שר החוץ גבי אשכנזי וראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ בירכו היום (חמישי) על הסיכום לכינון יחסים רשמיים עם איחוד האמירויות. אשכנזי בירך גם על ההימנעות מתכנית הסיפוח וקרא לדון בתכנית טראמפ עם שאר מדינות האזור. ראש הממשלה בנימין נתניהו עדכן את השניים כי המגעים עם איחוד האמירויות הבשילו לאחר שנשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם הודעה על התיווך האמריקני בהסכם.
8 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בשיחת עם דונלד טראמפ ועם יורש העצר של איחוד האמירויות השייח מוחמד בן- זיאד
בנימין נתניהו בשיחת עם דונלד טראמפ ועם יורש העצר של איחוד האמירויות השייח מוחמד בן- זיאד
נתניהו משוחח עם טראמפ ועם בן-זייד, היום
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
8 צפייה בגלריה
הצהרת בני גנץ וצבי האוזר
הצהרת בני גנץ וצבי האוזר
"ההסכם מדגיש את שאיפת ישראל לשלום עם שכנותיה". גנץ
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
8 צפייה בגלריה
אשכנזי: בודקים דרכים אפשריות למציאת פתרון לטיסות
אשכנזי: בודקים דרכים אפשריות למציאת פתרון לטיסות
"פתח להסכמים נוספים". אשכנזי
(צילום: אביהו שפירא)
שר הביטחון וראש הממשלה החליפי, בני גנץ, אמר כי "אני מברך על ההסכם החשוב והמשמעותי ומודה בראש ובראשונה, לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ, ידיד אמת של ישראל, יחד עם ראש הממשלה נתניהו ושייח מוחמד בן זייד. ההסכם מבטא את הברית בין מדינות האזור המעוניינות בשגשוג ויציבות האזורית, ומדגיש את שאיפתה הנצחית של ישראל לשלום עם שכנותיה".
גנץ הוסיף: "אני בטוח שלהסכם יהיו השלכות חיוביות רבות על עתיד המזרח התיכון כולו ועל מעמדה של ישראל בעולם ובאזור. אני קורא למדינות ערביות נוספות לקדם את היחסים עם ישראל בהסכמי שלום נוספים".
8 צפייה בגלריה
הכתבה ב "ידיעות אחרונות"
הכתבה ב "ידיעות אחרונות"
(צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות")
אשכנזי מסר כי "היציבות במזרח התיכון, הרחקת איומים ביטחוניים וקירוב הסכמים עם עמי האזור - אלה הם היעדים שלי ושל כחול לבן. הבשורה על נרמול היחסים עם איחוד האמירויות היא חשובה ומהווה פתח להסכמים נוספים. אני מברך את ראש הממשלה נתניהו על ההסכם, ומודה לנשיא טראמפ ולעמיתי מזכיר המדינה פומפאו על תרומתם למהלך זה".
אשכנזי הוסיף: "אני מברך גם על ההימנעות מתכנית הסיפוח החד-צדדית ומתחייב כי תכנית טראמפ המלאה והמאוזנת תידון בהמשך בהרחבה ובהתייעצות עם מדינות האזור".
8 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"ההוכחה שהדרך המדינית להגיע להסכמים היא לא צעדים חד-צדדיים". לפיד
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
8 צפייה בגלריה
נפתלי בנט באולפן ynet
נפתלי בנט באולפן ynet
"נתניהו פספס הזדמנות של פעם במאה שנה". בנט
(צילום: שאול גולן)
8 צפייה בגלריה
מירי רגב
מירי רגב
"אסור שההסכם יבוא על חשבון החלת הריבונות". מירי רגב
(צילום: אלכס גמבורג )
יו"ר האופוזיציה, חבר הכנסת יאיר לפיד, אמר כי "אני מברך את מדינת ישראל ואת ראש הממשלה נתניהו על צעד חשוב בדרך לנרמול היחסים עם איחוד האמירויות. זאת ההוכחה הטובה ביותר שהדרך המדינית הנכונה היא להגיע להסכמים במשא ומתן מדיני, ולא על ידי נקיטת צעדי סיפוח חד צדדיים שהיו פוגעים בבטחונה של ישראל. מודה גם לנשיא טראמפ על ההתגייסות למהלך".

