בניו יורק הוכרז בסוף השבוע ניצחונו של ג'מאל בוומן בפריימריז הדמוקרטיים לבית הנבחרים על אחד מבכיריה וותיקיה של המפלגה הדמוקרטית בקונגרס, אליוט אנגל. ניצחונו של בוומן נתפס כהישג חשוב למחנה השמאל הפרוגרסיבי במפלגה במאבקו עם אנשי המרכז המתון והממסד הישן. ספירת הקולות נמשכה יותר משלושה שבועות בשל ריבוי ההצבעות דרך הדואר, ובסופה התברר כי בוומן ניצח עם כ-55.5% מהקולות לעומת 40.4% של אנגל.
6 צפייה בגלריה
אליוט אנגל. "המספרים ברורים"
אליוט אנגל. "המספרים ברורים"
אליוט אנגל. "המספרים ברורים"
(צילום: AFP)
אנגל, שכיהן כחבר בית הנבחרים ברצף במשך 32 שנה, נחשב לאחד מבעלי בריתה הראשיים של ישראל בקונגרס. בוומן, לעומתו, השמיע בחודשים האחרונים כמה הצהרות שיש התופסים אותן כאנטי-ישראליות. בין השאר הצהיר כי ארה"ב צריכה לשקול ברצינות להתנות את הסיוע הצבאי שלה לישראל כדי "לוודא שהזכויות והכבוד הן של הישראלים והן של הפלסטינים נשמרים".
"העניין כאן הוא לא לסמן את ישראל ולפגוע בה", אמר בוומן ל-Jewish Insider. "כך יש לנהוג בכל מדינה שאנחנו מספקים לה סיוע צבאי ושמפירה זכויות אדם – אנחנו צריכים לדון בהצבת תנאים לחלק מהסיוע אם ההפרות הללו נמשכות". בוומן טען כי הוא אינו תומך בתנועת החרם על ישראל, אך הדגיש כי הן לישראל והן לפלסטין ולפלסטינים יש זכות להתקיים וליהנות מביטחון ומהגדרה עצמית.
בין תומכי ישראל יש מי שמודאגים מהצהרות שהשמיע בוומן ושמהן השתמע לדעתם כי הוא אינו מכיר במורכבויות ובסכנות שאיתן מתמודדת ישראל במזרח התיכון. בין השאר אמר: "אני לא מבין מדוע משלם המסים האמריקני מממן מעצר של ילדים פלסטינים בעוד הדמוקרטים מותחים ביקורת על מעצר ילדים בגבול מקסיקו".
6 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות 2020 בית הנבחרים ג'מאל בוומן דמוקרטי פריימריז
ארה"ב בחירות 2020 בית הנבחרים ג'מאל בוומן דמוקרטי פריימריז
בוומן. "עומאר וטליב אוהבות את האנושות"
(צילום: רויטרס)
בוומן התייצב בעבר לצד חברות בית הנבחרים המוסלמיות אילהאן עומאר ורשידה טליב, שתי חברות המפלגה הדמוקרטית שישראל אסרה את כניסתן אליה בשל הצהרותיהן נגדה. בצל הוויכוח אם יש לאפשר להן להיכנס לארץ או לא צייץ בוומן בטוויטר: "הן לא שונאות את ישראל, אלא אוהבות את האנושות ונלחמות למען האנושות בשם כולנו". טליב, הפלסטינית הראשונה אי-פעם בקונגרס, נוהגת להשמיע הצהרות חריפות במיוחד נגד ישראל, ועומאר נתפסה בעבר באמירות בעלות ניחוח אנטישמי.

פליטת הפה: "אכפת לי בגלל הפריימריז"

