כלי תקשורת בארה"ב החלו הערב (יום ג') לחשוף קטעים מספרה של מארי טראמפ, אחייניתו של הנשיא דונלד טראמפ, שאמור לצאת לאור בשבוע הבא. מארי טראמפ, פסיכולוגית מוסמכת בת 55, היא האדם הראשון במשפחת טראמפ ששובר את קשר השתיקה שלכאורה קיים סביב הנשיא במשפחתו, ומגלה סודות-כביכול מעברו. לפי CNN ו"ניו יורק טיימס", בספר מציגה האחיינית את דודה דונלד כסוציופת ש"בחר ברמאות כדרך חיים", וחושפת תרמיות פליליות מעברו.
5 צפייה בגלריה
 "יותר מדי ולעולם לא מספיק". הספר של מארי טראמפ
 "יותר מדי ולעולם לא מספיק". הספר של מארי טראמפ
"יותר מדי ולעולם לא מספיק". הספר של מארי טראמפ
הספר, ששמו הוא "יותר מדי ולעולם לא מספיק: כך יצרה משפחתי את האיש המסוכן בעולם", אמור לצאת לאור ב-14 ביולי, ולפי CNN האחיינית מארי מאשימה בו את אביו של דונלד טראמפ ביצירת דינמיקה משפחתית רעילה המסבירה טוב מכול את האופן שבו מתנהל הנשיא כיום. היא כותבת בו שאחרי שלוש שנות נשיאות של דודהּ, היא "לא יכולה לשתוק עוד", וש"היהירות והבורות-מרצון" של הנשיא מלוות אותו עוד מצעירותו ומהוות סכנה לארה"ב.
חלק נרחב למדי בספר מקדישה מארי לתיאור ההתעללות לכאורה שעבר אביה, פרדי, מידי אביו פרד ואחיו דונלד. אביה של מארי מת ב-1981 מהתקף לב שעבר כתוצאה משנים של אלכוהוליזם. הוא היה בן 42 במותו. "דונלד – בהובלת סבא שלי ותוך שותפות-לפשע, שתיקה ואדישות מצד שאר אחָיו – הרס את אבא שלי", היא כותבת. "איני יכולה להניח לו להרוס את ארצי".
5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ עם אביו פרד. אין מקום למרידה
דונלד טראמפ עם אביו פרד. אין מקום למרידה
דונלד טראמפ עם אביו פרד. אין מקום למרידה
לפי CNN ו"ניו יורק טיימס", בספר טוענת מארי טראמפ בין השאר כי דודה הנשיא שילם ל"ילד חכם" כלשהו כדי שייגש במקומו למבחני הכניסה לאוניברסיטת פנסילבניה, משום שחשש שציוניו הלא גבוהים ימנעו ממנו להתקבל. לדבריה, האדם שנבחן במקומו קיבל בתמורה סכום כסף נאה, ובעקבות הציון שהשיג הצליח טראמפ להתקבל לבית הספר וורטון למִנהל עסקים, בית ספר יוקרתי של האוניברסיטה. לימים התגאה טראמפ בפומבי בכך שלמד שם.
במקרה אחר, כך כותבת מארי טראמפ לפי CNN, סייע דונלד טראמפ לאחותו מריאן להתמנות לשופטת בבית משפט בניו ג'רזי באמצעות חברו ועורך דינו רוי כהן. "דונלד חשב שעשוי להיות מועיל שיהיה לו בן משפחה קרוב על הספסל במדינה שבה הוא מתכוון לעשות הרבה עסקים", היא מספרת. "כהן התקשר לתובע הכללי, בספטמבר הוצגה מועמדותה של מריאן – ובאוקטובר המועמדות אושרה".

דונלד שווה פי 10 ממך

כאמור, חלק גדול מספרה מקדישה מארי טראמפ למערכות היחסים הרעילות במשפחתה ולאופן שבו הן עיצבו את דמותו של דונלד טראמפ, שממנו היא סולדת כל כך. האחיינית טראמפ טוענת כי סבא שלה, פרד, התעלל באביה פרדי באופן בלתי פוסק, והלָכה למעשה "פירק" אותו. לעתים, כך היא טוענת, היה הסב אכזרי כל כך עד שהיה מסוגל לצעוק על אביה "דונלד שווה פי 10 ממך" כשעובדים אחרים הסתכלו עליהם.
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב טראמפ בהר ראשמור
נשיא ארה"ב טראמפ בהר ראשמור
"לא רק נרקסיסט". טראמפ בהר ראשמור ביום העצמאות
(צילום: רויטרס)
"הסיבה היחידה שדונלד נמלט מגורל דומה היא שהאישיות שלו שירתה את המטרה של אביו", כותבת מארי. "זה מה שסוציופתים עושים: הם מצרפים אליהם אחרים ומנצלים אותם למטרותיהם שלהם – בלי רחמים וביעילות, בלי שום נכונות להשלים עם מרידה או התנגדות".
מארי טראמפ כותבת כי אחרי שאביה פרדי עזב את החברה המשפחתית של הסב פרד כדי להתנתק מהאווירה הרעילה ולעבוד כטייס, הוא ספג עלבונות בלתי פוסקים מהסב, ובעיות השתייה שלו החמירו. לבסוף, אחרי כמה ניסיונות להשתלב בענף התעופה, התפטר וחזר בלית ברירה לחברה של הסב. לטענתה, בעזרת דונלד, הסב פרד "הרס לאט אבל בטוח" את אביה פרדי, ובליל מותו שלחה אותו המשפחה לבית החולים לבדו, בלי איש.
האחיינית סבורה שהתובענות של הסב פרד טראמפ כלפי אביה פרדי מזכירה את הדיווחים שלפיהם דונלד טראמפ מצפה לנאמנות מוחלטת מהסובבים אותו וחותר לשלוט בחייהם ובהחלטותיהם. היא רואה קשר גם בין המשיכה של טראמפ בימי נשיאותו לשליטים לא דמוקרטיים כמו ולדימיר פוטין וקים ג'ונג און לבין היותו של עורך הדין רוי כהן מודל רב-השפעה עבורו. כהן עבד בוועדה של הסנאטור ג'וזף מקארתי שחיפשה אחר משתפי פעולה קומוניסטים בארה"ב, וטראמפ טוענת כי הסב פרד עודד את בנו דונלד להתקרב לאנשים מהסוג הזה.

