2 צפייה בגלריה
מחסום משטרתי בכניסה לירכא
מחסום משטרתי בכניסה לירכא
מחסום משטרתי בכניסה לירכא
(צילום: אחיה ראב"ד )
פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו סיפק אתמול תמונת מצב עגומה על התפשטות הקורונה בישראל, אך הדגיש כי נעשים מאמצים להימנע סגר.
על רקע הדברים, קוראים חלק מבכירי מערכת הבריאות דווקא להטלת סגר כללי וביתר שאת לקראת החגים במטרה למנוע את המגמה המסוכנת. מנגד, ישנם גם קולות שמתנגדים להטלת סגר וטוענים כי מדובר על פיתרון לטווח קצר בלבד.

"סגר זה מוצא אחרון, כשאין ברירה", אומר ד"ר ארז בירנבוים, מנהל בית החולים הציבורי אסותא באשדוד ולשעבר קצין רפואה ראשי של חיל האוויר.
"לא הולכים לסגר בלי סיבה וצריך לזכור שסגר זו תרופה שיש לה תופעות לוואי, גם בהיבט הכלכלי והבריאותי. עם זאת, הגל החדש לא נעצר, ואין ירידה. אנחנו עדיין מתמודדים עם מספרים גבוהים, ויתרה מזאת, כמות החולים הקשים שנשמרה לאורך זמן מתחת ל-400 חצתה את קו ה-400. אין סימנים שהגל הזה דועך וזה מעורר תהייה לגבי המצב שאיתו ניכנס לפתיחת שנת הלימודים ולתקופת החגים. לאור המספרים זה יהיה מאוד אחראי לקראת החגים לחשוב על סגר. המטרה היא לא להגיע עם 800 חולים במצב קשה לחורף, אלא מאות בודדות".
יש לציין כי בשלושת הימים האחרונים זינק מספר החולים הקשים בכמעט שלושה אחוזים: מ-412 ל-424. לשם השוואה, בשלושת הימים שקדמו לכך, עלה מספר החולים בחצי אחוז, מ-406 ל-408.
2 צפייה בגלריה
סגר בשכונות החרדיות בירושלים רוממה ובעלז
סגר בשכונות החרדיות בירושלים רוממה ובעלז
מחסומים בירושלים
(צילום: AFP)
"המספרים של החולים הקשים מטפסים וזה מדאיג", אומר ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה ומנהל היחידה לנוירוכירורגיה של הילד במרכז הרפואי שיבא בתל השומר.
"סגר כללי הוא נשק יום הדין. הפחד הגדול הוא שבחגים כל ההתנהלות שלנו משתנה, לכן שומעים יותר דאגה בימים האחרונים והקולות של פרופ' יורם לס נעלמים. המציאות טופחת על פנינו ורואים שהמחלה היא מאוד קשה אם לא שומרים על הכללים. כרגע אנחנו באיזשהו איזון שאפשר לחיות איתו אבל אם המגמה של התחלואה הקשה תמשיך לעלות לא תהיה ברירה אלא לחשוב גם על האפשרות הזו".
ברקע הקריאות הללו סימן אתמול מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי קו אדום חדש, ואמר בריאיון לכאן רשת ב' כי במידה וישראל תגיע לרף של 600 או 700 חולים במצב קשה במקביל עלייה במספר המונשמים, יהיה צורך בהחמרת ההגבלות.
עם זאת, בכירים אחרים במערכת הבריאות סבורים אחרת. "סגר כללי הוא טוב למצב של זבנג וגמרנו", אומר פרופ' יניב שרר, מנהל בית החולים ברזילי באשקלון. "זה יהיה מאוד אפקטיבי, אך לטווח הקצר. הוא יוריד את התחלואה תוך מספר שבועות לרמה של מאות ומטה, אך בלי שינוי בהתנהלות הבסיסית שלנו כחברה המציאות לא תשתנה. מה שחייבים לעשות זה להשקיע בחינוך ובאכיפה ולגרום לשינוי התנהלות ברמה הבסיסית. המסר שצריך לעבור זה שחוץ מהמשפחה הגרעינית אנחנו לא צריכים לבוא במגע קרוב ומצמצמים התקהלויות. האוכלוסייה צריכה להבין שזה בידיים שלה".