ראש ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן הכריזה היום (ג') על הגבלות משמעותיות בעיר הגדולה במדינה, אוקלנד, בעקבות גילוי ארבעה נשאי קורונה ממשפחה אחת בעיר, שמקור הדבקתם אינו ידוע. מדובר במקרה הראשון של הדבקה מקומית שעליו מדווחת ניו זילנד אחרי 102 ימים שבהם הייתה "נקייה" מקורונה.
5 צפייה בגלריה
ראש ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן
ראש ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן
נערכה לרגע הזה. ג'סינדה ארדרן
(צילום: AFP)
ארדרן אמרה כי אוקלנד, בה מתגוררים כ-1.5 מיליון איש, תיכנס מיום רביעי בצהריים (שעון מקומי) לכוננות ברמה 3, כשהמשמעות היא שהתושבים יתבקשו להישאר בבתיהם. ברים ובתי עסק רבים יידרשו לסגור את שעריהם. הסגר יימשך לעת עתה עד יום שישי בחצות.
"שלושת הימים הללו ייתנו לנו זמן להעריך את המצב, לאסוף מידע, ולוודא שיש לנו חקירה נרחבת לבירור מגעים, כדי להבין טוב יותר כיצד המקרה הזה נוצר, ולקבל החלטות על אופן התגובה מרגע שיהיה לנו מידע נוסף", אמרה ארדרן במסיבת עיתונאים לא-מתוכננת שכינסה היום.
5 צפייה בגלריה
קונים ב סופרמרקט ליד וולינגטון ניו זילנד חשש מ קורונה
קונים ב סופרמרקט ליד וולינגטון ניו זילנד חשש מ קורונה
תורים בסופרים וחשש מקניית-בהלה. בפרבר של וולינגטון
(צילום: AFP)
"אני יודעת שיהיה קשה מאוד לקבל את המידע הזה", היא הוסיפה. "כולנו קיווינו לא למצוא את עצמנו בסיטואציה הזו. אבל במקביל נערכנו לכך וכצוות כבר היינו בנקודה הזאת בעבר".
ארדרן הוסיפה כי הכניסה לאוקלנד תוגבל מעתה לתושבים שחיים בעיר או עובדים בה. מחוץ לאוקלנד, בכל רחבי ניו זילנד תועלה הכוננות לרמה 2 עד ליום שישי בחצות, כשהמשמעות של רמה שכזו היא שהתקהלויות המוניות יוגבלו ל-100 איש בלבד ואנשים יצטרכו לשמור מחדש על ריחוק פיזי.
ניו זילנד, שבה מתגוררים חמישה מיליון בני אדם, נחשבת לסיפור הצלחה עולמי במאבק בקורונה, ורק אתמול ציין אותה לשבח מזכ"ל ארגון הבריאות העולמי טדרוס אדהנום. ביום ראשון ציינה המדינה 100 ימים בלי מקרי הדבקה מקומיים, אם כי גם אז הזהירו הרשויות מפני שאננות – לאור העובדה שגם מדינות כמו וייטנאם או אוסטרליה, שהצליחו לבלום את הנגיף, ראו בהמשך התפרצויות מחודשות שלו.
5 צפייה בגלריה
הודעות סגר שקיבלו תושבים ב ניו זילנד
הודעות סגר שקיבלו תושבים ב ניו זילנד
התראות שקיבלו תושבים לטלפונים שלהם על ההנחיות החדשות
(צילום: AP)
ניו זילנד הצליחה לבלום את ההתפשטות הראשונית של הנגיף בעזרת סגר קשוח שהחל כבר מזיהוי הנשא הראשון ב-26 בפברואר, והוא נמשך עד 1 במאי. מאז הסרת ההגבלות החיים בניו זילנד חזרו לשגרה כמעט מלאה, עם אצטדיוני רוגבי עם תפוסה מלאה ביציעים ומסעדות וברים עמוסים במבלים. התושבים לא נדרשו עד עתה לשמור על ריחוק חברתי וגם לא לעטות מסכה בצאתם למרחב הציבורי, אם כי הרשויות ביקשו מהם להחזיק אחת ליתר ביטחון.
כעת, כאמור, רצף הימים ללא הדבקה נשבר. מנכ"ל הבריאות בניו זילנד, ד"ר אשלי בלומפילד, ציין כי ארבעת המקרים החדשים התגלו בקרב בני משפחה אחת בדרום אוקלנד, כשאחד מהנשאים הוא אדם בשנות ה-50 לחייו. אף אחד מהנשאים לא ביקר לאחרונה בחו"ל. בני משפחה נוספים נבדקו והחקירה האפידמיולוגית לבירור נסיבות ההדבקה נמשכת.
לדברי בלומפילד, כיוון שמקור ההדבקה לא ידוע, סביר להניח שבימים הקרובים יזוהו נדבקים חדשים. הוא קרא לתושבים לעטות מסכות במקומות שבהם קשה לשמור על ריחוק פיזי. "זו קריאת השכמה – עלינו להתנער מהשאננות בכל מקום שבו היא קיימת", הוא אמר.
ההודעה על גילוי המקרים החדשים עוררה בהלה בניו זילנד וכלי תקשורת במדינה דיווחו על תושבים שממהרים למרכולים כדי להצטייד במזון ובמצרכים חיוניים, בעוד עסקים נערכים לסגירה. ראש העיר אוקלנד, פיל גוף, קרא לתושבים להימנע מבהלה: "אני קורא לכל האוקלנדים להתאחד כמו שעשינו בפעם הקודמת על מנת למגר את ההדבקות המקומיות. בבקשה הישארו רגועים, בבקשה הימנעו מקניית-בהלה ובבקשה שימרו על כללי הסגר".
עד היום המקרים הפעילים היחידים של קורונה שהיו ידועים בניו זילנד הם של 22 אזרחים שחזרו מחו"ל והוכנסו לבידוד כבר מרגע כניסתם למדינה. בניו זילנד אובחנו מפרוץ המגפה 1,570 נדבקים ו-22 חולים מתו.
ההתפרצות החדשה מגיעה כשבמדינה נערכים לבחירות ב-19 בספטמבר, בחירות שאליהן מגיעה ראש הממשלה ארדרן עם יתרון לאור השבחים שקצרה בשל אופן התנהלותה במשבר. לפי הסקרים לארדרן בת ה-39 סיכוי גבוה לזכות בבחירות, אך לא ברור כיצד ההגבלות החדשות ישפיעו על התמיכה בה. במסיבת העיתונאים שקיימה היום הבהירה ארדרן שאת ההחלטה שלה להטיל הגבלות מחודשות היא קיבלה ללא קשר לשיקולים פוליטיים.