צבא לבנון התייחס היום (רביעי) לתגובה הישראלית לתקרית בגבול הצפון אמש. בהודעה אישרו כי "מסוקי חיל האוויר הישראלי תקפו מרכזים השייכים לעמותת 'ירוק ללא גבולות' שנמצאת על אדמת לבנון באמצעות 13 טילים. בנוסף המסוקים תקפו באזור דרום לבנון וגרמו לשריפה במקום".
עוד מסרו כי "צה"ל ירה 117 פצצות תאורה, ועוד 100 פגזים. הפגזים גרמו למספר שריפות, נזק לשני בתים ולבניין בחוות עזים".

4 צפייה בגלריה
תיעוד פצצות התאורה מהצד הלבנוני
תיעוד פצצות התאורה מהצד הלבנוני
תיעוד פצצות התאורה מהצד הלבנוני
דובר יוניפי"ל התייחס גם הוא לאירועי הלילה ואמר כי "הכוחות זיהו ירי מספר פצצות תאורה מכמה אתרים צבאיים של צה"ל, לאורך הקו הכחול. המכ"מים שלנו זיהו פצצות מרגמה ופגזי טנק, ברובם פצצות עשן, ופעילות אווירית אינטינסיבית של כטב"מים מעל האזור. יוניפי"ל בתגובה החלו מיד בפעולות תיאום".
התגובות מגיעות לאחר שמסוקי קרב של צה"ל תקפו הלילה יעדי חיזבאללה בתגובה לירי לעבר עמדה צבאית אמש. מדובר צה"ל נמסר אז כי יריות נורו לעבר כוח צה"ל שהיה בפעילות מבצעית וכי "במסגרת התקיפה הותקפו עמדות תצפית של ארגון הטרור הנמצאות במרחב הגבול. אין נפגעים לכוחותינו". בצה"ל הדגישו כי הפרת ריבונות נוספת מצד חיזבאללה תיענה בתגובה חריפה ומסרו כי "ממשלת לבנון אחראית לנעשה בשטחה".
התקרית החלה לאחר זיהוי ירי מלבנון על עמדת צה"ל ליד הגבול. תחילה נבדקה האפשרות שחוליית מחבלים ירתה משטח לבנון ונמלטה מהמקום. הצבא, שפרס הבוקר מחסומים בצפון, הנחה את תושבי היישובים הסמוכים לגבול להישאר בבתים, ליד ממ"ד או מקלט - והבוקר הסיר את המגבלות.
4 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל בביקור בפיקוד צפון
הרמטכ"ל בביקור בפיקוד צפון
הרמטכ"ל ביקר בפיקוד הצפון ו"התרשם מהיכולות המבצעיות". כוכבי וברעם
(צילום: דובר צה"ל )
המוצב שאליו ירו פעילי חיזבאללה היה מאוייש בחיילים שבהם התכוונה החולייה לפגוע. הכוננות הגבוהה צפויה להישמר מאחר ובשלב זה, מעריכים בישראל, חיזבאללה ימשיך לנסות לנקום. בתוך כך, ישראל העבירה מסרים ללבנון במהלך היום כי תגיב בתקיפוּת על ניסיון פיגוע נוסף, כשגם תקיפת עמדות התצפית של חיזבאללה אמש בתגובה לתקרית, על-ידי טילים ממסוקי קרב מסוג אפאצ'י, נחשבת לחריגה.
כמו כן, היום ביקר הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, בפיקוד הצפון בעקבות האירועים. בביקור השתתפו מפקד פיקוד הצפון אלוף אמיר ברעם, מפקד עוצבת הגליל, תת-אלוף שלומי בינדר ומפקדים נוספים. במהלך הביקור שמע כוכבי סקירה מבצעית מפי המפקדים וקיים הערכת מצב בה נידונו ההתפתחויות האחרונות בגזרת הצפון ומוכנות לתרחישים אפשריים.
מדובר צה"ל נמסר כי "הרמטכ"ל התרשם מהיכולות המבצעיות והמודיעיניות של הכוחות בשטח וציין לטובה את רמת המוכנות של הכוחות".

