אנשי תרבות שהגיעו בצהריים (יום ב') לדיון בוועדת הקורונה של הכנסת, שעסק במשבר הקשה שנגרם לתעשייה במהלך המגפה, יכלו לשאוב אופטימיות הן מהח"כים שתמכו בצעדים מהירים לפתיחת הענף, והן מנציג משרד הבריאות שהביע תמיכה במהלכים אלה: המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, הודיע שביומיים הקרובים יובא לממשלה מתווה לפתיחת מופעי תרבות ואמנות. ynet העביר את הדיון בשידור חי.
הדיון עסק בכ-150 אלף אנשי בידור, מוזיקה, קולנוע, טלוויזיה, תאורה, סאונד, הלבשה, תפאורה ומשחק שמצאו עצמם ללא פרנסה. יו"ר הוועדה ח"כ יפעת שאשא ביטון (הליכוד) אמרה בסיום הישיבה: "אנחנו דורשים מהממשלה שעד יום שני הקרוב יהיה מתווה לאישורנו. אנחנו חברי הוועדה מתחייבים כולנו לאשר את המתווה הזה כדי שהענף יוכל לקבל בחזרה את החמצן שלו. אין שום עדות לפגיעה של ענף התרבות בבריאות הציבור. נעזור למשרד התרבות מול מי שצריך. אפשר לייצר מתווה שלא יפגע כהוא זה בניסיון שלנו למגר את התפשטות הנגיף".
קודם לכן הציגו כמה גורמי תרבות את הקשיים שאליהם נקלע הענף במהלך המגפה. מנהלת תיאטרון בית ליסין, ציפי פינס, אמרה: "האדמה רועדת, אנחנו יושבים בבית חמישה חודשים ואין תאריך יעד. הפתגם 'ההצגה חייבת להימשך' איבד משמעות. לא ייתכן שעלינו לא מדברים. מדברים על טיסות אבל לא על חזרה שלנו. האולמות הגדולים הם הנפגעים הגדולים. לא הכנסנו שקל אחד. אם זה יימשך – לא נוכל להיפתח אי פעם. עד עכשיו דיברנו יפה. אני לא רוצה להגיד שנפתח אם לא יתנו לנו, אבל זה סוג של מרד".
השחקנית דליה שימקו, שמייצגת בין היתר את פורום היוצרים העצמאיים בתיאטרון, הייתה תקיפה גם היא: "אני לא מתכוונת להתחנן בפניכם. אני זועמת. אני מודיעה לכם חד-משמעית שאם לא יחליטו על מתווה ברור ופתיחה מיידית - אנחנו נפתח בעצמנו. אנחנו אולמות קטנים ויש לנו קהל צמא. נמאס לאנשים לשבת בבית".
3 צפייה בגלריה
ציפי פינס
ציפי פינס
ציפי פינס, היום בכנסת
(צילום: ערוץ הכנסת)
3 צפייה בגלריה
איתמר גרוטו ועדת הקורונה
איתמר גרוטו ועדת הקורונה
איתמר גרוטו בוועדת הקורונה
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, אמר בדיון כי נתוני התחלואה של הימים האחרונים עשויים לאפשר פתיחה מסוימת של התרבות בישראל: "אנחנו רואים איזושהי התייצבות ברמת התחלואה ויש פה הזדמנות לעשות שינוי. במשרד הבריאות מנסים לראות איך אנחנו יכולים לעזור למקומות האלה. אנחנו רוצים לבוא עם חבילה אחת כוללת שתהיה יותר ברורה לציבור, וזה נמצא בשלבי הכנה. מחר-מחרתיים זה יהיה מוכן ונביא את זה לממשלה. יש לנו שבועיים להגיש את התקנות לכנסת במסגרת חוק הקורונה החדש".
היו"רית ח"כ שאשא ביטון ציינה בתגובה: "לא צריך לחכות שבועיים כי לוועדה יש את הסמכות לאשר אפילו מחר".
גרוטו: "אין לנו משהו שמוכן למחר בבוקר. תנו לנו להתארגן, חשוב שזה יהיה אחיד".
על סוגיית ההופעות הקטנות הוא הוסיף: "אם מישהו ירצה להופיע במסעדה, הוא לא ילך לכלא. אפשר להופיע בהתאם לתנאים שקבענו. אנחנו שוקלים הפרדה פיזית כזאת או אחרת שתאפשר הופעה בכל מיני מקומות".
