שינוי האקלים, הדברה, זיהום אור, מינים פולשניים ושינויים בחקלאות ובשימושי הקרקע הם רק חלק מהמשתנים שגורמים לכדור הארץ לאבד 1% עד 2% מהחרקים בכל שנה. כך עולה מהפרויקט המיוחד במגזין המדעי PNAS, שבו פרסמו השבוע 56 מדענים מרחבי העולם 12 מחקרים על חרקים. אמנם אין מידע על הנעשה בישראל במאמר המקיף, אבל המצב בארץ לא שונה מהאפוקליפסה המתרחשת בעולם.

אז מה המצב בישראל? ד"ר נטע דורצ'ין, מהמחלקה לזואולוגיה באוניברסיטת תל אביב ובמוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט, אמרה בריאיון לאולפן ynet כי "אין שום סיבה להניח שזה לא המצב בארץ אמנם אין מחקרים כמו שפורסמו באירופה וארה"ב, שמשווים נתונים של השנים האחרונות לנתונים מלפני 20 שנה, אבל הגורמים שמשפיעים על הירידה הדרסטית הזו נמצאים כמובן גם בישראל. אז אין שום סיבה להניח שהמצב פה שונה".
ד"ר דורצ'ין אמרה כי חרקים פגיעים כמו כל בעל חיים אחר: "העניין הוא שהרבה פחות מכירים אותם ורובם מאוד קטנים, אז לא שמים לב שהם נעלמים - עד שמגיעים למצב שיש להיעלמות השפעה על כל המערכת האקולוגית. זה קורה מכיוון שחרקים מהווים מרכיב דומיננטי בכל המערכת האקולוגית ביבשה, יש להם מגוון תפקודים במערכות האלה וברגע שהם נעלמים או שהאוכלוסיות שלהם יורדות בצורה דרסטית - מתחילה תגובת שרשרת במערכות האקולוגיות".
1 צפייה בגלריה
חיפושית ברקנית
חיפושית ברקנית
חיפושית ברקנית
(shutterstock)

ומה הסכנות שעלולות להיגרם? ד"ר דורצ'ין: "חרקים מהווים מזון להרבה יצורים אחרים, יונקים, עופות, זוחלים, פרוקי רגליים אחרים וברגע שהאוכלוסיות שלהם יורדות - אז מי שנסמך עליהם כמזון ומתקיים עליהם, ייפגע באופן ישיר. דבר שני יחסי גומלין בין עולם הצומח לחרקים, אחוז מאוד גדול של רוב הצמחים בעלי הפרחים מסתמכים על חרקים לצורך האבקה ובלי חרקים, לא רק דבורים גם חרקים אחרים, הצמחים האלה פשוט לא יוכלו לייצר פירות. אלה רק שני דברים, חרקים יש להם גם תפקיד בפירוק ומיחזור חומרים במערכות שונות, התיקנים – ג'וקים - או חיפושיות זבל, זבובים שונים, אם הם לא יהיו והזחלים שלהם לא יפרקו חומר אורגני, שזה הפרשות בעלי חיים אחרים, גופות בעלי חיים וצמחים שמתו, אנחנו פשוט נתכסה מהר מאוד בשכבה עבה של פסולת אורגנית שלא יהיה מי שיטפל בה".
ד"ר דורצ'ין סבורה שיש מה לעשות: "אחד המאמרים בקובץ המאמרים שפורסם עכשיו עוסק במה האדם הפשוט יכול לעשות, מעבר לדברים שגופים גדולים יותר כמו מדינות צריכים לעשות, יש דברים שגם אנחנו כבני אדם פרטיים יכולים לעשות בחיינו - אם זה להחזיק גינות או צמחים, אפילו אם אין לך גינה, צמחים באדנית, על המרפסת– כדי לאפשר לחרקים מקומות שהם יכולים לבוא לאכול בהם, צוף, אבקה, חרקים אחרים שאוכלים צמחים, לשמור כמה שיותר על טבע גם באזורים שהם רחוקים ממקומם הטבעי".