העובדים והיזמים בענפי המסעדנות, המועדונים, הברים והאירועים ניצבים שוב חסרי אונים מול החלטות הממשלה לגבי ההגבלות, שעדיין לא מלוות בתוכנית תמיכה כלכלית אפקטיבית. הבוקר (יום ג') התראיינו כמה מהם לאולפן ynet והבהירו כי אם הסיוע לא יהיה מיידי כמו שהבטיח ראש הממשלה, רוב העסקים לא יחזרו גם כשיהיה אפשר. חלקם כבר מדברים על יציאה לרחובות. היום ב-14:00 נכנסו ההגבלות לתוקף באופן רשמי, למעט סגירת אולמות האירועים שתיכנס לתוקף מחר ב-8:00.
4 צפייה בגלריה
מסעדות בתל אביב
מסעדות בתל אביב
מסעדה בתל אביב. "אי אפשר להרוויח"
(צילום: מוטי קמחי )
במקביל, במהלך הפגנת עצמאים שהתקיימה הבוקר בתל אביב, אמרה יפעת, אם חד -הורית לשלושה ילדים, שהלכה לעבוד כקופאית בסופר כדי להתפרנס אבל גם זה לא עזר: "יש לי כמעט אפס הכנסה מארבעה עסקים. אני קיבלתי פיצוי מינימלי אבל הוא לא מספיק לגרוש. אני לא מבינה בפוליטיקה ימין או שמאל, אני צריכה בסופר לבחור מה לשים בעגלה לאכול כי אין לי כסף לקנות לילדים שלי. ב-10 בחודש יורדים התשלומים ואין לי כסף לשלם. פשוט די אין לנו כסף. אני פוחדת יותר מהמצב הכלכלי מאשר מהקורונה".

"אם הייתי מנהל מסעדה כמו שהממשלה מנהלת את המשבר הייתי קורס"

השף אבי לוי, בעלי מסעדת "המוציא", התייחס למצב בענף שלו, שלכאורה עדיין לא נסגר סופית, כאשר מותר כעת לארח במסעדות 20 איש בפנים ו-30 בחוץ: "אני מגיע לכאן בבוקר, כמו בכל יום. מבשל קצת פחות ומתכונן לזה שתהיה כמות סועדים קטנה יותר. אנשים רוצים לשבת יותר בחוץ, אז אני מעביר קצת החוצה. קשובים לנהלים".
אתה יכול לשרוד כלכלית בנתונים האלה? "אפשר להישאר פתוח, אבל לא להרוויח כסף. אנחנו לא חושבים על להרוויח כרגע אבל להשאיר עסק ושיהיו בו עובדים זה חשוב מאוד".
השף צחי בוקששתר נשמע קצת אחרת: "אני מעריץ את אבי שעם כל הצרות נשמע בסדר. אם אני הייתי מנהל את המסעדה שלי כמו שהממשלה מנהלת את המשבר הייתי קורס. הכול עם מהלכים של פאניקה, הכול עם שליפה מהמותן. בלי מחשבה, בלי תוכניות, אולי מלבד מטוס מילוט לחברי הממשלה, וגם לזה צריך כבר ג'מבו. ואולי חלק מהמסעדות, 20 בפנים, 30 בחוץ, יכולות לחיות על זה. הרוב, שהגיעו לתקופה הזאת עם משבר קטלני, באמת לא יודעים איך אנחנו נשלם פיצויים לאנשים שאנחנו הולכים לפטר, רוב האנשים במצב כזה".
4 צפייה בגלריה
שוק מחנה יהודה
שוק מחנה יהודה
שוק מחנה יהודה. חלק יישארו פתוחים?
(צילום: חיים גולדיטש)
הוא הדגיש: "אני לא יודע איך לחיות בכמויות כאלה, יש לי את Black, אני צריך שישבו שם אנשים. הרווחיות לבן אדם נמוכה, בטח שאני לא אעלה מחירים עכשיו. לא רק אני, רוב המסעדות המקצועיות והרציניות מוצאות את עצמן בסוף הדרך. חלקן גם אם יסירו את כל ההגבלות וכל האורחים ימלאו את המסעדה מחדש".

