התפרצות מחודשת של הקורונה בישיבות החרדיות: מאות צעירים, תלמידי מוסדות תורניים ברחבי הארץ, אותרו בימים האחרונים כחיוביים לנגיף, אף ששהו מזה כשבועיים ב"קפסולות" מוקפדות ומבודדות. בעקבות כך הורה המנהיג החרדי הבכיר, הרב חיים קניבסקי, לראשי הישיבות להימנע מבדיקות נוספות של תלמידיהם, שמא יימצא שנדבקו והם יבודדו וכך ייגרם "ביטול תורה". עמדתו מעוררת חשש ודאגה בקרב גורמי רפואה מאובדן שליטה על התפשטות הקורונה וזינוק בשיעור התחלואה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו>>
על פי נתונים ראשונים מתוך עולם הישיבות, לא פחות מ-800 נערים הלומדים בהן במוסדות בתנאי פנימייה נמצאו חיוביים לנגיף בשלושת הימים האחרונים בלבד. ההערכה היא כי יחד עם נבדקי השבוע שעבר ותלמידים בישיבות "אקסטרניות" שפועלות ללא קפסולות, והפיקוח עליהן אינו הדוק, ישנם עוד מאות צעירים שחלו.

4 צפייה בגלריה
הרב חיים קניבסקי
הרב חיים קניבסקי
הרב חיים קניבסקי

דבריו של הרב קניבסקי, שפורסמו ב"כיכר השבת", נאמרו בימים האחרונים ביחידות לראשי ישיבות שפנו אליו, ובסביבתו של הרב אישרו את הפרטים.

הרב בוארון: "שהחילונים שמבלים יעשו בדיקות"

זמן קצר לאחר דברי המנהיג החרדי האשכנזי, הצטרף אליו גם הרב והדיין הבכיר, ציון בוארון, המזוהה עם הזרם הספרדי, ואמר: "אני שמח שמרן הרב חיים קניבסקי הורה לבני הישיבות לא לעשות בדיקות. צריך לחזק את הוראתו".

4 צפייה בגלריה
הרב ציון בוארון
הרב ציון בוארון
הרב והדיין ציון בוארון
(צילום: יעקב כהן)

בסביבתו של בוארון ציינו כי מזה זמן רב הוא מורה לשואלים אותו, בהם רבנים משפיעים בקהילותיהם וראשי ישיבות, שלא לבצע בדיקות קורונה, משום שהדבר גורם "להסתה חמורה נגד הציבור החרדי ולסגירת הישיבות ובתי כנסת ולכל ההגבלות על ענייני הדת".
"שהחילונים שמבלים בחופי הים, בשווקים וברחובות - שהם יעשו בדיקות", התבטא הרב, "אבל החרדים ובני הישיבות - בשום אופן שלא ייבדקו, אין בזה שום תועלת".

כרמיאל: חצי ישיבה חולה

בכרמיאל לבדה אותרו כ-200 מתוך כ-400 תלמידים ואנשי צוות מישיבת "רינה של תורה" הליטאית, כחיוביים לנגיף הקורונה, כך מסרה הבוקר (ד') העירייה. בסוף השבוע האחרון התגלו בישיבה כמה תלמידים שנדבקו בנגיף, ובשלב הראשון הוטל סגר על המבנה ועל אזור המגורים במבנים הסמוכים.

4 צפייה בגלריה
ישיבת רינה של תורה
ישיבת רינה של תורה
ישיבת "רינה של תורה"
(צילום: אחיה ראב"ד)

התלמידים מתגוררים בדירות בשיכונים הסמוכים לישיבה, בקרב אוכלוסייה מבוגרת בעיקר. התושבים חוששים כי הנגיף יתפשט במהירות גם בקרבם ויסכן את הקשישים. בעירייה טוענים כי אין קשר בין התלמידים לתושבים, וכי פיקוד העורף ומשרד הבריאות מנהלים את האירוע.
התושבים התרעמו על העירייה שלא דיווחה בזמן על המקרים, אף על פי שידעה על ההתפרצות כבר בצאת השבת. העירייה מצידה פנתה לפיקוד העורף כדי שיסייע עד שיוחלט אם יישלחו למלוניות בידוד או שהמתחם כולו יהפוך למתחם בידוד. ראש העיר, משה קונינסקי, אמר הבוקר (ד') בשיחה עם ynet כי "האירוע תחת שליטה", שכן המתחם נותר סגור בימים האחרונים, וכך גם שלוש דירות צמודות המשמשות למגורי התלמידים.

4 צפייה בגלריה
משה קונינסקי עם אנשי מחלקת הביטחון, בהערכת מצב סמוך לישיבה הבוקר
משה קונינסקי עם אנשי מחלקת הביטחון, בהערכת מצב סמוך לישיבה הבוקר
ראש העיר כרמיאל, משה קונינסקי, עם אנשי מחלקת הביטחון, בהערכת מצב סמוך לישיבה
(צילום: עיריית כרמיאל)

"אנחנו מחכים לנתונים המעודכנים כי לא כל הבדיקות חזרו עדיין, ובהמשך היום נחליט עם משרד הבריאות כיצד להתמודד עם האירוע. יש אפשרות שהתלמידים יישלחו למלוניות בידוד, ויש אפשרות שהמתחם כולו יהפוך למתחם בידוד. בינתיים מחלקת הביטחון של העירייה הגבירה את האכיפה על הסגר במקום. המנעולים בשערים הוחלפו, ויש פה פיקוח קבוע שלנו", אמר קונינסקי. הוא ציין כי דווקא בקהילה הדתית-חרדית בכרמיאל יש הקפדה על הכללים, בהנחיית הרב הראשי של העיר.

התלמידים מגיעים מחוץ לעיר

ישיבת "רינה של תורה" הליטאית הוקמה לפני כעשור במבנה ששימש בעבר כבית ספר יסודי. הקמתה לוותה במאבק של תושבי השכונה שחששו משינוי אופייה. המצדדים בהקמת הישיבה טענו כי היא תוכל להביא רוח צעירה לשכונה הוותיקה.
רוב תלמידי הישיבה מגיעים מחוץ לעיר ואינם רשומים כתושבי כרמיאל, כך שבאופן רשמי נתוני התחלואה של העיר נותרו נמוכים והיא לא הפכה לעיר אדומה. בקרב תושבי העיר הרשומים יש כיום כ-70 נדבקים מאומתים בנגיף הקורונה ובשבוע שעבר נפטרה תושבת העיר, המתגוררת סמוך לישיבה, כתוצאה מסיבוכי הנגיף.
אחרי פרסום הנתונים ההשוואתיים ב-ynet המצביעים על הבעייתיות בהגדרת הערים האדומות, טענו במשרד הבריאות כי הובהר לעיריית בני ברק שהיא נחשבת לאדומה לפי הנתונים, אולם היא אינה נכללת בין הערים האדומות בתוכנית הרמזור שאושרה בקבינט הקורונה. דיון נוסף בנושא צפוי להתקיים ביום חמישי. לצד זאת, העמקה בנתונים מראה כי התמונה המלאה הייתה ברורה למקבלי ההחלטות לפחות שבועיים לפני ההכרזה על הערים האדומות. המצב בעיר נמצא דווקא במגמת שיפור, ולא במגמת החמרה.
בהשוואה של נתוני התחלואה בבני ברק ביחס לטבריה, אום אל-פחם וביתר עילית עולה כי מצבה של בני ברק רע יותר משאר הרשויות – שהוגדרו אדומות לפי תוכנית הרמזור של פרויקטור הקורונה, בניגוד לעיר החרדית שבמרכז הארץ.