3 צפייה בגלריה
סגר בשכונת רוממה בירושלים
סגר בשכונת רוממה בירושלים
משרד הבריאות יתיר יציאת מבודדים לטיפול דחוף
(צילום: יואב דודקביץ)
משרד הבריאות יתיר למבודדים ולחולי קורונה מאומתים לצאת לטיפולים רפואיים דחופים. כך הנחתה היום (ראשון) פרופ' סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור היוצאת במשרד הבריאות, את קופות ובתי החולים.
לפי הנוהל החדש, "אדם המצוי בבידוד ונדרש לטיפול רפואי דחוף שלא תוכנן מראש (עקב כאבים בחזה, חשד לאירוע לב, חשד לאירוע מוחי או טראומה לדוגמה) יעדכן את הצוות הרפואי אליו הוא פונה (מד"א, מוקד רפואי מטעם הקופה המבטחת או רופא מטפל) על כך שהוא נמצא בבידוד או מאומת כחולה קורונה. בעת היציאה מבידוד יש לעמוד בכל תנאי המיגון הנדרשים על ידי המטופל והמטפל, ומפורטים בהנחיות להתמודדות עם תחלואה בנגיף קורונה החדש של משרד הבריאות".
עוד צוין בנוהל כי "אדם המצוי בבידוד ונדרש לצאת לצורך טיפול רפואי שנקבע מראש, ולדעתו לא ניתן לדחותו, יפנה לרופא הנדרש להעניק טיפול זה או למוסד הרפואי בו נקבע הטיפול".
3 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה במזרח ירושלים
בדיקות קורונה במזרח ירושלים
בדיקות קורונה במזרח ירושלים
(צילום: AFP)
לאחר מכן, על הרופא המטפל או המוסד הרפואי לאשר שאכן מדובר בטיפול רפואי דחוף ושלא ניתן לדחות אותו עד לתום הבידוד. "בין שאר השיקולים יש להתחשב בדחיפות הטיפול, אפשרות לקביעת תור חדש במהירות, והסיכון לצוות המטפל", צוין בנוהל. בהמשך המכתב הובהר כי "לא תתאפשר יציאה מבידוד עבור טיפול רפואי שאינו דחוף, ויש לדחות אותו לאחר תקופת הבידוד".
עם זאת, גורם בתחום בריאות הציבור סיפר כי הנוהל למעשה מסדיר את המציאות הקיימת כיום בכל הנוגע להפניית מבודדים וחולים לטיפולים רפואיים. "היו אי-בהירויות בנושא", הוסיף.
בתוך כך, ועל רקע מצוקת מערך החקירות האפידמיולוגיות של משרד הבריאות, פרסם המשרד בסוף השבוע הנחיות חדשות למערך האפידמיולוגי, לפיהן זמני החקירות לגילוי המגעים של החולים יתקצרו בהתאם להופעה או היעדר של תסמינים אצל חולי הקורונה.
עם זאת - הבידוד עדיין נותר על 14 ימים מרגע החשיפה. זמני החקירות ייקבעו כעת לפי חולים סימפטומטיים ולא-סימפטומטיים - ובהתאם למועד הופעת התסמינים. איתור המגעים יתמקד בארבעת הימים שקדמו להופעת התסמינים במקום ב-14 הימים כפי שהיה נהוג עד כה, ובמקרה של חולים א-סימפטומטיים איתור המגעים יתמקד בעשרה ימים. המשמעות: מספר האנשים שייכנסו לבידוד צפוי לרדת באופן משמעותי בעקבות השינוי שנכנס לתוקף כבר היום.