בנט: "טראגי שנתניהו לא אזר אומץ להחיל ריבונות"

שרת התחבורה מירי רגב אמרה כי "ההסכם היסטורי בכל הרמות - ביטחונית, כלכלית ועסקית - אבל אסור שזה יבוא על חשבון הריבונות שראש הממשלה וכולנו מחויבים לה".
יו"ר סיעת ימינה, נפתלי בנט, בירך על ההסכם עם איחוד האמירויות ואמר כי "לישראל יש הרבה לתרום לאזור וטוב שהיחסים בין המדינות כבר אינם בני ערובה של הסרבנות הפלסטינית". למרות זאת, הוא הוסיף: "מצטער שנתניהו החמיץ הזדמנות של פעם במאה שנה להחיל ריבונות ישראלית על בקעת הירדן, מעלה אדומים, בית אל ושאר ההתיישבות הישראלית. טראגי שנתניהו לא אחז את הרגע, ולא אזר את האומץ להחיל ריבונות אפילו על סנטימטר של ארץ ישראל, אך הריבונות על שטחי מולדתנו עוד בוא תבוא, ממקום אחר".
8 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"ההסכם מוכיח שהדרך לשלום אזורי היא הפסקת אשליות הסיפוח". הורוביץ
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
שר האוצר ישראל כץ בירך על ההסכם, וזקף חלק מהקרדיט לזכותו: "כשר החוץ הצבתי את היעד של שלום ונורמליזציה מתוך עוצמה עם מדינות המפרץ בראש סדר העדיפויות. ביקרתי באבן דאבי ופגשתי את שר החוץ של האמירויות ובהמשך, במהלך שהותי בעצרת האו"ם בניו יורק, קיימתי פגישות נוספות איתו ועם שרי חוץ ערבים נוספים לשם קידום היוזמה. אני שמח ונרגש מהבשלת היוזמה לכדי הסכם, וחש שתרמתי תרומה היסטורית וחשובה לביטחון ישראל וחיזוק מעמדה באזור".
שר הכלכלה עמיר פרץ: "אני מברך על הסכם נרמול היחסים המסתמן עם איחוד האמירויות הערביות, שיש לו משמעויות ביטחוניות מדיניות וכלכליות רבות. ההחלטה לגנוז את הסיפוח שיכול היה להבעיר את האזור ולמנוע כל אפשרות לשלום, בתמורה לנרמול יחסים עם איחוד האמירויות שנותן תקווה לחזרה לתהליך שלום כולל, מעצימה את חשיבות גוש כחול לבן-העבודה בממשלה. ישראל צריכה לבחור בדרך המו"מ המדיני להסכם שלום כולל שתביא לפריחה כלכלית, מדינית וכמובן, תשמור על ישראל יהודית ודמוקרטית".
שר האנרגיה יובל שטייניץ: "אני מברך את ראש הממשלה נתניהו על נרמול היחסים עם איחוד האמירויות, צעד שהוא נקודת ציון חשובה בקבלתה של ישראל כשותפה אסטרטגית בעולם הערבי והמוסלמי. צעד זה מצטרף לצעדים נוספים שהתקיימו מול עומאן, סודאן ומדינות אחרות. כמי שביקר כמה פעמים באיחוד האמירויות כשר אנרגיה, אני בטוח שהמהלך הזה יתרום לשיח ולשיתוף הפעולה האזורי בתחום האנרגיה, כפי שכבר התחיל להתקיים באמצעות פורום הגז האזורי בקהיר".
יו"ר מרצ, חבר הכנסת ניצן הורוביץ, בירך גם הוא על המהלך: "הסכם הנורמליזציה בתמורה לביטול הסיפוח, מוכיח בדיוק נמרץ את מה שמרצ מדגישה: הדרך לשלום אזורי תבוא רק כאשר ייפסקו אשליות הסיפוח המסוכנות של הימין, ונשוב למו"מ עם על פתרון שתי המדינות. זה המפתח".