3 צפייה בגלריה
עו"ד משה מורגנשטרן
עו"ד משה מורגנשטרן
עו"ד משה מורגנשטרן
(צילום: עמית הובר)
מחזיק תיק הבריאות בעיריית בני ברק, עו"ד משה מורגנשטרן, התייחס אמש (יום א') בשיחה עם ynet למערכת היחסים בין הציבור החרדי לראש הממשלה בנימין נתניהו - שעלתה על שרטון. "זה יום שייכתב בספרי ההסטוריה", אמר מורגנשטרן. "אני לא אתפלא אם זה ייזכר כיום שבו נתניהו והציבור החרדי נתנו גט כריתות האחד לשני". את הדברים אמר טרם פורסמה החלטת ועדת השרים להגדרת אזורים מוגבלים.
הוא הוסיף כי "הציבור החרדי כועס מאוד ולא מבין". לדברי עו"ד מורגנשטרן, "אתמול ביקר בני גנץ בבני ברק וכן - הוא אלטרנטיבה. חד משמעית. גם בנט הוא אלטרנטיבה. עם כל הכבוד, לנתניהו יש תחליף. הוא לא יכול לזלזל בנו, החרדים, ואחר כך לצפות שנרוץ אחריו".

לאחר שפורסמה הידיעה על אודות החלטת השרים, שלפיה לא יוטל סגר מלא על ערים אדומות אלא סגר לילי מ-19:00 עד 05:00 החל ממחר - נרגעו הרוחות בעיר. עו"ד מורגנשטרן אמר כי "סגר מלא היה פוגע והורס את הכלכלה. בני ברק היא גם ככה עיר מאוד ענייה וחיה מחג לחג, מפסח לחגי תשרי. אם היו סוגרים את החנויות - היינו קורסים כלכלית".
מעיריית בני ברק נמסר בתגובה להחלטת השרים: "אנו שמחים, מודים ומברכים על הסרת איום הסגר מעל עירנו בחסדי שמיים. תחת סגר מכאיב יוטלו הגבלות שגם הן אינן קלות למרבה הצער. החלטת הממשלה שהתקבלה בנוגע להגבלות לילה והגבלות לימודים, תיכנס לתוקפה רק ביום שלישי".

3 צפייה בגלריה
 סגירת כביש ז'בוטינסקי בן גוריון בעקבות ההסגר על בני ברק
 סגירת כביש ז'בוטינסקי בן גוריון בעקבות ההסגר על בני ברק
סגירת כבישים בבני ברק. ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
לדעת מחזיק תיק הבריאות בעירייה, "בני ברק היא עיר כתומה - ואני אומר את זה על-פי המספרים. בחורי ישיבות שלא נמצאים בעיר נכנסים לחישוב כי הם רשומים בה במשרד הפנים".
מוקדם יותר אתמול, בשעה שהשרים התכנסו כדי להכריע על עתיד העיר, התקיימה התקיימה הפגנת תושבים - שם אמר עו"ד מורגנשטרן: "בתוך עמנו אנחנו חיים. לכן, לבוא מבחוץ - גמזו, נתניהו, שלא מדברים איתנו ולהנחית נבוט על הראש של התושבים בלי בכלל לשאול, בלי לדעת - זה פשוט לא נכון.
"הציבור מאבד את האמון. לא הגיעו הרבה אנשים להפגנה כי הוחלט לא להטיל סגר מלא. מבחינתנו, נרגענו. אם היה מוטל סגר ולא היו לימודים - אי אפשר היה לעבור פה כי אלפי תושבים היו יוצאים למחות".
3 צפייה בגלריה
 בנימין נתניהו אברהם רובינשטיין, ישראל פרוש, יעקב גוטרמן ומאיר רובינשטיין
 בנימין נתניהו אברהם רובינשטיין, ישראל פרוש, יעקב גוטרמן ומאיר רובינשטיין
נתניהו וארבעת ראשי הערים החרדיות
(צילום: עמית שאבי, שוקי לרר, מאיר פנקס )

ראשי רשויות חרדיות נגד נתניהו: "האשם היחידי"

