ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הודיע על הגבלות חדשות בעקבות החשש מהתפרצות מחודשת ומשמעותית של נגיף הקורונה בממלכה. בנאום שנשא אחר הצהריים (ג') בפרלמנט בלונדון הזהיר ג'ונסון כי בריטניה נמצאת ב"נקודת מפנה מסוכנת" במאבק בנגיף, אך הדגיש שלא מדובר בחזרה לסגר כולל.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
4 צפייה בגלריה
נגיף קורונה בריטניה בית החולים שבו אושפז לכאורה בוריס ג'ונסון ראש הממשלה
נגיף קורונה בריטניה בית החולים שבו אושפז לכאורה בוריס ג'ונסון ראש הממשלה
ג'ונסון. בחג המולד עדיין לא תהיה שגרה
(צילום: EPA)
ג'ונסון הודיע על ההגבלות לאחר שהיועצים המדעיים בממשלתו הזהירו שללא פעולה בריטניה עלולה לחוות גל שני של התפרצות שבו בכל יום יאובחנו בה כ-50,000 נדבקים חדשים באמצע אוקטובר, קצב הדבקה שיביא גם לזינוק בתמותה מהנגיף. אתמול דיווחו הרשויות על 4,300 נדבקים חדשים, המספר היומי הגבוה ביותר מאז מאי.
"אני מצטער לומר, אבל כמו ספרד וצרפת ומדינות רבות אחרות, הגענו לנקודת מפנה מסוכנת", אמר ג'ונסון בנאום שנשא לאחר ישיבת חירום של הממשלה. לדבריו, הצעדים החדשים יאפשרו "להקדים תרופה למכה".
ג'ונסון הודיע כי מיום חמישי כל המסעדות, הבארים והפאבים באנגליה ייאלצו להיסגר מהשעה 10 בלילה, אך יוכלו להמשיך לספק משלוחים. "אני יודע שזה משפיע על הרבה עסקים שרק עכשיו קמים מחדש על הרגליים, אבל היינו חייבים לפעול", אמר.
4 צפייה בגלריה
בריטניה נגיף קורונה פאבים נפתחו ב אנגליה
בריטניה נגיף קורונה פאבים נפתחו ב אנגליה
הפאבים ייסגרו בלילות, הקנסות גדלו
(צילום: AFP)
ג'ונסון דחק בתושבי הממלכה לחזור לעבוד מהבית, שבועות בודדים לאחר שקרא להם לחזור לעבוד מהמשרד ככל האפשר. הוא הדגיש שבתי הספר והאוניברסיטאות יישארו פתוחים, ולא הכריז על הגבלות כמו באזורים בצפון-מזרח אנגליה שבהם נאסר על בני בתי אב שונים להיפגש אחד עם השני.
ראש הממשלה הבריטי הוסיף כי מעתה יהודק "כלל השישה", שמונע מפגשים של יותר משישה בני אדם מבתי אב שונים, וכעת הוא יהיה תקף גם לפעילויות ספורט במקומות סגורים. חתונות יוגבלו מעתה ל-15 איש, כשעד עתה יכלו להשתתף בהן 30 חוגגים. לרשימת המקומות שבהם עובדים חייבים לעטות מסכה הצטרפו חנויות קמעונאות, מוניות ועסקי אירוח.
ג'ונסון, שבעבר קיווה שעד חג המולד יוכלו תושבי הממלכה לשוב לשגרה, הודיע כעת כי ייתכן שההגבלות החדשות יימשכו חצי שנה. הוא הדגיש כאמור שלא מדובר בחזרה לסגר כולל, אך לא שלל את האפשרות הזו לחלוטין. "אף אחד לא רוצה לראות סגר כולל", אמר.
4 צפייה בגלריה
"הרחבה מאסיבית של הבדיקות". ג'ונסון ממשיך להבטיח
"הרחבה מאסיבית של הבדיקות". ג'ונסון ממשיך להבטיח
"הרחבה מאסיבית של הבדיקות". ג'ונסון ממשיך להבטיח
(צילום: AFP)
הוא קרא לתושבי הממלכה לשמור על ההגבלות החדשות, ואמר כי רק כך ניתן יהיה לבלום את העלייה בתחלואת הקורונה. ג'ונסון הבהיר כי האכיפה תוגבר והודיע שהקנסות על אי-עטיית מסכה יוכפלו ל-200 פאונד. עסקים שיפרו את ההנחיות עלולים להיקנס בסכום של 10,000 פאונד.
"אם כל הפעולות הללו ייכשלו אנו שומרים לעצמנו את הזכות להשתמש בעוצמת אש גדולה יותר עם הגבלות נרחבות הרבה יותר", הזהיר. "אני רוצה להימנע ככל האפשר מלנקוט צעד שכזה, אבל נוכל להימנע מכך רק אם הצעדים החדשים יעבדו ואם התנהגותנו תשתנה".
ההגבלות החדשות שעליהן הכריז ג'ונסון, יודגש, חלות על אזור אנגליה. הממשלות המקומיות בסקוטלנד, וויילס וצפון אירלנד קובעות בעצמן את ההגבלות שלהן. בסקוטלנד צפויות הרשויות להודיע גם הן על הגבלות חדשות, בעוד בוויילס כבר עתה כשליש מהאוכלוסייה נמצא תחת סגר מקומי כזה או אחר. אתמול העלו רשויות הבריאות בכל ארבע האומות המרכיבות את בריטניה את רמת הכוננות לארבע מתוך חמש, והזהירו כי קצב ההדבקה גדל "במהירות וככל הנראה באופן אקספוננציאלי".
4 צפייה בגלריה
קיר סטארמר מנהיג הלייבור לייבור ב בריטניה ב פרלמנט דיון כמעט ריק בגלל ה קורונה
קיר סטארמר מנהיג הלייבור לייבור ב בריטניה ב פרלמנט דיון כמעט ריק בגלל ה קורונה
יו"ר האופוזיציה סטארמר. "הגבלות נחוצות, אך לא בלתי נמנעות"
(צילום: EPA)
יו"ר האופוזיציה בבריטניה, מנהיג הלייבור קיר סטארמר, אמר אמנם כי הוא תומך בצעדים החדשים לאור העלייה בקצב ההדבקה, אך מתח ביקורת על ג'ונסון ואמר שלממשלתו אין "אסטרטגיה ברורה". כדוגמה לדבריו הזכיר את הקריאה של ג'ונסון לבריטים לחזור לעבוד מהמשרד, המלצה שכעת הפך אותה.
סטארמר תהה גם אילו פיצויים תספק הממשלה לבעלי העסקים שייפגעו מההגבלות החדשות. "ההגבלות הללו הכרחיות אך לא היו בלתי נמנעות", אמר סטארמר, שהזכיר גם את הליקויים במערך הבדיקות לאבחון הנגיף בבריטניה. המערך הזה לא עמד בביקוש בשבועות האחרונים, כשבריטים רבים מתלוננים על קשיים בהזמנת תור לבדיקה.
ג'ונסון, שכבר לפני ארבעה חודשים הכריז שלבריטניה תהיה את אחד ממערכי הבדיקות הטובים בעולם, אמר בתגובה לדברי סטארמר כי "העתיד שאני רואה הוא הרחבה מאסיבית של הבדיקות".