3 צפייה בגלריה
מטוסי הF35 של חיל האויר ייתנו מענה מבצעי לאיום טילי השיוט האיראניים
מטוסי הF35 של חיל האויר ייתנו מענה מבצעי לאיום טילי השיוט האיראניים
מטוס F-35
(צילום: לוקהיד מרטין )
לא רק האמריקנים מעוניינים למכור נשק מתקדם לאיחוד האמירויות: עסקת ה-F-35 היא רק קצה קרחון שמתחתיו מתחולל מאבק מתמשך בין משרד ראש הממשלה והמוסד לבין משרד הביטחון, כשהמוסד בידיעת ראש הממשלה נתניהו לוחץ למכור אמצעי לחימה וידע בסיווג גבוה במיוחד לאיחוד האמירויות, ואילו במערכת הביטחון מתנגדים למכירה של חלק מהאמצעים מחשש לזליגת ידע למדינות אויב. כך נחשף הבוקר ב"ידיעות אחרונות".
לטענת מקורות יודעי דבר במערכת הביטחון, כבר יותר משנתיים דוחקים לשכת ראש הממשלה והמוסד במשרד הביטחון כדי שזה יאשר את מכירת הציוד, שכולל לא רק יכולות מודיעיניות אלא גם נשק התקפי מתוחכם ומדויק. מסיבה זו, כשנחום ברנע חשף ב"ידיעות אחרונות" לפני שבוע את עסקת החמקנים בין ארה"ב לאיחוד האמירויות, שהתגבשה על רקע ההסכם עם ישראל ומבלי שנתניהו עדכן את שר הביטחון, שר החוץ וראשי מערכת הביטחון - הגורמים המופקדים על היצוא הביטחוני לא נפלו מהכיסא.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ומייק פומפאו
בנימין נתניהו ומייק פומפאו
רה"מ נתניהו אתמול, עם מזכיר המדינה פומפאו
(צילום: עמית שאבי)

במשרד הביטחון פועל מנגנון שבוחן כל כוונה למכור אמצעי לחימה למדינות זרות, שאותן הוא מסווג לשלוש קטגוריות: "רגילות", "מיוחדות" ו"אסורות". מדינות "רגילות" הן אלה שתעשיות הביטחון הישראליות רשאיות למכור להן אמצעי לחימה בסיווג גבוה, והן כוללות בין היתר מדינות ידידותיות באירופה. מדינות "מיוחדות" הן כאלה שקיים חשש לגביהן שידע ייחודי ישראלי יועבר מהן לידיים עוינות, ולהן נמכר ציוד ברמת סיווג נמוכה. הקבוצה השלישית היא המדינות ה"אסורות", שלהן אסור למכור כל ציוד צבאי.
באופן פורמלי איחוד האמירויות מוגדרת כמדינה "מיוחדת", שאסור למכור לה נשק, אך בפועל כבר יותר משמונה שנים היא נהנית מאספקה של ציוד צבאי ישראלי בסיווג גבוה. הדלת לרכש נשק ישראלי נפרצה מיד אחרי חיסולו של מחמוד אל-מבחוח בדובאי ב-2010, אז פרץ משבר עמוק ביחסים בין המדינות ולישראל נגרמו נזקים קשים. ראש המוסד דאז, תמיר פרדו, נשלח לאמירויות, ושיקום היחסים הותנה בהסכמה ישראלית למכור לאיחוד שורה של אמצעי לחימה. בעקבות זאת הוצעו לאיחוד האמירויות מערכות נשק ישראליות מסווגות, ומאז למעשה נהנים באמירויות משוק נשק די פתוח ומגוון בארץ, כשבתוך כך הם התחייבו שהנשק לא יועבר לגורמים עוינים לישראל.
3 צפייה בגלריה
ראש המוסד, יוסי כהן
ראש המוסד, יוסי כהן
ראש המוסד, יוסי כהן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
כאמור, משרד ראש הממשלה והמוסד בראשות יוסי כהן דורשים ממשרד הביטחון להקל עוד במתן ההיתרים למכירת נשק לאמירויות. זאת הן כחלק מהמהלך להידוק הקשרים האינטימיים בין המדינות והן מסיבות כלכליות. מהצד השני, על פי התפיסה הנוכחית במשרד הביטחון, במכירת ציוד ברמת סיווג גבוהה במיוחד למדינות המפרץ טמונה עדיין סכנה של זליגת ציוד וידע ישראליים לידיים עוינות, כמו האיראנים שבוחשים באזור. מי שאחראי לעמדה הזו הוא פורום של בכירי משרד הביטחון הנקרא פורום מקס"ם, שכפוף למנכ"ל המשרד ודן בכל בקשה ליצוא נשק ישראלי.
מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה: "שקר וכזב. אף בקשה כזאת לא הגיעה לראש הממשלה בשנים האחרונות ולו הייתה מוצגת בפניו בקשה מסוג זה ראש הממשלה לא היה מאשר אותה".