ח״כ שאשא ביטון: "אנחנו רוצים לייצר מציאות שבה אנחנו בשכל והיגיון פותחים את ענף התרבות - עם ויסות נכון של הקהל שמגיע ומגבלות שייצרו את המענה. אני מבקשת ממך שהמתווה יאורגן לצו שיאושר בממשלה עוד השבוע. אנחנו מתחייבים כוועדה לאשר את זה כבר בתחילת השבוע הבא".
גרוטו: "עד מחר בערב".
שאשא ביטון: "מעולה. אז תתחייב שזה יהיה עד מחר בערב".
3 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון
יפעת שאשא ביטון
ועדת הקורונה
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
במהלך התקופה לא מתקיימות הופעות או הצגות, צילומים שתוכננו לטלוויזיה ולקולנוע בוטלו והעבודה על ספרים הוקפאה. השכירים המועסקים בתחום נמצאים בחל"ת והעצמאים מנסים למצוא דרכים אחרות להתפרנס. אחרי הגל הראשון והפתיחה החלקית של התחום נרשמה אופטימיות שהתעשייה תחזור לתפקוד, אולם היא התאדתה במהירות נוכח הגל השני. עד כה לא הוצג מתווה מוגדר לחזרה לפעילות בשנה הקרובה, וגם העברת המענקים שהובטחו מתמהמהת.
הקומיקאי ישראל קטורזה אמר בדיון: "סגרתם אותנו כמו באקווריום. כשאימא שלי הייתה נותנת לי עונש היא הייתה אומרת לי למה. פה לא עשינו שום דבר. אמרתם קודם שהאמנים עלולים לירוק שישה מטרים מהבמה. ואנשים שיושבים עם מסכות בבריכה לא יורקים? בים לא? במסעדות לא יורקים? בואו נעמוד בנהלים ונישאר פתוחים. סגרתם לנו אפילו ל-50 איש. אתם רציניים? אף אחד לא נדבק. לא ביקשנו עזרה כספית, ביקשנו לעבוד".
יו"ר פורום מסודות התרבות, דני וייס, טען שניתן לממש את מתווה שאושר לפני כמה חודשים על ידי משרד הבריאות ואפשר פתיחת חלק מהמוסדות בין הגל הראשון לשני: "והקהל שמר על הנהלים ופתאום נעצרנו ולא ברור למה. אנחנו יודעים לשלוט על התור, על סידורי ההושבה ועל ההליכה לשירותים. לא מבינים למה סגרו אותנו. תנו לנו לפתוח מחדש, אנחנו יודעים איך לעשות את זה".

רוב הח"כים בדיון תמכו בפתיחה מהירה של מוסדות התרבות וחידוש המופעים תחת הנחיות משרד הבריאות. ח"כ יואל רזבוזוב (יש עתיד-תלם), אמר: "כמו במקרי חדרי הכושר, משרד הבריאות לא הצליח להוכיח למה צריך לסגור את עולם התרבות. יש פתרונות. אנחנו כן צריכים ללחוץ על זה. אנשים לא הכניסו שקל חמישה חודשים".
ח"כ אורלי פרומן (יש עתיד-תלם) הוסיפה: "חמישה חודשים המוזות שותקות. השתגענו? מישהו הציג נתונים על אחוז ההדבקה במוזיאונים? אני סומכת על מנהלי המוסדות. תן להם מגבלות, הם יקחו את האחריות. תנו להם לפתוח תחת המגבלות של משרד הבריאות".
ח"כ משה אבוטבול מש"ס ביקש להזכיר: "אצלנו יש עוד סוג של תרבות - תרבות של בתי הכנסת. זה המתנ"ס שלנו. אני לא רואה שום הבדל בין 100 אנשים שמגיעים להופעה באולם לבין 100 שבאים לשמוע את החזן בבית הכנסת".
ראש מטה שר התרבות, גיא גוטמן, סיפר בדיון: "נכנסנו למשרד ב-18 למאי ומצאנו את ענף התרבות סגור. לא היה מתווה חזרה על השולחן אז התחלנו להכין. הוא מתבסס על כך שאנחנו סומכים על מנהלי מוסדות התרבות בנוגע להושבה, קפסולות ומרווחים".
נתוני משרד הבריאות שפורסמו הבוקר מצביעים על ירידה במספר הבדיקות. אתמול התקבלו התוצאות של 12,119 בדיקות, מתוכן 1,039 חזרו חיוביות. שיעור הבדיקות החיוביות עמד על 8.5% והמשמעות היא שאחד מתוך 12 נבדקים - אובחן עם נגיף הקורונה. לפי הנתונים, עוד חמישה נפטרו ומספר הנפטרים במגפה עלה ל-473. 317 מהחולים מוגדרים במצב קשה. 104 מהחולים מונשמים - שיא לגל השני.