חברת הוועדה לבחירת שופטים החדשה, ח"כ אוסנת מארק (הליכוד), אומרת שתפעל להכנסת מצלמות וידאו לחדר הוועדה לבחירת שופטים. עוד היא מתחייבת להכניס שופטים בעלי תפיסת עולם שמרנית–ימנית, לא רק בבית המשפט העליון.
2 צפייה בגלריה
אסנת מארק מהליכוד: "ראיתי בהפגנה במוצ״ש רק אנשי שמאל רדיקלי"
אסנת מארק מהליכוד: "ראיתי בהפגנה במוצ״ש רק אנשי שמאל רדיקלי"
"שופטים ימנים עוברים 'שרשרת חיול' בשמאל". אוסנת מארק
(צילום: ערוץ כנסת)
לדבריה, "הניסיון להכניס שופטים שמרנים בערכאות נמוכות לא מצליח לייצר את השינוי המתבקש. השופטים נכנסים כמיעוט בערכאות נמוכות ובמרוצת הזמן עוברים 'שרשרת חיול', כלומר, מתאימים את עצמם בחוסר ברירה לתפיסות העולם הרווחות בחוגי השמאל האקטיביסטי".
באשר לשקיפות עבודת הוועדה אמרה ח"כ מארק: "אני מאמינה שהוועדה לבחירת שופטים צריכה להיות גלויה וחשופה לציבור כמו כל הליך מינוי/בחירה במשחק הדמוקרטי. לכן אפעל לצילום וידאו של דיוני הוועדה והפצתם לציבור בצינורות הממלכתיים, לרבות שידור חי או לחילופין לייצר פרוטוקול כתוב שיתעד את דיוני הוועדה ויהיה נגיש לציבור".

כמו כן תדרוש ח"כ מארק, אולי באמצעות הצעת חוק, לעבור לשקיפות "ועדת השתיים" - שהיא מעין ועדה מסננת ומייעצת לקידום שופטים מבית המשפט השלום למחוזי.
"ועדת השתיים היא המצאה של שופטי בית המשפט העליון", טוענת מארק. "לוועדה אין סמכויות מכוח חוק והיא פועלת במחשכים. הוועדה דנה בהתאמה של מועמדים לקידום בערכאות השיפוטיות על פי קריטריונים עלומים וללא שקיפות. אדרוש לבטל את הוועדה או לחילופין לפרסם פרוטוקולים וקריטריונים שעל פיהם מקבלים החלטות בוועדה".
כמו כן מבקשת ח"כ מארק לערוך מהפכה בעבודת המכון להשתלמות שופטים – שהוא גוף הסינון לבחירת עורכי דין המבקשים להיות שופטים.
"המכון להשתלמות שופטים קם על פי החלטת שופטי בית המשפט העליון. גם הוא לא פועל מכוח חוק", טוענת מארק.
חלק מפעילות המכון הינה מתן הערכה למועמדים לשפיטה. ההערכה ניתנת על ידי פורום פסיכולוגים, כאשר הסוגייה העומדת בליבת ההערכה הפסיכולוגית הינה שאלת 'המזג השיפוטי' של המועמדים.
"הדרישה תהיה להגדיר קריטריונים ברורים ולמחוק את המושג 'מזג שיפוטי', שהוא מושג סתום שעומד לפרשנות רחבה ועלומה", היא מסבירה. "המושג הזה מאפשר לשופטים לקדם מועמד ספציפי שמתאים לתפיסת עולמם ולהעניק לו את ההערכה הנחשקת בטענה שהוא בעל מזג שיפוטי, ללא קריטריונים ברורים וללא צורך בנימוק".
2 צפייה בגלריה
צביקה האוזר ואוסנת מארק
צביקה האוזר ואוסנת מארק
חברי הוועדה החדשים: צבי האוזר ואוסנת מארק, היום בכנסת
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת )
ח"כ מארק נבחרה היום (רביעי) יחד עם ח"כ צבי האוזר (דרך ארץ) לכהונה בוועדה לבחירת שופטים, בדיוק כפי שנקבע בהסכם הקואליציוני בין הליכוד לכחול לבן.
67 חברי כנסת הצביעו לטובת האוזר, מארק קיבלה 56 קולות, ח"כ קארין אלהרר קיבלה 43 קולות ואילו ח"כ איילת שקד קיבלה 43 קולות. אחד מהקולות של חברי הכנסת נפסל.
שלשום עוררה ח"כ מארק סערה כאשר התייחסה במהלך דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת להפגנה בכיכר רבין במוצאי שבת - ואמרה כי במחאה, שנגעה למשבר הכלכלי שנוצר בעקבות המאבק בהתפשטות נגיף הקורונה, היו נוכחים רק מפגיני "שמאל רדיקלי".
לדבריה, "ברשימה המשותפת קראו למרד אזרחים. ראיתי בהפגנה רק שמאל רדיקלי שאמר דבר אחד - 'לא ביבי'. אנחנו לא במערכת בחירות עכשיו, אנחנו במערכה על הצלת העצמאים במדינת ישראל".