זה היה שבוע רע לדונלד טראמפ. הוא החל בעצרת באוקלהומה שהייתה אמורה להזניק מחדש את הקמפיין שלו אחרי חודשים של קיפאון אבל הפכה לפארסה, כשהנשיא נאם מול יציעים ריקים, והסתיים בנתונים עגומים המנבאים למועמד הרפובליקני תבוסה בבחירות בנובמבר. לפי עוד ועוד דיווחים בתקשורת האמריקנית, גם בסביבתו של טראמפ מבינים שכדי להשאיר לו סיכוי לכהונה שנייה משהו חייב להשתנות מהר, אבל לא בטוחים שהוא עצמו נכון לשנות את דרכיו.

על פי סקר שפרסמו ביום רביעי "ניו יורק טיימס" ומכון הסקרים סיינה קולג' – סקר שנחשב באופן מסורתי לאחד האמינים בארה"ב – מועמד הדמוקרטים לנשיאות ג'ו ביידן מוביל על טראמפ במישור הארצי ב-14%, פער גדול מאוד. 50% מהבוחרים הרשומים אמרו לסוקרים שיצביעו לו, לעומת 36% שאמרו שיצביעו לטראמפ. אמנם בארה"ב סקר ארצי מצביע בעיקר על הלך הרוח בעם, ואינו נחשב כלי מדויק מספיק לחיזוי המנצח בבחירות לנשיאות, משום שאלה מוכרעות בשיטת האלקטורים; אבל לפי הסקר שפורסם ב"טיימס", גם בזירת האלקטורים מצבו של טראמפ, לעת עתה, קשה.
שיטת האלקטורים, נזכיר, פועלת כך: לכל מדינה בארה"ב מוקצה מספר אלקטורים (צירים) לפי גודל אוכלוסייתה, והמועמד לנשיאות שזוכה בה ברוב קולות הבוחרים גורף את כל האלקטורים של אותה מדינה (למעט במדינות נברסקה ומיין, שבהן האלקטורים עשויים להתחלק בין שני המועמדים). מכיוון שסך האלקטורים הכללי בארה"ב הוא 538, המועמד שצובר 270 אלקטורים מנצח. לשם המחשה, בבחירות 2016 זכתה מועמדת הדמוקרטים הילרי קלינטון בכמעט 3 מיליון קולות יותר מטראמפ, אבל טראמפ ניצח במדינות ה"חשובות", צבר יותר אלקטורים (306 מול 232) ונבחר לנשיא.
לפי הסקר של "ניו יורק טיימס" וסיינה קולג' מהשבוע, כעת טראמפ מפגר אחרי ביידן בפער משמעותי ב-6 מדינות המפתח בבחירות, אלה שבהן צפו הפרשנים קרב צמוד שיכריע את ההתמודדות: במישיגן (ביידן מוביל ב-11%), וויסקונסין (11%), פנסילבניה (10%), צפון קרוליינה (9%), אריזונה (7%) ופלורידה (6%). בכל שש המדינות הללו, שמחלקות יחד 101 אלקטורים, טראמפ ניצח ב-2016, ובכולן הוא עשה זאת בפער דחוק. הנתונים שפורסמו ב"טיימס" לא באו בחלל ריק: הם חיזקו סקרים אחרים מהתקופה האחרונה שלפיהם ביידן מוביל במדינות אלה, ברובן בפער מבטיח.