עבור בוומן בן ה-44, מנהל חטיבת ביניים, החברוּת בבית הנבחרים האמריקני תהיה תפקידו הציבורי הראשון. במהלך הפריימריז הוא הציג את אנגל בן ה-73, יושב הראש היהודי של ועדת החוץ בבית הנבחרים, כמי שנעשה מנותק מהצרכים והדאגות של מחוז הבחירה בניו יורק שבו התחרו השניים על המקום בקונגרס. יצוין כי אף שטכנית בוומן צריך לנצח כעת מועמד רפובליקני בנובמבר, בפועל יש במחוז הבחירה שלו רוב דמוקרטי מוחץ, ולפיכך ניצחונו בקרב הזה בנובמבר מובטח.
במהלך הקמפיין מתח בוומן ביקורת על אנגל בשל העובדה שהעדיף להישאר בביתו במרילנד בשעה שמגפת הקורונה היכתה בברונקס ובמחוז ווסטצ'סטר, האזורים שאותם הוא מייצג בבית הנבחרים. אנגל מצדו טען כי המשיך לעבוד עבור תושבי המחוז, גם אם עשה זאת מוושינגטון.
מלבד הביקורת על התנהלותו בזמן מגפת הקורונה, ייתכן שאנגל נפגע גם מפליטת פה שלו שתועדה באירוע שבו השתתף בברונקס אחרי מהומות ג'ורג' פלויד. במעמד ההוא ביקש אנגל ממארגן האירוע לאפשר לו לשאת דברים אף שבמקום היו כמה אישים אחרים שביקשו לנאום, ואז תועד אנגל אומר "אם לא היו לי פריימריז, לא היה אכפת לי". בוומן, שלאורך הקמפיין דיבר על ההתמודדות האישית שלו עם יחס אכזרי מצד המשטרה, טען כי דברי אנגל מדגימים מדוע המחוז זקוק להנהגה חדשה. אנגל טען כי דבריו הוצאו מהקשרם, ושתמיד האמין שלחיי שחורים יש ערך.
6 צפייה בגלריה
"הזכות הגדולה של חיי". אנגל
"הזכות הגדולה של חיי". אנגל
"הזכות הגדולה של חיי". אנגל
(צילום: AFP)
בסוף השבוע האחרון הודה אנגל בהפסדו: "המספרים ברורים – אני לא אהיה המועמד הדמוקרטי של המחוז ה-16 בניו יורק לבית הנבחרים בסתיו הקרוב", מסר. "האפשרות לשרת את התושבים של הברונקס ושל ווסטצ'סטר בקונגרס הייתה הזכות הגדולה של חיי, ואילו 32 שנים מדהימות אלה היו".
בהודעת הניצחון שלו ציין בוומן את העובדה שניצחונו הושג בימים של מחאה היסטורית נגד הגזענות בארה"ב: "אני גבר שחור שגדל עם אם חד-הורית בפרויקט שיכון. סיפור כזה לא נגמר בדרך כלל בקונגרס, אבל היום, הילד בן ה-11 שהוכה על-ידי שוטרים עומד להפוך לנציג הבא שלכם בבית הנבחרים".