מוקדם יותר אתמול פורסם לראשונה ב-ynet כי ראשי הרשויות החרדיות בני ברק, אלעד, ביתר עילית ועמנואל שיגרו מכתב חריף לנתניהו, שבו הם מטילים עליו את האשמה על הטיפול הכושל של המדינה במשבר הקורונה בריכוזי המגזר ואת האחריות למשבר האמון החריף בין הצדדים.
לעיון במכתבם של ראשי הערים לנתניהו - לחצו כאן
ראש העיר בני ברק אברהם רובינשטיין, ראש העיר אלעד ישראל פרוש, ראש העיר ביתר עילית מאיר רובינשטיין וראש מועצת עמנואל אליהו גפני הודיעו כי הם מפסיקים את שיתוף הפעולה עם רשויות המדינה במאבק למניעת התפשטות הנגיף והזהירו כי החרדים יבואו חשבון בקלפי עם ראש הממשלה שהיה לדבריהם אטום לכאבם. עוד הבהירו כי מכתבם זה נשלח בתיאום עם הרבנים הבכירים, מנהיגי הציבור החרדי.
"בהחלטות אותן קיבלת אתה, בקולך, מעל ראשנו (גם אם מאחורי שמות של קבינט או 'הממונה'), הפכת את הציבור החרדי לשק החבטות והריצוי של תושבי המדינה", האשימו ראשי הערים, "בחרת להשתמש באנשי קש דוגמת פרויקטורים וכדו', בעוד אתה האיש שמכריע גורלות. הקול הוא קולך, ההכרעות הן שלך כמי שמוביל, מנחה ומכריע".
נתניהו, כך נכתב, לא הקדיש "רגע של מחשבה" על סבלם של רבבות אזרחים, אלא הכה בהם שוב ושוב על מנת ליצור מצג שווא של שליטה במגיפה. "מעולם לא טרחת לשמוע את קולנו, להבין את המצוקות ולנסות לקדם יוזמות ממשיות לשיטוח עקומת התחלואה", הטיחו בו ראשי הערים, "במקום זה בחרת בצעדי ענישה בדמות סגרים ומגבלות לכמעט מיליון נפש שאין בהן שום ריפוי כפי שנוכחת לדעת".
במכתב נטען עוד נתניהו בחר לאפשר שגרת חיים כמעט מלאה בחודשי הקיץ למרות התפשטות הקורונה, כדי שלא לפגוע באזרחים, אך בחרדים הוא אינו מתחשב ומוביל במכוון לסגר בריכוזי המגזר דווקא ערב חגי תשרי. "בכאב ובזעם עצור אנו רואים יום אחר יום כיצד כבודם של גדולי התורה, חיי התורה, מנהגי הקהילות וכבוד המסורת של מרבית תושביה היהודים של הארץ הזו, נרמסת על ידך באופן שלא זכור כמותו", כתבו הארבעה.
"כל סגר שכזה הביא לשבירת אמון ולדרדור של עשרה צעדים לאחור בנכונות להיבדק, לשמור על הכללים ולציית להנחיות הבריאות, כשעם הסרת הגדרות מצאנו את עצמנו מתחילים הכל מהתחלה. מול הקושי ותגובות התסיסה הקשחתם את נתוני ה'רמזור' עוד ועוד בשורת תנאים שאינם ממין העניין ואין בהן בדל של הבנה במארג החיים המגזרי וביכולת ליצור שינוי".
נציגי החרדים האשימו את ראש הממשלה גם באווירה הציבורית נגדם: "הורדת הלחץ התקשורתי והפנייתו לציבורים המוחלשים ביותר במבט מאשים ואפס חמלה, זו דרך שלא נוכל לקבלה עוד בשוויון נפש. הציבור החרדי כל כולו לא ישכח את העוול שנעשה לו. לא נשכח מי האיש שחתם בידו, פעם אחר פעם, על הפיכתנו למפיצי מחלות ואויבי העם, בענישה סלקטיביות של רבבות משפחות, בני המגזר החרדי.
"ההחלטות שקיבלת, פעם אחר פעם, נעשו בהיעדר היגיון ותוחלת בריאותית ומכוונות באופן חד וברור נגד הציבור החרדי. אנו רואים בך את האשם היחידי לצעדי ענישה אלו, להשפלת כבוד המסורת וכבודנו כאזרחים לגיטימיים בארץ הזו. לא נוכל להחריש עוד. הקול – קולך, אך בסופו של יום תישמע תגובתם הנכאבת של רבבות תושבי הערים החרדיות – בקולם. שקלנו רבות ונועצנו במשלחנו – בתי גדולי ישראל מנהיגי הדור שליט"א טרם נכתבו שורות אלו".
לסיכום, הצהירו ראשי הערים החרדיות: "אנו מודיעים בזאת כי נפסיק את שיתוף הפעולה עם הרשויות השונות בכל הנוגע לסגר. רשויות המדינה מוזמנות לפעול בעצמם כפי שהן פועלת בלאו הכי מעל ראשינו. טלו אתם ובאופן אישי אתה ראש הממשלה, את האחריות לשינוי ולביצוע".
פורסם לראשונה: 23:00, 06.09.20