אפילו טקסס על הכף

הסקרים האלה הם לא פחות מדרמטיים: אם ביידן אכן ינצח את טראמפ בכל שש מדינות המפתח וישמור על כל שאר המדינות שהצביעו למועמדת הדמוקרטים לפני 4 שנים, פירוש הדבר שיהיו בכיסו 333 אלקטורים לעומת 205 של טראמפ, והוא יזכה בניצחון הגדול ביותר בבחירות בארה"ב מאז הניצחון הראשון של ברק אובמה, ב-2008, שבו השיג מועמד הדמוקרטים 365 אלקטורים לעומת 173 של הרפובליקני ג'ון מקיין. למעשה, אם ישמור על המדינות הדמוקרטיות מ-2016 יספיקו לביידן ניצחונות בשלוש משש המדינות שנמנו כאן – וויסקונסין, מישיגן ופנסילבניה – משום שאלה יביאו אותו ל-278 אלקטורים.
4 צפייה בגלריה
תמונת ג'ו ביידן נואם
תמונת ג'ו ביידן נואם
ביידן. הרפובליקנים מחפשים אותו על הגיל
(צילום: AP)
במחנה הדמוקרטי יש כבר מי שחושבים רחוק יותר, וחולמים להנחית על טראמפ השפלה גדולה, עונש על 4 שנים של מה שהם תופסים כבריונות והשתוללות בבית הלבן: בשורה של סקרים מהשבועות האחרונים מוביל ביידן בפער קטן, של אחוז או שניים, במדינות אוהיו (18 אלקטורים) ואייווה (6), ואפילו בטקסס הענקית (38 אלקטורים), שבה שום מועמד דמוקרטי לא ניצח בבחירות לנשיאות מאז 1976. תרחיש שבו ביידן מצליח לנצח בכל שלוש המדינות הללו ובכל השש שהוזכרו קודם לכן נשמע קיצוני, אבל אם הוא יתממש – ביידן יגיע ל-395 אלקטורים, ישאיר את טראמפ על 143, וירשום את הניצחון הגדול ביותר בבחירות לנשיאות ארה"ב מאז ניצחונו של ג'ורג' בוש האב ב-1988 על מועמד הדמוקרטים מייקל דוקאקיס 112-426.
טראמפ, אם כן, נמצא אולי בנקודת השפל האלקטורלית של ימי נשיאותו. לפי הסקרים רוב ברור של האמריקנים אינם מרוצים מהאופן שבו ניהל את משבר הקורונה ומהעמדה שנקט בנוגע למחאה נגד הגזענות בעקבות רצח ג'ורג' פלויד, ופחות מ-40% מרוצים מהתנהלותו הכללית. נקודת החוזק היחסית היחידה שלו נותרה ניהול הכלכלה (50% מרוצים ממנו), אבל עם ההתפרצויות הגדולות האחרונות של הנגיף במדינות כמו טקסס ופלורידה והחשש שיהיה צורך בהטלה מחודשת של הגבלות, גם ההישג הזה שלו עלול להישמט.

ג'ו הישנוני לא יודע לספור

גורמים בבית הלבן מספרים שיועצי הנשיא מודעים לחומרת מצבו – אבל גם שהוא עצמו טוען שנתוני הסקרים שקריים ומטרתם ליצור בקרב הבוחרים רושם מוטעה. לפי רשת CNN, אותם גורמים מעידים שהוא מאמין באמת ובתמים כי הוא עומד לנצח בבחירות.
4 צפייה בגלריה
יציעים ריקים בפתיחת הקמפיין של דונלד טראמפ
יציעים ריקים בפתיחת הקמפיין של דונלד טראמפ
יציעים ריקים בעצרת של טראמפ באוקלהומה
(צילום: AP)
בימים האחרונים, בעקבות כישלון העצרת של הנשיא באוקלהומה, כבר החלו דיבורים על אפשרות לחילופים בצוות הקמפיין של טראמפ, ומנהל הקמפיין בראד פרסקייל הוזכר כמי שעשוי לשלם את מחיר הכישלון. אבל לעת עתה לא הוכרזו שינויים כאלה, ובמקום זאת הצוות ממשיך לחפש דרכים להציל את הנשיא.
כך או כך, עוד ארבעה חודשים ושבוע נותרו ליום הבחירות, ובמונחים של העולם הפוליטי שבו טראמפ הוא שחקן מרכזי – מדובר בנצח. סדר היום עשוי להשתנות, חלק מהבוחרים הרפובליקנים שהתרחקו מטראמפ עשויים "לחזור הביתה" לקראת ההצבעה, ובסביבת הנשיא גם מקווים שמועמד הדמוקרטים ביידן יעשה עבורם חלק מהעבודה.
4 צפייה בגלריה
קמאלה קמלה האריס ארה"ב עימות דמוקרטי דמוקרטים פריימריז בחירות
קמאלה קמלה האריס ארה"ב עימות דמוקרטי דמוקרטים פריימריז בחירות
קמאלה האריס. ביידן יבחר בקרוב
(צילום: AP)
טראמפ, שמכנה את ביידן בפומבי שוב ושוב "ג'ו הישנוני", מנסה להציג אותו כמי שבשל גילו המתקדם (77) אינו כשיר לתפקיד הנשיא, וצפוי להגביר את התקפותיו עליו בהקשר זה בשבועות הקרובים. כבר שלשום ניצלו בצד הרפובליקני הזדמנות, כשבאירוע בחירות בפנסילבניה ביידן הצהיר בטעות שבארה"ב מתו מקורונה כבר 120 מיליון בני אדם, בעוד בפועל מספר המתים הוא כ-120 אלף.
ביידן מצדו ממשיך במסע החיפושים שלו אחרי האישה שתשמש כסגניתו במרוץ לנשיאות, והחיפוש הזה נכנס כעת לחודש האחרון שלו. כשברקע ההערכות שביידן ייטה לבחור באישה שחורה בעקבות מהומות ג'ורג' פלויד, רשת CNN מדווחת כי את רשימת המועמדות שנותרו במרוץ מובילים ארבעה שמות: הסנאטורית מקליפורניה קמאלה האריס, הסנאטורית ממסצ'וסטס אליזבת וורן, חברת בית הנבחרים מפלורידה ואל דמינגס וראש העיר אטלנטה קיישה לאנס בוטומס.