המהפכה הפרוגרסיבית

בניצחונו על אנגל משחזר בוומן את ההישג הגדול שרשמה לפני שנתיים במחוז בחירה סמוך אלכסנדרייה אוקסיו קורטז הצעירה על חבר בית הנבחרים ג'ו קראולי, שנחשב אז לאחד מבכירי המפלגה הדמוקרטית בקונגרס. ניצחונה של אוקסיו קורטז נתפס כציון דרך חשוב בעלייתו של המחנה הפרוגרסיבי המתחזק במפלגה.
6 צפייה בגלריה
אלכסנדריה אוקסיו-קורטז
אלכסנדריה אוקסיו-קורטז
אוקסיו קורטז. הדיחה את קראולי
(צילום: AP)
הפרוגרסיבים הדמוקרטים הם תנועה השואפת לחולל מהפכה פוליטית, חברתית וכלכלית בתוך מפלגתם ובארה"ב כולה, תוך החלפת מנהיגים המשתייכים לממסד הפוליטי הישן במנהיגים צעירים שצמחו מהשטח ומוכנים לשנות מהיסוד את המערכות האמריקניות. חלק גדול מהמחנה הזה של המפלגה הדמוקרטית, שרבים רואים בו מחנה שמאל רדיקלי, מורכב מפעילים שהיו חלק מרשת המתנדבים בקמפיין הנשיאות של ברני סנדרס ב-2016, ואחרי הפסדו הקימו ארגונים המקדמים מועמדים פרוגרסיביים בתקווה לחולל את השינוי המיוחל. דמויות מוכרות במחנה הפרוגרסיבי הן אליזבת וורן, שהגיעה למקום השלישי בפריימריז הדמוקרטיים לנשיאות, וארבע חברות בית הנבחרים המכונות "היחידה": אלכסנדרייה אוקסיו קורטז, אילהאן עומאר, רשידה טליב ואיאנה פרסלי.
המחנה הפרוגרסיבי חותר לשינויים כלכליים מרחיקי לכת, כגון הרחבת ביטוח הבריאות הממשלתי כך שיכסה את כל האזרחים, העלאת שכר העובדים, סבסוד שכר הלימוד במוסדות להשכלה גבוהה ומעבר לשימוש באנרגיה מתחדשת כדי להתמודד עם שינויי האקלים. במחנה הרפובליקני – וגם במחנה המרכז במפלגה הדמוקרטית – מציגים את הבטחות הפרוגרסיבים כהבטחות פופוליסטיות שימיטו אסון על המדינה. הפרוגרסיבים בתגובה מבקשים מתומכי הדמוקרטים לזנוח את האמונה הרווחת שכדי להצליח בבחירות צריכה המפלגה להישאר במרכז הפוליטי.
6 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות 2020 בית הנבחרים ג'מאל בוומן דמוקרטי פריימריז
ארה"ב בחירות 2020 בית הנבחרים ג'מאל בוומן דמוקרטי פריימריז
ארה"ב בחירות 2020 בית הנבחרים ג'מאל בוומן דמוקרטי פריימריז
(צילום: gettyimages)
שתי תוכניות דגל של המחנה הפרוגרסיבי זכו לסיקור נרחב בתקשורת האמריקנית. האחת היא Medicare for All – תוכנית ביטוח בריאות ממשלתי שבה יהיו רשומים כל האמריקנים ויכוסו כל השירותים הרפואיים החיוניים. הפרוגרסיבים דורשים שתוכנית זו תחליף את רוב הביטוחים הפרטיים הקיימים, ואומרים שמימונה ייעשה על-ידי גביית מיסים גבוהים יותר מהעשירים.
התוכנית השנייה היא ה"ניו דיל הירוק", חבילת חוקים שמטרתה להילחם בשינויי האקלים, ושכוללת בין השאר ביטול של הקלות מס ושל סובסידיות לחברות הנפט והגז, וכן מעבר של ארה"ב לשימוש במקורות אנרגיה מתחדשים במקום בדלק מאובנים. הרפובליקנים טוענים כי התוכנית תהרוס את הכלכלה האמריקנית ותוביל להעלאת מסים חדה, ומציגים אותה כעדות לסוציאליזם שפשה במפלגה הדמוקרטית.

בוומן: "מחכה כבר לעשות בעיות"

אף שמאמציו של המחנה הפרוגרסיבי נבלמים בינתיים על חומות הקונגרס, השפעתו גברה בשנים האחרונות, וראיה לכך היא הצורך של מועמד הדמוקרטים לנשיאות ג'ו ביידן לגלות התחשבות בעמדות הפרוגרסיבים כדי לגייס את תומכיהם לצדו בבחירות הקרובות ולהביא אותם לקלפי. ביידן חושש שהדמוקרטים הפרוגרסיבים יימנעו מלהצביע לו, כפי שעשו רבים מהם במקרה של הילרי קלינטון.
6 צפייה בגלריה
ברני סנדרס מסיבת עיתונאים ורמונט ארה"ב
ברני סנדרס מסיבת עיתונאים ורמונט ארה"ב
סנדרס. הצהיר על תמיכתו בבוומן
(צילום: AP)
עדות להשפעתו הגוברת של המחנה הפרוגרסיבי אפשר למצוא גם בעובדה שרבים מהמועמדים הדמוקרטיים בבחירות לקונגרס האמריקני ולתפקידים מקומיים במדינות ארה"ב הצהירו על תמיכתם בתוכנית Medicare for All. בוומן עצמו הוא תומך מוצהר של Medicare for All ו"הניו דיל הירוק", ובליל הבחירות הצהיר כי הוא אינו יכול לחכות כבר להגיע לוושינגטון "ולעשות בעיות לאנשים שמשמרים את הסטטוס קוו".
במהלך הפריימריז זכה בוומן בין השאר לתמיכת אוקסיו קורטז והסנאטורים ברני סנדרס ואליזבת וורן, בעוד אליוט אנגל קיבל את תמיכתם של הילרי קלינטון והסנאטור צ'אק שומר.