זה שאפשר לעשות משלוחים עוזר? "אני אוהב את הבלוף של המשלוחים. כשיש לך משלוחים, אתה יכול לתת לשני טבחים עבודה ולשני שליחים, אבל אתה לא יכול לצפות לרווח. אין שום סידור שמסעדה חיה".
מה עושים הלאה? "אנחנו יושבים בסלון ומקטרים. אנחנו יודעים שהכי קל זה לסגור מסעדות. זה מעין כזה צעד פופולארי, זה לא כמו לסגור את איקאה והייתי באיקאה וחוץ מלמדוד לי חום הכול היה שם רגיל. אתה רואה קניונים פתוחים והמסעדות שנחנקות ומדממות. ואנשים לא מבינים, כי למה קל לסגור מסעדות? כי אין לנו 800 עובדים במקום אחד שיבעירו לך צמיגים בצמתים. פה יש 30, שם 40. בסך הכול 200 אלף איש הולכים ללכת הביתה. שרשרת ההדבקה של האסון הזה היא אקספוננציאלית מבחינתנו. יש לנו ספקים שקורסים".
דדי צורף, בעלי רשת המסעדות "ויוינו", אמר ל-ynet שלא יפתח את שמונה המסעדות שלו "הממשלה נוהגת בעצלנות, יכלו לקחת את הנתונים ובניתוח פתוח לנהל את המשבר הזה בצורה שהיא תואמת את העסקים ותאפשר להם לפעול, אתה לא נותן תרופה שהיא יותר קשה מהוירוס עצמו".
הוא הוסיף: "אנחנו עוד סוחבים חובות מהמשבר הקודם, מדובר במספרים גדולים, נצטרך לבחון אולי לסגור סניפים מסוימים. הפעם השנייה היא הרבה יותר חמורה, היא באמת מכת מוות". צורף ביקר את ההחלטה להגביל בצורה משמעותית את כמות הסועדים מבלי להתייחס לגודל המסעדה: "לא לקחו החלטה ואמרו ניתן להם להתסדר. זה מראה את אופי הניהול של הממשלה וחוסר ההבנה שלהם".


"מבקש סליחה מכל הספקים"

שלומי "צ'ומפי" דיין, יו"ר איגוד הברים והמועדונים, התייחס גם הוא להגבלות החדשות הרלוונטיות לענף שלו: "יש עדיין איזו גישה שמקומות יכולים לעבוד, זה יותר נכון לגבי המסעדות. חלק מהבארים עובדים לפי רישוי של מסעדה, עם 20 אנשים בחללים פנימיים ו-30 אנשים בחוץ. מי שמחזיק רק ברישוי של בר או של מועדון נסגר לחלוטין".
מה המשמעות המיידית של ההחלטה מבחינתכם? "אנחנו עדיין מנתחים אותה, אבל אני יכול להעריך שלמעלה מ-50% מהעסקים יחליטו לסגור את העסק לצמיתות. אני מניח שעשרות אלפי עובדים יפוטרו לאלתר ויחזרו לשוק האבטלה. קריסה מוחלטת".
דייו הבהיר שגם בחודש שהעסקים היו פתוחים ההכנסות היו נמוכות: "בממוצע הייתה ירידה של 60%-80% מהמחזורים שהיו לפני הקורונה. תרבות הצריכה השתנתה, אנשים זהירים יותר. החבר'ה הצעירים אומנם פחות התייחסו למחלה וכן יצאו, אבל באוכלוסייה המבוגרת יותר ראינו את החשש".
4 צפייה בגלריה
בר באשדוד בצל הקורונה
בר באשדוד בצל הקורונה
בר באשדוד. תעודת פטירה
(צילום: רויטרס)
על ההבטחות לסיוע כלכלי מצד הממשלה אמר: "אנחנו עדים להבטחות. יש מענק שאמור לפצות אותנו בגין ההוצאות הגבוהות של העסקים. היה מענק שהוסכם ויש נוסחה ברורה לגבי מרץ ואפריל. הרבה מאוד עסקים לא ראו אגורה שחוקה ואלה שכן ראו, ראו 20% מהסכום. הובטח שהכסף יעבור תוך יומיים לחשבון, למעשה כבר עברו חודשיים ואנחנו חזרנו לפעול. הרי, ההפעלה מחדש של העסקים גררה איתה הוצאות גבוהות רק כדי להפעיל את העסק, להזמין ממחדש את הסחורה, לגייס מחדש את העובדים, לעשות את הניקיון זה עניין של עשרות אלפי שקלים ואין לנו את התזרים להתמודד עם זה, למרות שלקחנו בחשבון את הכסף מהמדינה שהיה אמור להיכנס ולא נכנס".
אסף עזרא, הבעלים של בר האסקובר בבאר שבע הודיע אתמול ללקוחותיו בדף הפייסבוק של המקום, כי לא נותרה לו ברירה אלא לסגור לצמיתות. "עדיף כישלון מפואר על חלומות במגירה", כתב. "עקב החלטת הממשלה לסגור פאבים וברים, נגזר עלינו גזר דין מוות".
עזרא מספר שהשקיע את כל הונו בבר וכעת אחרי שהמדינה הורתה לסגור את הברים בשנית, הוא נמצא בחובות ענק "אנחנו זוג צעיר שהשקיע את כל הונו בתקווה לעתיד טוב יותר ושכל רצונם היה להתקיים בכבוד". עוד כתב "אני רוצה לבקש סליחה מכל הספקים והעובדים שאני חייב להם כסף. אצא לעבוד כשכיר ואשלם לכולכם את שמגיע להם עד לשקל האחרון, מבחינתי, נפלו השמיים".

