4 צפייה בגלריה
רוני גמזו
רוני גמזו
פרופ' רוני גמזו בבית החולים איכילוב. ארכיון
(צילום: דנה קופל)
פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, מודה בריאיון ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" שהופתע מנתוני התחלואה המעודכנים, שחצו שלשום את ה-3,000 נדבקים. "הדברים השתנו, וכשאני רואה את התחלואה במגזר הערבי ובמגזר החרדי אני צריך להיות בוגר ואחראי", אומר פרויקטור הקורונה, שמזוהה עם ההתנגדות לסגר כללי, "לא אהיה עיוור ושבוי בקונספציה של אנטי-סגר". בנוסף, מבהיר גמזו שבכל מקרה, בהתאם להתחייבות שלו, ב-1 בנובמבר הוא חוזר לנהל את בית החולים איכילוב: "באתי למילואים של שלושה חודשים".
פרופ' גמזו אומר ש"כשראיתי את המספרים של יום רביעי, שאלתי ישר מאיפה זה הגיע. הופתעתי מאוד. הגידול הזה, של כמעט 50 אחוז מיום ליום, ממש לא תאם את ההערכות. הדבר הראשון שאמרתי זה 'וואו, מאיפה זה הגיע?'. לא ציפיתי לקצב כזה גבוה. היו בנתונים הללו כמה מקבצי תחלואה. יש לנו הצתה במגזר החרדי, אפילו מסחררת. זה מאוד מטריד אותי, כי זהו מגזר שהצלחנו לשמור אותו טוב בשבועות האחרונים, עם עבודה מאוד קשה של כולם יחד. זה התחבר לי לפתיחת שנת הלימודים ב-א' אלול".

- החרדים פועלים נגדך? "אני לא מרגיש שהם נגדי. כל הסיפור של אומן יצא מפרופורציות. באירוע הזה של הקורונה כולם נגד מי שמוביל את הצורך לעשות הגבלות. זה לא תפקיד שכולם יהיו בעדך. בסופו של דבר, כרגע כל ההגבלות הן מבוססות רמזור. אנשים מייצגים ציבור וכשאתה בא להטיל סגר על ציבור שאנשים מייצגים אותו, אז לא מוחאים לך כפיים".
"אני אנטי-סגר, אבל כשרמת התחלואה מגיעה למצב שבו אתה רואה דילוג מיישוב ליישוב, אתה חייב לגלות מנהיגות ולקבל החלטות קשות ‑ ולא לחפש את החיבוק הפופולרי. האם אני מרגיש ששמים לי מקלות בגלגלים? אני מרגיש קשיים. אסור לי להתבלבל מהקשיים ומהעקיצות פה ושם. לחברי הקבינט קשה לקבל את ההחלטות על עוצר כזה או אחר".
4 צפייה בגלריה
רוני גמזו ויעקב ליצמן
רוני גמזו ויעקב ליצמן
"זה לא תפקיד שכולם יהיו בעדך". פרופ' גמזו על ליצמן
(צילום: דנה קופל, אלכס קולומויסקי)
- אתה לא מרגיש שמצרים את הצעדים שלך? "עושים לי את החיים קשים. אם לא הייתי נלחם על סגירת מערכת החינוך בערים האדומות, היא לא הייתה נסגרת. אני מאמין שזה היה נחוץ, לא הייתה ברירה. אז כן, מקשים עליי פה ושם. אמרו לי: 'למה לא התפטרת?'. לפעמים צריך להיאבק עבור דברים. שר הבריאות היה איתי ואפילו ראש הממשלה הבין את הבקשה שלי וכינס ישיבה בעשר בלילה, עם כל המורכבות של סגירת הלימודים ברגע האחרון".
"זו אגדה שראש הממשלה לא מגבה אותי. הוא יורד לפרטים, מתעניין, מרים טלפון ומבקש לקדם מהלכים. אני רואה נכון את הדברים ואני לא נאיבי. יש לי גיבוי פוליטי. יש אנשים שאומרים שאני טירון פוליטי, אבל זה לא נכון. הגיבוי הוא גם בחדרי חדרים וגם ליד שולחן הממשלה".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ורוני גמזו במשל"ט הקורונה בשיבא
בנימין נתניהו ורוני גמזו במשל"ט הקורונה בשיבא
"זו אגדה שראש הממשלה לא מגבה אותי"
(צילום: טל שחר)
- עולות טענות שנכשלת בתפקידך. "אלה אנשים שטחיים שלא מבינים כלום במורכבות של האירוע הזה. אם מישהו מהם היה עושה סגר על מדינת ישראל לפני חודש וחצי, זה היה גורם לנזק קולוסלי".
- עם נפתלי בנט יצא לך להתייעץ? "לא ממש. זה לא שאני לא מכיר אותו ואין לי שיח איתו, אבל זו לא ממש התייעצות. האם דיברתי עם נפתלי? אני מדבר עם כל פוליטיקאי בישראל".
- התחושה היא שלעיתים מביאים אותך לקצה. "אנשים אחרים היו מגיעים מזמן לקצה, אני ממשיך קדימה. אלה רגעים שלא עושים חשבון. בסופו של דבר אזרחי ישראל צריכים לדעת שההחלטות מקצועיות והרפואה מנצחת".
4 צפייה בגלריה
רוני גמזו במשל"ט הקורונה בשיבא
רוני גמזו במשל"ט הקורונה בשיבא
"אנשים אחרים היו מגיעים מזמן לקצה"
(צילום: טל שחר)
- התחייבת להיות בתפקיד עד 31 באוקטובר. תישאר עד אז? "אין שום דבר רשמי. אמרתי שב-1 בנובמבר אני חייב לחזור לאיכילוב. אני בשירות מילואים עכשיו ואעבור את כל הקשיים. לא אישן בלילה ואעשה מה שצריך לעשות בבניית התשתיות, בחיזוק הערים, בעצירת התחלואה וגם בסגרים, כי לא צריך להתכחש לזה".
- סימנת את 10 בספטמבר כנקודה שבה צריך לעצור ולבחון את השלכות פתיחת מערכת החינוך. מה עלול לקרות לאחר מכן? "אם במועד הזה תהיה לנו תחלואה כבדה, שלא יורדת ומתפשטת, אז תהיה לכך השפעה גם על מערכת החינוך. מודל הרמזור נותן אפשרות לנהל את הערים על פי רמת התחלואה. אם תהיה התקדמות מעריכית אחרי 10 בספטמבר במדינת ישראל, המסר הוא ברור: נצטרך סגר נרחב, כולל הפסקת הלימודים בכל המדינה".