נרקסיזם ושלל פתולוגיות

בספרה כותבת מארי טראמפ כי דודה הנשיא עומד בכל תשעת הקריטריונים הקליניים של נרקסיזם, אבל מוסיפה כי ההגדרה "נרקסיסט" אינה מספיקה לתיאור אישיותו: "הפתולוגיות של דונלד מורכבות במקרים רבים כל כך, עד שכל ניסיון להציג אבחנה מדויקת ובת-קיימא תצריך סוללה שלמה של פסיכולוגים ומבחנים נוירופיזיים שהוא לעולם לא יסכים לעבור".
5 צפייה בגלריה
טראמפ ואביו חושפים תוכניות למלון חדש
טראמפ ואביו חושפים תוכניות למלון חדש
דונלד טראמפ ואביו חושפים תוכניות למלון חדש
(צילום: AP)
לדברי האחיינית, מגפת הקורונה, החשש משפל כלכלי באמריקה והפילוג החברתי בארה"ב חשפו את "ההשפעות האיומות ביותר" של הפתולוגיות של דונלד טראמפ, שהיו גלויות פחות כשכלכלת ארה"ב הייתה יציבה וכשהמדינה לא סבלה ממשברים חמורים. "הדברים האלה, יחד עם נטייתו של דונלד לפלגנות ועם חוסר הוודאות בנוגע לעתיד ארצנו, יצרו את הקטסטרופה המושלמת שאיש אינו פחות כשיר לנהל מאשר הדוד שלי", כתבה.
טראמפ טוענת כי האתגרים הנוכחיים החלישו את יכולתו של הנשיא להשתמש בכלים שבהם הוא משתמש בדרך כלל כדי להתגונן בפני האשמות: "יכולתו לשלוט במצבים שבהם ידו נמצאת על התחתונה באמצעות אמירת שקרים, יצירת ספינים וזריית חול פחתה לאפס על רקע הטרגדיות שאנחנו מתמודדים איתן כעת".

הבית הלבן: "הוא הדוד שלה, לא מטופל שלה"

בשבועות האחרונים ניסה רוברט טראמפ, אח אחר של הנשיא, למנוע את פרסום הספר של מארי טראמפ באמצעות פנייה לבית המשפט. הוא טען שפרסום הספר הוא הפרה של הסכם סודיות שנחתם במשפחה בשנת 2001, במהלך קרב על צוואתו של הסב פרד, שמת ב-1999. בתחילה הורה בית המשפט לעכב את הפרסום, אך בערעור בוטלה ההחלטה הזו.
בבית הלבן התייחסו הערב בביטול לטענות שמעלה מארי טראמפ בספר. כשהיועצת של הנשיא טראמפ קליאן קונוויי התבקשה הערב להגיב על הספר, היא אמרה: "הוא לא המטופל שלה, הוא הדוד שלה" – עקיצה לאחיינית הפסיכולוגית. "אני חושבת שענייני משפחה הם ענייני משפחה", הוסיפה. דוברת הבית הלבן, קיילי מקנאני, אמרה בתגובה: "זה ספר של שקרים, וזה הכול".
5 צפייה בגלריה
ארכיון ג'ון בולטון  עם דונלד טראמפ
ארכיון ג'ון בולטון  עם דונלד טראמפ
"לא כשיר לתפקיד". ג'ון בולטון נגד הנשיא
(צילום: gettyimages)
פרסום הקטעים מספרה של מארי טראמפ בא שבועיים אחרי חשיפת המובאות מספר חדש של ג'ון בולטון, שהיה היועץ לביטחון לאומי של טראמפ. בולטון מציג כעת את טראמפ כאדם בלתי כשיר לתפקיד הנשיא. בספרו הוא טוען שטראמפ ביקש מנשיא סין טובות שיעזרו לו לנצח בבחירות, ושבמקרה אחר הסכים לסגור חקירות "כטובה אישית לדיקטטורים". עוד הוא טוען כי טראמפ שאל אם פינלנד היא חלק מרוסיה ואמר שפלישה לוונצואלה תהיה "מגניבה".
הפרסומים באים בשעה שמצבו של טראמפ בסקרים עגום. לפי כל הסקרים הבכירים, ארבעה חודשים לפני הבחירות לנשיאות טראמפ מפגר במישור הארצי בכ-10 עד 14 אחוזים אחרי מועמד הדמוקרטים לנשיאות ג'ו ביידן, והוא מפגר אחרי ביידן בכל מדינות המפתח, שהאלקטורים שהן מחלקות יכריעו את הבחירות.