לפי נתוני משרד הבריאות שפורסמו הבוקר (יום ב') אתמול פוענחו 12,119 בדיקות קורונה, מתוכן 1,039 חיוביות. שיעור הבדיקות החיוביות עמד על 9.2% והמשמעות היא שאחד מתוך 11 נבדקים - אובחן עם נגיף הקורונה. עוד עולה כי בבית שמש, בבני ברק, במודיעין עילית ובביתר עילית - אחד מכל חמישה נבדקים בשבוע האחרון היה חיובי לנגיף.
3 צפייה בגלריה
בית חולים שיבא תל השומר
בית חולים שיבא תל השומר
בית חולים שיבא תל השומר
(צילום: AFP)
לפי הנתונים, עוד חמישה בני אדם נפטרו מאתמול ומספר הנפטרים במגפה עלה ל-473. 317 מהחולים מוגדרים במצב קשה. 104 מהחולים מונשמים - שיא לגל השני.
יש לציין כי הירידה במספר הבדיקות מאפיינת את נתוני סוף השבוע, כפי שהוצגו לאורך המשבר על ידי משרד הבריאות. מפאת הירידה במספר הבדיקות המבוצעות במהלך סוף השבוע, נתוני הימים שבת וראשון הם לרוב נמוכים יותר, לעומת הימים שלישי, רביעי וחמישי, אז על פי רוב מספר הבדיקות מזנק. בנוסף, יש לציין כי משרד הבריאות הקצה לקופות החולים מספר בדיקות יומי שאותו ביכולתן לבצע, כאשר במקביל הוגבר הפיקוח על מתן ההפניות לבדיקות קורונה בקופות החולים ורופאי המשפחה הונחו למתן את כמות ההפניות.
3 צפייה בגלריה
בית חולים שיבא תל השומר
בית חולים שיבא תל השומר
ירידה במספר הבדיקות
(צילום: AFP)
משרד הבריאות "צבע" שש ערים בצבע אדום – כלומר ערים שבהם נדרשת הסברה, בדיקות ואכיפת בידוד. מדובר בבני ברק, ביתר עילית, בית שמש, מודיעין עילית, אלעד וקלנסווה.
3 צפייה בגלריה
מתחם היבדק וסע בבני ברק
מתחם היבדק וסע בבני ברק
מתחם היבדק וסע בבני ברק. עדיין מוקד אדום
(צילום: AFP)
בשבוע האחרון אובחנו בירושלים 1,704 חולים חדשים (11.6% בדיקות חיוביות), בבני ברק אובחנו 884 (19.1%), בבית שמש 410 (20%), בתל אביב 368 (5.2%), בפתח תקווה 302 (6.1%), באשדוד 286 (6.8%), במודיעין עילית 280 (22.2%), בביתר עילית 272 (20.6%), בחולון 270 (8.1%), בקלנסווה 248 (16.1%), בבאר שבע 245, באלעד 235, בחיפה 195, בראשון לציון 178, בלוד 165, באשקלון 164, בנתניה 152, ברמלה 143, בטייבה 127, ברחובות 126, ברמת גן 125, בבת ים 122 ובנצרת אובחנו בשבעת הימים האחרונים 115 חולים חדשים.
לאור הזינוק בתחלואת הגל השני בשבועות האחרונים יותר ויותר מחלקות קורונה בבתי החולים ברחבי הארץ פשוט לא עומדות בעומס. נכון לאתמול כבר ארבעה בתי חולים חצו את רף מאה אחוזי התפוסה. המשמעות: בלית ברירה הם נאלצים להתחיל להעביר חולי קורונה לטיפול בבתי החולים באזור המרכז.
כפי שנחשף ב"ידיעות אחרונות" ביום שישי, אחד הפתרונות לעומס המצטבר בשבועות האחרונים הוא שחרור חולים במצב קל או חולים גריאטריים לצורך פינוי מקום לחולים אחרים במחלקות הקורונה. אלא שנתונים חדשים של משרד הבריאות מאמש מעידים כי זה עדיין לא הועיל להורדת העומס. להפך: בארבעה בתי חולים כבר נחצה רף מאה אחוזי התפוסה: בהדסה עין כרם ובשערי צדק בירושלים, כמו גם בשמיר (אסף הרופא) ובשיבא (תל־השומר).
אתמול מינה פרויקטור הקורונה החדש פרופ' רוני גמזו, שורת בכירים במערכת הבריאות לצוות שיעסוק עימו בבלימת המגפה.
"במסגרת הלוחמה בתחלואת הקורונה, אחד היעדים המרכזיים הוא למנוע אי ספיקה של מערכת הבריאות – בקהילה ובבתי החולים", כתב גמזו. "אי ספיקה איננה רק מספרים של חולים או חולים קשים, הוא אופן עמידת הצוות הרפואי, חוסן הארגונים לכלל פעילות הרפואה לרבות שגרת הרפואה. במסגרת אחריותכם, עליכם לשדר פעמיים בשבוע דו"ח המתאר את הברומטר של המצב תוך ציון הרגע שבו המערכת מתקרבת (שבועיים מראש) לאי ספיקה".