2 צפייה בגלריה
 סגירת כביש ז'בוטינסקי בן גוריון בעקבות ההסגר על בני ברק
 סגירת כביש ז'בוטינסקי בן גוריון בעקבות ההסגר על בני ברק
סגירת כבישים בבני ברק. ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
שרי הוועדה להגדרת אזורים מוגבלים אישרו אמש (יום א') להטיל סגר לילי על כ-40 ערים אדומות - הצעה שאותה הביא מוקדם יותר ראש הממשלה בנימין נתניהו להצבעה. על פי ההחלטה, שתיכנס לתוקף היום (שני), תוגבל התנועה באותן ערים לעד 500 מטרים, למעט לשם הצטיידות במזון ויציאה לטיפולים רפואיים - החל מ-19:00 עד 05:00. היום אמורים שרי הממשלה לקבוע באופן סופי את רשימת היישובים בהם יחול הסגר הלילי.
כמו כן, באותן רשויות לא יפעלו מוסדות החינוך - למעט החינוך הלא-פורמלי - ועסקים שאינם חיוניים ייסגרו גם הם מאותה שעה. משרד הבריאות הודיע כי רשימת הרשויות תפורסם היום, לאחר שתאושר על ידי שרי הממשלה.

זמן קצר לאחר החלטת השרים, פרסם נתניהו הודעה שבה אמר כי "ביממה האחרונה התווספו עוד 10 ערים לרשימת הערים האדומות והגענו כבר ל-40 ערים אדומות. הגורמים המקצועיים המליצו להטיל סגר לילי אחיד על כל הערים הללו, ולסגור בהן את מערכת החינוך, בנוסף להגבלות ההתקהלות.
"אני יודע שההגבלות האלה לא קלות, אבל במצב הקיים אין מנוס מהן. אמנם התמותה בישראל עדיין מהנמוכות בעולם, עם כל הצער על כל אובדן חיים, ומספר החולים הקשים עדיין יציב - אך לא לעולם חוסן.
"גורמי המקצוע מזהירים שבמצב התחלואה הגבוה בישראל, המגמה עלולה להתהפך בכל רגע עם תוספת מסוכנת של חולים קשים ונפטרים וסכנת קריסה של הצוותים הרפואיים המטפלים בקורונה בבתי החולים. ההחלטה הייתה שקולה, אחראית ומחוייבת המציאות".
מעיריית בני ברק נמסר בתגובה להחלטת השרים: "אנו שמחים, מודים ומברכים על הסרת איום הסגר מעל עירנו בחסדי שמיים. תחת סגר מכאיב יוטלו הגבלות שגם הן אינן קלות למרבה הצער. החלטת הממשלה שהתקבלה הערב בנוגע להגבלות לילה והגבלות לימודים, תיכנס לתוקפה רק ביום שלישי.
"אי לכך, היום, יום שני, יתקיימו לימודים כרגיל בכל מוסדות החינוך. במהלך היום יועברו ההנחיות ומידע חיוני לתושבים. אתגרי הבריאות של העיר רבים ומשמעותיים. ובכלל זה, הורדת העיר מאדום לכתום באופן מיידי וביטול ההגבלות הקשות". בעירייה קראו לתושבים להגיע למתחמי בדיקות קורונה שיוקמו ברחבי העיר.
2 צפייה בגלריה
ישיבת סיעות בלוק הימין
ישיבת סיעות בלוק הימין
ליצמן ודרעי. ארכיון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מוקדם יותר אתמול, בלחץ החרדים, נדחה הדיון בוועדת השרים להגדרת אזורים מוגבלים במסגרת הטיפול בנגיף הקורונה, שבו אמורה הייתה להתקבל החלטה על הערים האדומות שעליהן יוטל סגר, בשל "שיהוי בקבלת ההצעה להחלטה". באותה שעה נפגשו שוב, ברגע האחרון, נתניהו והשרים אריה דרעי ויעקב ליצמן כדי לדון בחלופות לסגר.
הפגישה, שבה השתתפו גם ח"כ משה גפני, שר המדע יזהר שי וראש המטה לביטחון לאומי מאיר בן שבת, עסקה ברובה במשבר האמון שנוצר בין הציבור החרדי לממשלה.
החרדים טענו כי "אי אפשר לנקוט שום צעד או מהלך לפני שמחזירים את האמון שאבד. איך נסביר לציבור שלנו למה אפשר לקיים הפגנות המוניות ותפילות בחוץ אסור? איך נסביר סגר?". הם זעמו על האופן שבו מתקבלות ההחלטות הנוגעות אליהם ודרשו מנתניהו לבחון חלופות לסגר: "הציבור שלנו טרם התאושש מהסגר הראשון, הן מבחינה נפשית, בריאותית וכלכלית".

נתניהו: עיר אדומה נבחרת לפי תוצאות מדעיות, לא בגלל התנכלות

כמו כן, אחרי שבשבוע שעבר אמר ראש הממשלה נתניהו כי "התקבלה החלטה להטיל סגר בערים האדומות" - אמש הוא פרסם סרטון שבו הדגיש: "כרגע, בישראל, יש עשרות ערים אדומות. עיר אדומה נבחרת לא בגלל התנכלות או החלטה שרירותית, היא נבחרת לפי תוצאות מדעיות, מספר החולים וקצב התחלואה - והדבר ממוקד בעיקר ביישובים ערביים וחרדיים".

נתניהו פנה בדבריו לציבור החרדי, ואמר: "אתם יודעים כמה אכפת לי מלימוד תורה ומתפילה; אלה דברים שחשובים לי כמו שהם חשובים לכם. עם זאת אני אומר - אנחנו חייבים לנקוט צעדים שימנעו את התפשטות התחלואה". עוד אמר: "הקורונה לא מבחינה בין עמים וגם לא בתוך עמים. בסופו של דבר היא מכה בכולם, רק שהיא עושה זאת במינונים שונים, בזמנים שונים, במקומות שונים.
"אני רוצה להביע הערכה למנהיגי הציבור הערבי, שבאו אלי ואמרו 'ראש הממשלה, תטיל עלינו הגבלות'. זה סימן לאחריות. אני רוצה להביע את אותה הערכה למנהיגי הציבור החרדי שאמרו לי את אותו הדבר ולכלל הציבור החרדי שהוא יקר לי מאוד".
במקביל, שר הפנים אריה דרעי אמר אמש לחדשות רשת כי "גם אם תחליט הממשלה שיהיה סגר בראש השנה ובכיפור - אל דאגה; בתי הכנסת יהיו פתוחים. נוכל להתפלל, בעזרת השם".
יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד), תקף: "הממשלה הזו כבר לא רק מנותקת, היא מסוכנת. יושבים צוותי מומחים, רופאים, כלכלנים, אנשי מדיניות ציבורית וממשל מקומי, בונים תוכניות עבודה, מאזנים בין הבריאות לכלכלה, ואז הפוליטיקאים מתחילים לעשות פוליטיקה והכל מתהפך בשנייה. אם זה מה שנכון לבריאות הציבור ולכלכלה, תעשו את זה. אם אתם מפחדים אחד מהשני באופן שמוביל לשיתוק ולהחלטות עקומות - לכו הביתה".
איתי בלומנטל השתתף בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 21:10, 06.09.20