. מירוץ לחיסון
טראמפ ופוטין. מירוץ לחיסון
טראמפ ופוטין. מירוץ לחיסון
(צילום: AP)
פוטין התגאה השבוע שהחיסון שפיתחה ארצו בטוח לשימוש וקיבל אישור רגולטורי ממשרד הבריאות במוסקבה. הוא הוסיף כי הוא מקווה שכבר בקרוב תוכל ארצו להתחיל בייצור המוני.
פוטין לא סיפק הוכחות כלשהן לטענות שלו, וטרם פורסמו מחקרים מדעיים המצביעים על תוצאות הניסויים שבוצעו עד כה בחיסון הרוסי. למעשה, מדענים בתוך רוסיה אמרו כי נדרשים ניסויים נוספים לפני שניתן יהיה לקבוע אם החיסון החדש בטוח ויעיל.
למרות אזהרות אלו, ברוסיה אותתו כי כבר החודש יחלו רופאים לקבל זריקות של החיסון, בעוד ההפצה ההמונית שלו עשויה להתחיל באוקטובר.
מדענים ברחבי העולם הזהירו כי גם אם החיסונים שכעת מפותחים יוכחו כיעילים ביצירת הגנה מפני הנגיף, תידרש תקופה נוספת על מנת לקבוע כמה זמן הגנה שכזו תימשך.
בישראל דווקא כן הביעו התעניינות מסוימת בחיסון, ושר הבריאות יולי אדלשטיין אף אמר שכבר נקבעו שיחות עם הרוסים בנושא: "אם נשתכנע שמדובר בתוצרת רצינית - ננסה להיכנס למשא ומתן".