הממשלה אישרה אחר הצהריים (יום א') את המסגרת התקציבית של תוכנית המענקים החדשה - וכעת קבינט העל הכלכלי בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש הממשלה החליפי בני גנץ, שר הכלכלה עמיר פרץ ושר האוצר ישראל כץ יחליטו על מנגנון החלוקה.

השרה אורית פרקש הכהן היא השרה היחידה שנמנעה בהצבעה על המסגרת התקציבית ואמרה: "זו תכנית רעה. לא צריך לפעול טלאי על טלאי. הכסף הוא מוגבל ואמון הציבור הוא מוגבל. צריך לנתב את הכסף למי שצריך בעזרת תכנית סדורה שתפיק מנועי צמיחה למשק".
קבינט העל הכלכלי ייתכנס מחר ויבחן איך ניתן להעניק את המענקים בעיקר לאוכלוסיות שנזקקות לכך ולא למשפחות חזקות כלכלית שמשתכרות עשרות אלפי שקלים בחודש. מלשכת רה"מ נמסר כי "שר האוצר כץ יפיץ לא יאוחר מיום שלישי תזכיר חוק ליישום התוכנית. בגמר שלב הערות הציבור יובא המודל לאישור הממשלה ולחקיקה בכנסת, במטרה להעביר את המענק לאזרחים במהירות האפשרית".
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בישיבת ממשלה דרך הזום
בנימין נתניהו בישיבת ממשלה דרך הזום
נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
אחת ההצעות שתישקל היא להעביר את המענקים באמצעות הביטוח הלאומי לכל מי שזכאי לקבצאות כמו קצבת ילדים, קצבת זקנה, קצבת נכות וכדומה. כמו כן, שוקלים להעביר את הכספים לכל העצמאים שהיו זכאים למענקי הקורונה.
הצעה נוספת שתידון היא של יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), שדרש שעבור כל ילד מעל לשלושה ילדים יינתן מענק של 500 שקלים. לפי הצעת גפני, משפחה עם שישה ילדים למשל תקבל 4,500 שקלים.
אם אכן יוחלט להעניק את המענקים לנתמכי קצבאות הביטוח הלאומי ומקבלי מענק העצמאים, האוכלוסייה שתקבל את "מענק הקורונה" תהיה קטנה בהרבה מאשר כלל אזרחי המדינה. ייתכן שבמקרה כזה המענק ליחיד יוגדל ל-1,000 שקלים ועבור כל ילד יתווספו 500 שקלים.
כך או כך, הממשלה מתכוונת להביא את ההצעה של הקבינט במהירות לאישור ועדת השרים לחקיקה ובתוך כמה ימים לאישור מליאת הכנסת. המטרה היא לחלק את המענקים בסמוך לסוף חודש יולי.
נתניהו אמר בפתח ישיבת הממשלה: "הדגש החשוב ביותר הוא על המהירות, גם במנגנון וגם בהחלטות, ולכן הדיון הזה שאנחנו רוצים לקיים צריך להתבצע באמת ביממה הקרובה, אם לא היום עד מחר, ולא יאוחר מזה, כדי שנוכל להביא למימוש הדבר במהירות האפשרית".
מאז הודעת נתניהו על תוכנית המענקים, הביעו שרים וחברי כנסת מהקואליציה את מורת רוחם על העלאתה לאישור לפני שיבוצעו בה שינויים מהותיים. חלק מהמוחים הביעו תרעומת סביב ההחלטה להעניק כספים גם לכשלושה מיליון ישראלים שלא זקוקים להם.
המענקים המקוריים שאותם יזם יועצו הכלכלי של ראש הממשלה, פרופ' אבי שמחון, הם: 750 שקל לכל אזרח ישראלי מעל גיל 18 ו-2,000 שקל להורים לילד, 2,500 שקל להורים לשני ילדים ו-3,000 שקל להורים עם שלושה ילדים ויותר.