ראש ממשלת ניו זילנד, ג'סינדה ארדרן, הודיעה הלילה (בין ראשון לשני) כי הבחירות הכלליות במדינה יידחו בארבעה שבועות בשל נגיף הקורונה. הבחירות, שנקבעו במקור ל-19 בספטמבר, נדחו ל-17 באוקטובר. ביממה האחרונה אובחנו תשעה חולי קורונה חדשים בניו זילנד, ירידה בהשוואה ל-13 החולים החדשים ביממה הקודמת.
2 צפייה בגלריה
ג'סינדה ארדרן ראש ממשלת ניו זילנד במסיבת עיתונאים בוולינגטון
ג'סינדה ארדרן ראש ממשלת ניו זילנד במסיבת עיתונאים בוולינגטון
תשעה חולים חדשים אובחנו ביממה, הבחירות נדחו. ארדרן
(צילום: gettyimages)
ההודעה על דחיית הבחירות מגיעה בעקבות הסגר שהוטל על העיר המאוכלסת במדינה, אוקלנד, שבה אובחנו ארבעה חולי קורונה לאחר 102 ימים ללא חולי קורונה חדשים. המפלגות במדינה טענו כי לא ניתן לערוך בחירות הוגנות במועדן באופן שיבטיח שהן תהיינה תקינות. "דחיית הבחירות לאוקטובר תבטיח את תכנון קמפיין הבחירות לכולם. כולנו באותה סירה", אמרה ארדרן במסיבת עיתונאים.
בחירות מוקדמות אמורות לעבוד לטובתה של ארדרן, שנחשבת אחת המנהיגות שהצליחו לדכא את התפשטות המגפה ששיתקה מדינות רבות בעולם. החוק בניו זילנד מחייב לקיים את הבחירות עד 21 בנובמבר. הצבעה המקדימה תחל ב-3 באוקטובר. סגן ראש הממשלה, ווינסטון פיטרס, שהיה מיוזמי דחיית הבחירות אמר כי "השכל הישר עבד".
2 צפייה בגלריה
הודעות סגר שקיבלו תושבים ב ניו זילנד
הודעות סגר שקיבלו תושבים ב ניו זילנד
ההודעה על הסגר באוקלנד בשבוע שעבר. "בבקשה, הישארו בבית"
(צילום: AP)
ארדרן נבחרה לעמוד בראשות הממשלה בבחירות שהתקיימו ב-2017, לאחר שהצליחה להרכיב קואליציה על אף שלא זכתה ברוב. מתנגדיה מאשימים אותה בכך שהיא משתמשת בקורונה כדי לחזק את התמיכה בה. לטענתם, היא גונבת את כל תשומת הלב ומופיעה כמעט כל יום בתקשורת, בעוד ראשי המפלגות האחרים נאלצים להיאבק על זמן מסך.
יריביה מקווים שהיא תאבד את האמון בה ברגע שהשלכות הסגר הכלכליות יורגשו בקרב האזרחים. ביום שישי האחרון הודיעה ארדרן על הארכת הסגר באוקלנד, שמונה כשליש מתושבי המדינה (1.7 מיליון אזרחים) עד 26 באוגוסט. במדינה כולה ישנם כעת 78 חולים פעילים.
יושבת ראש המפלגה הלאומית בניו זילנד, ג'ודית קולינס, תקפה את ארדרן בטוויטר ואמרה כי "צריך לגלות בדיוק מה קרה שנכשלנו בצורה כל כך קטסטרופלית", בעודה מדברת על ההחלטה להטיל סגרים כדי להשתלט על התפשטות הנגיף. לדבריה, "צריך לוודא שזה לא יקרה שוב".