3 צפייה בגלריה
נשים שנרצחו בשנת 2020
נשים שנרצחו בשנת 2020
12 מהנשים שנרצחו ב-2020 על ידי בני הזוג שלהן
19 נשים נרצחו בשנה החולפת על ידי בני זוגן, 17 מאז פרוץ משבר הקורונה במרץ. המשבר הכלכלי שגרמה המגפה, בצירוף שני הסגרים שהותירו מיליוני ישראלים וישראליות בבתים, הובילו לעלייה משמעותית במקרי אלימות במשפחה. שני מקרי קיצון הגיעו אתמול (ב') תוך שעות לסיום קטלני, ברצח של נג'אח מנסור (35) בחיפה ושל אירנה גריבנב (67) בבאר שבע, על ידי בני הזוג שלהן.
מאז תחילת משבר הקורונה מדווחים מוקדי הסיוע על עלייה של מאות אחוזים בפניות על אלימות במשפחה. על פי נתוני קו הסיוע של נעמת, במהלך סגר החגים שהסתיים השבוע נרשמה עלייה של פי שלושה במספר הפניות בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. בנעמת מעריכים שבישראל חיות כ-200 אלף נשים תחת אלימות.
גם במוקד 118 של משרד העבודה והרווחה נרשמה עלייה דרמטית: השיא נרשם בחודשים מאי (1,870 פניות לעומת 342 באותו חודש אשתקד), יוני (1,309 לעומת 288) וספטמבר (627 לעומת 245).
גם מוקדי הסיוע של ויצו מוצפים בפניות מאז הסגר הראשון. במרכזים למניעה ולטיפול באלימות במשפחה של הארגון, שפועלים בשיתוף משרד הרווחה, נרשמה עלייה של 300% במספר הפניות ועלייה של כ-250% במספר המטופלים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.
בקו החירום לנשים נפגעות אלימות התקבלו כ-1,000 שיחות בחודשים אפריל-אוקטובר - עלייה של כ-75%. בקו הייעוץ והסיוע לגברים במעגל האלימות ובני משפחתם נרשמה עלייה דרמטית של 400% במספר הפונים לסיוע בחודשים אלה.
בנוסף, מקלט החירום הארצי שפתחה ויצו בשיתוף משרד הרווחה, סיפק מיום פתיחתו בראשית מאי הגנה ל-120 משפחות - פי שלושה מתפוסה שנתית של מקלט רגיל.
אתמול בצהריים נמצאה בקריית חיים בחיפה גופתה של נג'אח מנסור (35), ועליה סימני דקירות. בן זוגה, בן 28, נמלט ונעצר לאחר מכן על ידי שוטרי סיור לאחר שעורר את חשדם בשל אי-עטיית מסכה. שעות ספורות לאחר מכן נמצאה גופתה של אירנה גריבנב (67) בדירה ברחוב מבצע עובדה בבאר שבע. היא אותרה לאחר ששוטרים הוזעקו למקום בעקבות דיווח על בן זוגה שניסה להתאבד בקפיצה מהבניין.

3 צפייה בגלריה
הנרצחת מקריית חיים וזירת רצח נוספת בבאר שבע
הנרצחת מקריית חיים וזירת רצח נוספת בבאר שבע
נג'אח מנסור (מימין) והזירה בבאר שבע
(צילום: בראל אפרים)
"יש בידוד המציל חיים, ויש בידוד הגובה אותם", אמרה יו"ר ויצו, אניטה פרידמן. "מתחילת משבר הקורונה והסגר הראשון נרצחו בישראל 17 נשים. הן קורבן לא רק של רוצחים נתעבים, אלא גם של חוסר מדיניות והיעדר טיפול של ממשלות ישראל במיגור האלימות.
"נדרשת תוכנית חירום מיידית לטיפול בנזקי הקורונה בקרב משפחות נפגעות אלימות, כזו שתסייע במניעת הרצח הבא. בשעה זו מתמודדים מאות אלפי נשים וילדיהן עם טרור, פחד ואלימות. חיי חלקן בסכנה. הגיע הזמן שממשלת ישראל תשקיע את המשאבים הנדרשים כדי לטפל במגפת האלימות, לפחות כפי שהיא מטפלת במגפת הקורונה".
המשבר הבריאותי-כלכלי והסגרים אמנם מחריפים את מצב הנשים קורבנות האלימות, אבל הביקורת על אוזלת היד של המדינה בטיפול בבעיה נשמעת זמן רב קודם לפרוץ המגפה. "לממשלה פשוט לא אכפת, והראיה הטובה ביותר לכך היא התוכנית למאבק באלימות שאושרה כבר ב-2017 ועד היום לא מומשה", אומרת יו"ר נעמת, חגית פאר. "כ-200 אלף נשים בישראל חיות תחת אלימות. הקורונה הפכה את בתיהן לבתי כלא. הלחצים הכלכליים והנפשיים הופכים את מצבן לפיקוח נפש של ממש. נמאס ממס השפתיים של נבחרי הציבור לאחר כל רצח שכזה. מה אתם עושים בכדי למנוע את הרצח הבא?".

