העיתון "ניו יורק טיימס" דיווח בסוף השבוע כי המודיעין האמריקני הגיע למסקנה שצבא רוסיה הציע למחבלים הקשורים לטליבאן מענקים כדי שיהרגו חיילים של צבא ארה"ב ושל צבאות אחרים בקואליציה הבינלאומית המוצבים באפגניסטן.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
4 צפייה בגלריה
טליבאן אפגניסטן
טליבאן אפגניסטן
מלחמה של 20 שנה. הטליבאן מכחיש
(צילום: EPA)
4 צפייה בגלריה
ארה"ב טליבאן הסכם שלום אפגניסטן מולה עבדול ראני ברדר מ טליבאן וזלמאי חלילזאד מ ארה"ב
ארה"ב טליבאן הסכם שלום אפגניסטן מולה עבדול ראני ברדר מ טליבאן וזלמאי חלילזאד מ ארה"ב
חתימת ההסכם בין ארה"ב לטליבאן על סיום המלחמה
(צילום: AP)
לפי הדיווח, יחידה של הצבא הרוסי שבמערב אומרים כי קשורה לניסיונות התנקשות באירופה הציעה אשתקד תגמול כספי למחבלים שיבצעו פיגועים קטלניים. המענקים, כך נטען, הוצעו ממש בשעה שארה"ב ניהלה משא ומתן עם הטליבאן על סיום המלחמה באפגניסטן אחרי שני עשורים.
ב"ניו יורק טיימס" נכתב כי במודיעין האמריקני קובעים שתשלומים אכן בוצעו בפועל, וכי התוקפים – מחבלים איסלאמיסטים או פושעים שיש להם קשרים הדוקים איתם – קיבלו סכום כסף כלשהו מהרוסים. עם זאת, האמריקנים אינם יודעים לומר כנראה אם בפעולות שעליהן קיבלו המחבלים כסף רוסי נהרגו חיילים. 20 אמריקנים נהרגו בשדה הקרב באפגניסטן בשנת 2019, השנה שבה הוצעו לכאורה המענקים.
לפי העיתון, המודיעין האמריקני סבור שאת מִבצע-המענקים הרוסי הובילה יחידה 29155 של ה-GRU, סוכנות המודיעין הצבאית הרוסית. זו אותה יחידה שניסתה ב-2018 לחסל בנשק כימי בבריטניה את הסוכן הרוסי הכפול סרגיי סקריפל.
4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ולדימיר פוטין מפגש פסגה פסגת G20 יפן
דונלד טראמפ ולדימיר פוטין מפגש פסגה פסגת G20 יפן
טראמפ ופוטין. הממשל לא נקט תגובה
(צילום: AP)
ב"ניו יורק טיימס" נכתב כי יש תיאוריות שונות בנוגע לשאלה מדוע רוסיה סייעה לכאורה להתקפות של הטליבאן. אחת מהן היא רצונה שארה"ב תיאלץ להשאיר את חייליה באפגניסטן ולהילחם שם, למרות שאיפתה לסיים את המלחמה. אפשרות אחרת היא שהיחידה הרוסית רצתה לנקום על חיסולם של שכירי חרב רוסים בסוריה על-ידי ארה"ב.
לפי הדיווח ב"טיימס", הנשיא טראמפ קיבל עדכון על ממצאי המודיעין, אבל הבית הלבן טרם אישר צעדי תגובה כלשהם נגד רוסיה.

הטליבאן: "לא צריכים תרומות"

משרד החוץ הרוסי מיהר להכחיש את הדברים וטען כי ההאשמות חסרות שחר וכי הן כבר הובילו לאיומים ישירים על חייהם של עובדים בשגרירויות רוסיה בוושינגטון ובלונדון. הבית הלבן, ה-CIA והמודיעין הלאומי של ארה"ב סירבו לבקשת סוכנות הידיעות רויטרס להגיב על הדיווח ב"ניו יורק טיימס".
4 צפייה בגלריה
על הכוונת. חיילי הקואליציה באפגניסטן
על הכוונת. חיילי הקואליציה באפגניסטן
על הכוונת. חיילי הקואליציה באפגניסטן
(צילום: AP)
וושינגטון, נזכיר, נערכת בימים אלה להסיג את חייליה מאפגניסטן בעקבות ההסכם שגיבשה עם הטליבאן אחרי כמעט 20 שנות מלחמה – הארוכה בתולדותיה של ארה"ב. למרות ההסכם בין הטליבאן לוושינגטון, טרם הושג הסכם שלום בין הטליבאן לממשלת אפגניסטן עצמה, ופיגועים הם עדיין דבר שבשגרה במדינה השסועה.
גם הטליבאן דחה היום את הדיווח ב"ניו יורק טיימס". "19 שנות הג'יהאד של האמירות האיסלאמית אינן מותנות בצדָקה מצד שם גוף מודיעין או מדינה זרה", מסר הארגון בהצהרה. הוא דחה גם האשמות קודמות של ארה"ב שרוסיה מספקת לו נשק, והבהיר כי הוא ממשיך להיות מחויב להסכם עם וושינגטון.
לרוסיה יש היסטוריה ארוכה באפגניסטן. בשנותיה האחרונות של ברית המועצות שקע שם הצבא הסובייטי במלחמה הרסנית נגד לוחמי גרילה איסלאמיסטים, שבאותם ימים קיבלו תמיכה מארה"ב.