"הרגו אותנו, אם לא יהיה פיצוי מיידי נסגור"

רמי קטן, חבר התאחדות אולמות האירועים, הבהיר שבענף שלו מדובר בסגירה מוחלטת ללא יוצא מהכלל: "מבחינתנו, 50 איש או סגירה מלאה, אין הבדל. כרגע בכל מקרה סגרו אותנו לחלוטין. אם היו אולמות בודדים שהיו יכולים להתמודד עם זה, אז גם את זה לקחו".
קטן אומר שהסיכוי לשיקום הענף הולך ויורד: ענף האירועים התחיל לגסוס ולמות כבר לפני 3 חודשים. כרגע, למעשה, זו הודעת פטירה. הסיכוי שנצליח לחזור הוא ברמת אפסית אם לא תהיה פה עזרה מיידית בטווח של 48 השעות הקרובות, כמו שהבטיחו השר כץ והשר יולי אדלשטיין. אם זה לא יקרה באופן מידי, לצערי, כלל בעלי האולמות יכולים מה שנקרא בשפה הכי פשוטה שיש לקפל את הבאסטה, ללכת הביתה".
4 צפייה בגלריה
הפגנה של עולם התרבות נגד הממשלה
הפגנה של עולם התרבות נגד הממשלה
הפגנה של עולם התרבות נגד הממשלה.עוד ייצאו לרחובות?
(צילום: יריב כץ)
הוא הוסיף: "אי אפשר לשלם סכומי כסף כה גבוהים עבור ניהול עסק סגור. אנשים עשו את זה שלושה חודשים, ניסו להתמודד על ידי הלוואות אישיות, על ידי עזרה במשפחה. על ידי הלוואות בשוק האפור. הרגו אותנו, אין משהו מעבר לזה. אם לא יהיה פיצוי בטווח המיידי, כמו שהובטח, לא תהיה ברירה וענף האירועים על כללותו ייסגר".
מני ג'יבלי, הבעלים של חברת "מני סטאר" העוסקת במוזיקה לאירועים והגברה ותאורה למופעים, חש שהפקירו אותו ואת העוסקים באירועים: "אני מעל 20 שנה בתחום, זה מפעל חיים שבניתי כל החיים שלי, מעולם לא היה דבר כזה. יש תחושות קשות וחוסר אמון, אין מבוגר אחראי שיבטיח לנו שיהיה בסדר".
מני מספר כי בתחום האירועים, התקופה הזו בשנה מפורים ועד תום הקיץ, היא הקריטית ביותר מבחינה כלכלית "אנחנו מפסידים פה סכומי ענק והפיצוי שקיבלנו הוא אפילו לא טיפה בים לעומת ההוצאות". עוד אמר בכאב "אם הסיבוב הראשון היה חלום בלהות עכשיו זה כבר סיוט, בסיבוב הראשון הייתה עזרה, הקפיאו חלק מהתשלומים, אבל מה יהיה עכשיו? זה לא רק אני זה משפחות של עובדים שיצטרכו להתמודד עכשיו לבד".
בביקורת קשה על הממשלה מני אומר שלא נעשה מספיק כדי למנוע את הקריסה הכלכלית הזו "בממשלה מתעסקים בשטויות, במינויים של שרים, בסיפוח ובכל מה שלא רלוונטי עכשיו. תתעסקו רק בזה! אם היו עושים את זה אני באמת מאמין שלא היינו במצב הזה".
קטן סיפר שהמצב מתקרב לכך שבעלי העסקים יצאו לרחובות: "אתמול נערך כנס חירום של ענף האירועים שנכחו בו 90% מבעלי האולמות במדינה. ובכנס היה זעם רב ולמעשה הרבה אנרגיות שליליות שהצטברו אצל בעלי האולמות, כאשר כולם רצו לצאת לרחובות. נתבקשנו על ידי השרים להמתין ליום רביעי לפני כל מהלך ובאמת, זו התקווה האחרונה שלנו".