המפולת, ההפגנה והחשש מהעתיד: פעילי סביבה התאספו אתמול (יום א') בקרחון טריאנט בשווייץ, הן כדי להפציר ברשויות לפעול על מנת להפחית את פליטות הפחמן הדו חמצני והן כדי להסב תשומת לב להיעלמות הקרחונים באלפים ובאזורים אחרים. זאת, כחודש לאחר התמוטטות קרחון סמוך. צפו באותה קריסה, שתועדה במצלמות.
יותר מ-200 איש התקבצו למרגלות קרחון טריאנט שסמוך להר הגבוה ביותר במערב אירופה – המון בלאן – כדי לקרוא לפעולה אל מול השפעת התחממות כדור הארץ על הנוף הטבעי של שווייץ. הם מחו רגע לפני תחילת הדיונים היום בפרלמנט השווייצרי בנוגע לחוק חדש שאמור להביא להפחתת פליטת גזי החממה.
4 צפייה בגלריה
פרה קרחון טריאנט שווייץ אלפים
פרה קרחון טריאנט שווייץ אלפים
פרה ומחאה בקרחון טריאנט
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
קריסת קרחון טורטמן שווייץ אלפים
קריסת קרחון טורטמן שווייץ אלפים
קריסת קרחון טורטמן
(צילום: רויטרס)
"אנחנו יודעים שב-30-40 השנים האחרונות, יותר מ-500 קרחונים נעלמו או שנמצאים בתהליך היעלמות", אמרה לסוכנות הידיעות רויטרס מרים רות, הנשיאה המשותפת של האגודה השווייצרית להגנה על הסביבה, שב-2019 פתחה ביוזמה להגנה על הקרחונים במדינה. "תהליך זה, שהוא פומבי מאוד ומושך אליו אנשים רבים, גורם לדחיפות הזו להיראות. זה מזכיר לכולם שזה קורה עכשיו", הוסיפה.
קרחון טריאנט, שנמצא בגובה של יותר מ-3,000 מטר מעל פני הים, כבר נסוג יותר מ-1,000 מטרים ב-30 השנים האחרונות. קרחון אחר באותו קנטון בשווייץ, קרחון טורטמן, איבד 300 אלף קוב מים בהתמוטטות דרמטית שאירעה הקיץ.
4 צפייה בגלריה
הפגנה קרחון טריאנט שווייץ אלפים
הפגנה קרחון טריאנט שווייץ אלפים
אחת המפגינות באלפים
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
קרחונים שווייץ אז והיום
קרחונים שווייץ אז והיום
פעם לבן, עכשיו ירוק. קרחון טראינט, כיום וב-1891
(צילום: רויטרס)
הקריסה תועדה על ידי מדריך לטיפוס הרים שהיה במקום והדריך ילדים. לפי התקשורת המקומית, התמוטטות קרחון טורטמן אירעה בגובה 2,650 מטר מעל פני הים, באזור שכוסה בעבר על ידי מעטה עבה של קרח, מעטה שהפך דק יותר ויותר בשנים האחרונות.
הממשלה בשווייץ אמרה שיותר מ-90 אחוזים מ-1,500 הקרחונים שנותרו - כולל טריאנט - ייעלמו, אם דבר לא ייעשה כדי להפחית את הפליטות. "הבעיה היא שכאן באלפים, הטמפרטורות עלו בשתי מעלות ולכן כל הקרחונים באלפים נמסים", אמר איוון מיילרד ארדנטי, ממארגני ההפגנה. "מה שאנחנו מבקשים הוא לקבל עכשיו החלטות פוליטיות משמעותיות, כך שאחוז הפליטות יופחת ב-60 אחוזים עד 2030".