מנכ"לית שדולת הנשים, עו"ד מיכל גרא מרגליות, הוסיפה: "המקרים המזעזעים מהיום הם עוד עדות לטיפול כושל של ממשלת ישראל במאבק באלימות כלפי נשים והפקרת חיי הנשים בישראל. כל עוד תמשיך מדיניות ענישה מגוחכת ומקלה עם הרוצחים והיעדר טיפול בגברים האלימים, כל עוד הממשלה לא מספקת את מעני הטיפול והשיקום - נשים תמשכנה לשלם בחייהן. הממשלה מוכרחה להפנים שהמגפה מובילה לעלייה אדירה במקרי האלימות נגד נשים וילדים, ושמחובתה לעצור את זה".
השרה לשוויון חברתי ולגמלאים, ח"כ מירב כהן, פנתה בעקבות המקרים לקבינט הקורונה בבקשה לנקוט פעולות בעניין: "עם משרדי ממשלה נוספים אנחנו עובדים על הצעה פרקטית שתיתן מענה לנושא, לפחות לתקופת הקורונה".
נשיא המדינה ראובן ריבלין כתב: "שתי נשים נרצחו תוך כמה שעות. נג'אח מנסור בת 35 מחיפה, אירנה גריבנב בת 67 מבאר שבע. הדעת מסרבת לתפוס שעוד שתי נשים נפלו קורבן לרצח מחריד, כשהחשודים הם בני זוגן. חייבים לעצור את טרור האלימות נגד נשים"
ח"כ מרב מיכאלי: "הממשלה הזאת צריכה להתכנס ולא לדבר על שום דבר חוץ מאיך למנוע את הרצח הבא, כי זה עניין של שעות. לא ימים, לא שבועות. הגנה על נשים, טיפול בגברים אלימים - יישום מיידי של התוכנית למניעת אלימות נגד נשים. אי אפשר להמשיך לדחות את זה".
3 צפייה בגלריה
לילי בן עמי אחותה של מיכל סלה ז"ל בהפגנת 'מצעד הנשים' נגד האלימות כלפי נשים בצארלס קלור תל אביב
לילי בן עמי אחותה של מיכל סלה ז"ל בהפגנת 'מצעד הנשים' נגד האלימות כלפי נשים בצארלס קלור תל אביב
לילי בן עמי. "שיתוף מציל חיים"
(צילום: משי בן עמי)
לילי בן עמי, אחותה של מיכל סלה ז"ל שנרצחה על ידי בן זוגה, הגיבה לשני מקרי הרצח וכתבה: "חייבים לעצור את המגפה הזו. עם כל רצח הלב שלי מתרסק מחדש. הסגר הוליד סיר לחץ נפשי וכלכלי בבתים רבים והאלימות בבתים קוטלת אישה אחרי אישה. ברגע זה יש אישה שמרגישה כלואה בתוך ביתה כי אין לה פרטיות, כי הוא קנאי אובססיבי וממציא לה רומנים מדומיינים. כשהיא מדברת על פרידה הוא מאיים שיתאבד. אבל בגלל שאין הסברה - היא צריכה שירצחו אותה כדי לדעת שהיא בסכנת חיים. היא לא יודעת שאסור להיפרד לבד במצבים כאלה.
"הבושה הורגת והשיתוף מציל חיים. כל אחת ואחד מאיתנו יכולים להציל חיים. לימדו לזהות את חמשת תמרורי האזהרה. היו ערניים לגבי צעקות אצל השכנים. התערבו ודחפו את האף כשיש ספק לגבי הזוגיות של החברה הטובה. הקשיבו לאינטואיציה הפנימית. יחד נציל חיים״.
שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו שטה, פנתה לראש הממשלה בנימין נתניהו בדרישה לקיים דיון דחוף בישיבת הממשלה הקרובה בנושא רצח הנשים והעלייה במקרי האלימות במשפחה מאז פרוץ משבר הקורונה. לדבריה, "עלינו כממשלה לתת מענה מידי והולם כנגד התופעה המתרחבת. מחובתנו לוודא כי בתקופה זו, שבה נשים רבות שוהות בביתן בשל האבטלה או בשל ההגנה על ילדיהן, ניתן ענה לאלה שנמצאות במצוקה ובסיכון גבוה לאלימות".
פורסם לראשונה: 22:04, 19.10.20