2 צפייה בגלריה
חיים קנייבסקי ורוני גמזו
חיים קנייבסקי ורוני גמזו
הרב חיים קניבסקי ורוני גמזו
(צילום: דנה קופל)
פרויקטור הקורונה מזהיר כי הודעת המנהיג החרדי הבכיר, הרב חיים קניבסקי, מסכנת את החרדים בהמשך ההידבקות, וקובע כי "ללא הגברת האכיפה ועידוד בדיקות, נידרש לקבל החלטות מורכבות שעלולות להסתכם גם בסגר מלא״. בביקור הבוקר (ד') בביתר עילית, אחת "הערים האדומות", קרא מנהל "מגן ישראל", פרופ' רוני גמזו, לשיתוף פעולה ציבורי עם ההנחיות החדשות.
הרב קניבסקי הורה לראשי הישיבות להימנע מבדיקות נוספות של תלמידיהם, שמא יימצא שנדבקו והם יבודדו וכך ייגרם "ביטול תורה". כל זאת, לאחר ש-800 נערים הלומדים בהן במוסדות בתנאי פנימייה נמצאו חיוביים לנגיף בשלושת הימים האחרונים בלבד.


"אנחנו עומדים כעת על 14% בדיקות חיוביות בעיר והאחריות למצב נמצאת מעתה בידיים שלכם", אמר גמזו בביתר עילית. "אנחנו זקוקים להתגייסות מלאה של העירייה והעומד בראשה ואני בטוח שהתושבים יצייתו לכל הוראה והנחיה. חזרה מהירה לשגרה תלויה אך ורק בכם – הקפדה יתרה על ההנחיות תשמור עליכם ועל משפחותיכם".
ממונה הקורונה ביקר בחריפות את האכיפה הרופפת בעיר: "לצערנו, אנחנו עדים להפרה שיטתית של ההנחיות. מדי ערב מתקיימים בעיר אירועים שמפרים את כלל הנהלים וגם אתמול, בניגוד להנחייתנו, נפתחו מוסדות החינוך בעיר. אני מבין את מורכבות המצב, אך קובע כעת באופן חד משמעי- ללא הגברת האכיפה ועידוד בדיקות, נידרש לקבל החלטות מורכבות שעלולות להסתכם גם בסגר מלא".




"הסירוב העקבי לשיתוף פעולה מצד חלק מהערים האדומות עלול לגרור התפרצות תחלואה קשה ביותר", הוסיף גמזו. "כיום 28% מהתחלואה הכללית היא בחברה הערבית כשהחברה החרדית מהווה 22% מסך התחלואה בישראל. עלייה משמעותית בהיקפי התחלואה תדרוש מאיתנו לנקוט בצעדים חריפים גם ברמה הארצית. ללא מגמת שינוי ניכרת עד לתאריך שהוגדר, ה-10.9, נידרש לגבש הנחיות חדשות ורחבות יותר, שיפגעו בצורה משמעותית בשגרת החיים גם מחוץ לערים האדומות,.
בהודעה מטעם גמזו נאמר כי ביתר עילית הוא יישוב אדום שחווה התפרצות, כשמזה כשבועיים קיים בו גידול במקרים החדשים ובעיקר בבדיקות החיוביות שמצביע על מקרים חבויים והעדר גילוי חולים. ההתפרצות קרוב לוודאי קשורה לפתיחת שנת הלימודים ב-א' באלול והשינויים בהתקהלויות בתקופת בין הזמנים.


2 צפייה בגלריה
פתיחת שנת הלימודים בביתר עילית
פתיחת שנת הלימודים בביתר עילית
בתי הספר פתוחים בביתר עילית בניגוד להחלטת קבינט הקורונה
יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ יצחק פינדרוס הגיב לדברי גמזו על הרב קנייבסקי ואמר: "אני מציע לך לא להתערב במה שכבר הוכח כהצלחה אלפי שנים: 'הנוטל עצה מן הזקנים אינו נכשל'".
למרות הגדרתה כעיר "אדומה", חלק ממוסדות החינוך בביתר עילית נפתחו היום שוב, בניגוד להחלטת קבינט הקורונה. ל', סגן מנהל בית ספר שפתח את שעריו הבוקר התראיין בעילום שם לאולפן ynet ואמר: "אני לא לבד. כל המוסדות של הבנים בעיר פתחו, להבדיל מהמוסדות של הבנות. צריך להבין שאורח החיים שלנו זה מסביב לתורה. כל מה שאנחנו עושים זה מסביב לתפילות".
סגן המנהל הבהיר כי הצעד לא בא בשיתוף העירייה. "הרשויות מצידן הודיעו שלא לפתוח, למלא אחר ההוראות. לא שלחו לפה שומרים. יש משבר אמון".
עו"ד מנחם זיידה, חבר מועצת העיר ביתר עילית, התראיין אף הוא לאולפן ynet וטען "אנחנו לא עיר אדומה". לדבריו, בביתר עילית היו בסך הכל 187 חולים פעילים כשהודיעו על סגירת מוסדות החינוך. חצי מהם בכלל לא נמצאים בעיר בגלל שהם היו במלוניות, וחלק מהם בכלל לא גרים בביתר, רק רשומים בביתר".