ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות, הכולל כנראה הסכמה ישראלית לאפשר לאמירתים לרכוש מטוסי F-35 וכטב"מים מארה"ב, העלה מחדש את עוצמת כלי הטיס המתקדם. מלבד ארה"ב, המטוס מופעל ב-8 מדינות, בהן ישראל שקבלה בלעדיות על הפעלתו במזה"ת.
מטוס החמקן F-35 לייטנינג II המכונה בחיל האוויר הישראלי "אדיר", נחשב לאחד מכלי המלחמה המתקדמים בעולם. המטוס נבנה ע"י לוקהיד מרטין האמריקאית לבקשת ארה"ב ובריטניה במטרה להחליף את מטוסי הקרב מהדור הרביעי (F15 וF16) ולאפשר למחזיקים בו עליונות אווירית. המטוס עלה לאוויר לראשונה ב-2006 ומדינות רבות מתעניינות בו.
לאחר מלחמת יום הכיפורים הבטיח הממשל האמריקאי לשמור על היתרון הצבאי הישראלי במזה"ת, דבר שהוביל את הקונגרס להטיל אמברגו על מכירת נשק מתקדם למדינות אחרות באזור כדוגמת איחוד האמירויות וסעודיה. אתמול נחשף ב"ידיעות אחרונות" שכחלק מהסכם השלום המתגבש הסכימה ישראל לאפשר לאמריקאים למכור מטוסי F-35 וכטב"מים מתקדמים. במשרד ראש הממשלה טענו כי "ישראל לא שינתה את עמדותיה נגד מכירת נשק שובר שוויון וטכנולוגיות ביטחוניות מתקדמות למדינה כלשהי במזה"ת".

כיום המטוס מופעל ב-8 מדינות מחוץ לארה"ב: בריטניה, איטליה, אוסטרליה, נורבגיה, הולנד, ישראל, יפן ודרום קוריאה.
אחד מיתרונותיו קשור לצורתו הגיאומטרית, ולחומר הסודי המצפה אותו המקנים לו יכולת חמקנית. בנוסף, המטוס מוגדר כ"מערכת נשק" שלמה מאחר ומותקנים עליו סנסורים שאוספים מידע ומודיעין ומעבירים אותו לחדרי הפיקוד והשליטה על הקרקע יחד עם מכ"ם שמותקן עליו ואוסף מידע על איומים באוויר ובקרקע ברדיוסים גבוהים כדוגמת "אותות", "נעילות" וחום.
את המטוס ניתן לחמש במערכות נשק חדישות ומשתנות במשקל של עד 10 טון (כולל חימוש מתחת לכנפיים) בהתאם לאיומים משתנים, דבר שמאפשר להפעילו בתנאים מורכבים. מחיר מטוס עומד על סכום של כ-78 מיליון דולר. בחודש אפריל 2018 ביצע מטוס ה F-35 של חיל האוויר הישראלי את התקיפה המבצעית הראשונה שלו בתקיפת מטרות איראניות בסוריה.
3 צפייה בגלריה
F-35 לייטנינג II אדיר
F-35 לייטנינג II אדיר
F-35 לייטנינג II אדיר
3 צפייה בגלריה
מטוס F-35
מטוס F-35
מטוס F-35
(צילום: AFP)
דגמי המטוס הם חד-מושביים בעלי מנוע אחד, הנחשב למנוע החזק ביותר שהותקן במטוס קרב. צורתו מבוססת על מטוס ה F-22 "ראפטור" הנחשב למטוס העליונות האווירית של ארה"ב. היא היחידה שמחזיקה בו ונאסר בחוק פדראלי לייצאו. המטוס מיוצר בשלושה דגמים עיקריים כשישראל מחזיקה בדגם A המאופיין ביכולת המראה ונחיתה רגילים. בדגם B מותקן מנוע שמאפשר המראה ונחיתה אנכית ודגם C מותאם לפעול מנושאות מטוסים.
בישראל מופעלים 24 מטוסי "אדיר" בשתי טייסות בבסיס בנבטים. עד אמצע 2024 אמורים להגיע עוד 26, ותושלם רכישת 50 המטוסים הישראלים. לפני שבועיים הגיעו ארבעה מטוסי F35 לישראל, כשאחד מהם הוא מטוס "ניסוי", היחיד שארה"ב מסרה לצבא זר, שיפעל מתל נוף. בעזרת המטוס יוכלו לבחון התאמת מערכות נשק ייחודיות וחדשות על מערך הF35 הישראלי.
3 צפייה בגלריה
כטב"ם התקפי מתקדם  MQ-9 ריפר תוצאת ג'נרל אטומיקס סיסטמס
כטב"ם התקפי מתקדם  MQ-9 ריפר תוצאת ג'נרל אטומיקס סיסטמס
כטב"ם התקפי מתקדם MQ-9 ריפר תוצאת ג'נרל אטומיקס סיסטמס
(צילום: רויטרס)

כלי הטיס הבלתי מאוישים המתקדמים בעולם

במסגרת הדיווחים ישראל גם כנראה הסכימה שארה"ב תמכור כטב"מים צבאיים לאמירויות. מדובר בכטב"ם לאיסוף מודיעין RQ-21A של בואינג המכונה "בלאק ג'ק". השני הוא כנראה אחד הכטב"מים ההתקפיים המתקדמים: MQ-9 "ריפר" תוצאת ג'נרל אטומיקס סיסטמס.
ה"ריפר" היה זה שחיסל את קאסם סולימני ב-3 בינואר, סמוך לנמל התעופה בבגדד. מדובר בכלי תקיפה גדול, עם מוטת כנפיים של 20 מטר, אורך 11 מטר ומשקל של 2,200 ק"ג. הכטב"מ, שיכול לטוס 1850 ק"מ, מסוגל לשאת עד 4 טילי הלפייר ופצצות במשקל 500 ק"ג. מלבד ארה"ב, הכטב"מ מופעל ע"י אוסטרליה, ברטניה, בלגיה, הודו, צרפת, גרמניה, אטליה, הולנד וספרד. מחירו: 16 מיליון דולר.
ה"בלאק ג'ק" נבנה כחלק מדרישת חיל הים האמריקני לספק יכולת סיור ואיסוף מודיעין למארינס. על כלי הטיס מותקנת מערכת שליטה תוצרת אלביט הישראלית. הכלי באורך 2.5 מטר, מוטת כנפיים של 4.9 מטר ומשקלו 37 ק"ג. הוא יכול להגיע לטווח של 93 ק"מ ויכול לפעול 24 שעות ברציפות. כיום הכלי נמצא בשימוש צבאות ארה"ב, הולנד, פולין וקנדה.