ד"ר איילת רז, מומחית ברפואה פנימית מבית החולים רמב"ם בחיפה, נמנית עם מנסחי המכתב החריף לצמרת הממשלה, שבו שטחו יותר מ-100 רופאי מחלקות פנימיות את טענותיהם ברקע העלייה החדה בנתוני התחלואה בקורונה. "אנחנו חזית המאבק בקורונה", אמרה אתמול (יום ה') ד"ר רז בריאיון לאולפן ynet.
"זה שנתיים שאנחנו מתריעים, בכל מקום אפשרי בממשלת ישראל, שהרפואה הפנימית חייבת לקבל מענים על מנת להתמודד עם האתגרים המורכבים, ועל אחת כמה וכמה בתקופת הקורונה", כתבו הרופאים לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר הבריאות יולי אדלשטיין ולשר האוצר ישראל כץ.
1 צפייה בגלריה
מחלקת הקורונה בבית החולים רמבם בחיפה
מחלקת הקורונה בבית החולים רמבם בחיפה
מחלקת הקורונה בבית החולים רמב"ם
(צילום: הקריה הרפואית רמב"ם)
הרופאים הזהירו כי המחלקות הפנימיות לא ערוכות לחורף הקרוב. לדברי ד"ר רז, "מדברים כל הזמן על 'צוותים רפואיים', אבל צריך לקרוא לילד בשמו, וקוראים לו 'הרפואה הפנימית'. החבר'ה שלנו זה 'חיילים' ואנחנו 'מפקדים'. מי שמטפל ברוב המונשמים בישראל אלו המומחים ברפואה פנימית.
"יש אצלנו בבית החולים בזמן נתון שישה חולים מונשמים שאנחנו מטפלים בהם ובנוסף לכך יש מחלקת קורונה שמתנהלת במקביל, ששם החולים הולכים ונהיים קשים. מי שמטפל במונשמים זה אנשי הרפואה הפנימית והטיפול הנמרץ הפנימי".
- מה ההבדל במחלקות הפנימיות בין הגל הראשון לגל השני מבחינת העומס? "בגל הראשון ניהלתי את מחלקת הקורונה אצלנו, אבל המחלקה שלי, פנימית א', נסגרה כמחלקה פנימית רגילה, מה שאומר שירדה מחלקה פנימית אחת גדולה לכל מערך הפנימיות. חולים היו צריכים להצטופף בחמש המחלקות האחרות".
- היום ברמב"ם יש מאושפזים במסדרון? "כן. אני חושבת שהנושא של אשפוז במסדרונות הוא דבר יומיומי, וכבר מזמן אמרנו שהחורף זה לא הגורם ששינה פה את התמונה. אנחנו לא רוצים להיות נביאי זעם, אלא לתכנן את הפעילות שלנו כדי שלא נגיע למצב הזה".
מכתב מנהלי המחלקות הפנימיות התייחס לדו"ח ועדת טור כספא מלפני כשנה, שבמסקנותיה הומלץ על שורה של צעדים לשיפור מצבן של המחלקות, ובהם העלאת מספר התקנים בכל מחלקה ל-16 וצמצום מספר המיטות: "מאז אנחנו תקועים במילים ולא במעשים. בתהליכים ולא בהחלטות. החורף הקרוב יכול להיות אכזרי במיוחד. אנחנו, כלל מנהלי המחלקות הפנימיות בישראל, מתריעים בפניכם: המחלקות הפנימיות לא ערוכות ולא מוכנות להתמודד עם אתגרי החורף הקרוב.
"לאורך כל השנים מעולם לא פגענו במקבלי השירות. לא השבתנו פעילות, לא קיימנו אספות מחאה, לא פנינו לבג"ץ, לא חסמנו צמתים ולא נקטנו אמצעים שכל יום מחדש ממליצים לנו לנקוט. הכדור בידיכם עכשיו: האם מערכת כמונו, מסורה, אחראית, מקצועית, רתומה, נאמנה, שמעמידה את השירות לאזרח מעל לכל, ראויה לקבל את אמונכם המלא באמצעות אימוץ המלצות דו"ח טור כספא, או חלילה, האם צריך להשתמש במה שאנחנו נמנעים ממנו עד עכשיו כדי לעשות כן".
- ד"ר רז, מה אתם שומעים ממשרד הבריאות לקראת החורף? "הנחנו משנה סדורה לפני שנתיים בצורה של דו"ח שישבנו ועשינו עבודה מאוד יסודית עליו. הנחנו מסמך מסודר שמראה את נקודות המצוקות והצענו פתרונות. במסגרת המלחמה בקורונה התקבלו לבתי החולים תקנים, אבל לצערי הרב אני שומעת מקולגות שלי שהרפואה הפנימית, שעיקר עיסוקה זה הקורונה, לא ראתה את התקנים האלה. אולי רק חלק הגיעו, המיעוט הגיעו לפנימית. איפה שאר התקנים? אין לנו מושג".