מטיילים בצפון בזמן המתיחות: "לא התרגשנו"

אל חוויות הקמפינג בגליל העליון, צירפו אמש עשרות אלפי נופשים ברחבי הצפון גם את חוויות ליל הקרב ברכס רמים. רוב מוחלט של הנופשים, עם זאת, לא נרתעו מקולות הנפץ הרמים והמשיכו בחופש. באטרקציות, במלונות ובאתרים השונים מדווחים כי התפוסות נשארו גבוהות וכמעט לא היו ביטולים.

אחד המקומות שעמדו בטווח האש היה אתר הקמפינג על גדת החצבני, במעיין ברוך. האתר נמצא לא רחוק מאחת מסוללות התותחים, שהשתתפו בירי פגזי התאורה והעשן לעבר אזור התקרית.
אייל גלזר, תושב מודיעין, הגיע לאתר עם חבריו ביום ראשון האחרון. "הכול התחיל בסביבות 22:30. בהתחלה לא הבנו מה קורה. ראינו את הפצצות תאורה מעל הרכס. לא הייתה פה יותר מדי המולה, לא הייתה פה התרגשות גדולה. הילדים היו בסדר, עבר פה הבחור של המקום, אמר שיש חשש לחדירה".
"אנחנו גם אנשי צבא וקצת מבינים בזה", הוסיף גלזר. "בסך הכול היה בסדר גמור. ממשיכים בתוכנית כרגיל. היום זה היום האחרון של הטיול. מפה ממשיכים לראש הנקרה ואחר כך הביתה".
4 צפייה בגלריה
מחסומים בצפון בעקבות המתיחות
מחסומים בצפון בעקבות המתיחות
מחסומים בצפון הבוקר בעקבות המתיחות
(צילום: אחיה ראב"ד)
עזיזה אקס הגיעה עם משפחתה מתל אביב ביום חמישי שעבר. אקס ווידאה שישנו ממ"ד קרוב, והמשיכה בחופשתה: "זה היה בערך ב-23:00. יצאתי מהמקלחת, ואז שמעתי את הפיצוצים. התחלתי לרוץ, לבדוק מה קורה? יש פה ילדים. הפיצוצים המשיכו, פיצוץ בכל דקה בערך. הכול היה רגוע, אף אחד לא רץ לשום מקום".
לדבריה, "בעלי אמר שיורים פצצות תאורה. התחלנו לחפש באינטרנט מה קורה. בהתחלה בדקנו איפה יש פה ממ"ד, ודיברנו עם עופר, שעובד במקום, והוא אמר שיש פה מקום והכול בסדר. זהו, המשכנו כרגיל. שתינו קצת יין והכול היה טוב", אמרה בחיוך. "זה סוג של חוויה. נסענו למעיין ברוך, ויש שם רמה שממנה אפשר לראות את שני הצדדים, צילמנו סרטונים ושלחנו לחברים, להראות שאנחנו בתוך העניין".
עופר סיון, ממנהלי האתר, סיפר כי במקום יש ממ"ד גדול, ועם תחילת האירוע הורה לפתוח אותו ולהכניס לתוכו מזגנים. "כשהאירוע התחיל הייתי בבית. אנחנו מקומיים אז יודעים לזהות מהר מאוד שמדובר בתאורות. טסתי לפה והתחלתי לעבור אוהל-אוהל, לספר מה קורה. בעיקר להבהיר בהגדרה שאנחנו לא חלק מהאירוע, פשוט שומעים את הרעש של הפגזים שעפים מצד לצד, ולהנמיך להבות".
לדבריו גם אנשים שנבהלו, נרגעו לאחר ההסבר. "הרוב בסופו של דבר הלכו לישון כרגיל. היו איזה ארבע-חמש משפחות שעזבו, וגם הם אמרו שזה רק בגלל שכבר ארזו והכניסו את הילדים למכוניות לפני שהגעתי והסברתי את הדברים".
מנכ"ל אתר אינדי פארק על הירדן, ירון מרק אומר כי כל המשפחות שהזמינו בילוי ושייט באתר הגיעו הבוקר, "לא היו ביטולים ומצפים לעוד נופשים בהמשך היום". גם באתר הקיאקים בכפר בלום, ובאתר החרמון, דיווחו כי המטיילים המשיכי לזרום למקום כרגיל.