חודש וחצי מפתיחת שנת הלימודים, תלמידי ישראל למדו בפועל רק 16 ימים ובשלב זה לא ברור מתי תחזור מערכת החינוך לפעילות. חזרנו לשש מדינות שסקרנו לרגל פתיחת שנת הלימודים בישראל כדי לבדוק מה השתנה במערכות החינוך שלהן מאז.

יפן

נכון לאמש, ביפן נדבקו מפרוץ המגפה כ-89 אלף תושבים ומתו 1,627 בני אדם. מאז אוגוסט, אז חזרו בתי הספר לפעילות מלאה, לא השתנה הרבה. הורי התלמידים מחויבים לבדוק להם חום בכל בוקר ולדווח עליו ולאורך רצפת בית הספר מפוזרות מדבקות המעודדות ריחוק חברתי.
5 צפייה בגלריה
יפן טוקיו תלמידים קורונה מסכות מסכה
יפן טוקיו תלמידים קורונה מסכות מסכה
מודדים חום כל בוקר. תלמידים בטוקיו
(צילום: רויטרס)
התלמידים רוחצים ידיים לפני הכניסה לכיתה בכל שיעור. בשיעורי הספורט אין משחקים שבהם ייתכן מגע בין הילדים, ושיעורים כגון זמרה הופסקו לחלוטין. בתי ספר נסגרים באופן נקודתי רק כאשר מתגלה חולה מאומת.
במערכת החינוך לגיל הרך המצב משתנה מגן לגן. באוניברסיטאות 90% מהסטודנטים לומדים מרחוק ובקמפוסים עצמם מתקיימים כמעט אך ורק שיעורי מעבדה ומשחק שהנוכחות בהם קריטית.

ניו זילנד

במדינה שניצחה את הקורונה פעמיים יש כ-40 מקרים פעילים, מספר נמוך ביחס למדינות אחרות. הלימודים מתקיימים עם מעט הגבלות והתלמידים נדרשים לעטות מסכות ולרחוץ ידיים לפני כל שיעור, לשמור על מרחק של שני מטרים זה מזה בחצר ומטר בתוך הכיתה וכן למלא מידי יום טופס שבו הם מציינים עם מי שיחקו בהפסקה, כדי לעזור לחקירה האפידמיולוגית במקרה הצורך.
5 צפייה בגלריה
ניו זילנד ראש הממשלה ג'סינדה ארדרן מכריזה הסרת סגר נגיף קורונה
ניו זילנד ראש הממשלה ג'סינדה ארדרן מכריזה הסרת סגר נגיף קורונה
חזרו ללימודים עם מעט הגבלות. ראש הממשלה ג'סינדה ארדרן
(צילום: AP)
עוד לפני ההגעה לבית הספר ההורים צריכים בכל בוקר למדוד את החום של הילד ולהזין את המידע במערכת בית הספר. זאת בנוסף לבדיקת חום שנערכת ברוב בתי הספר עם כניסת התלמידים אליהם.

הולנד

מדינות רבות באירופה מתמודדות בימים אלו עם גל שני, תוך ניסיון לשמור על שגרת לימודים מסוימת. בהולנד נרשמו יותר מ-180 אלף מקרים מאומתים ו-6,500 מקרי מוות. הלימודים לא הושבתו לחלוטין ומתנהלים במסגרת מגבלות הקורונה.
כך לדוגמה להורים אסור להיכנס לבית הספר או להתקהל ליד הכניסה. בגני הילדים ובשכבות הגיל הנמוכות בבתי הספר הילדים לא נדרשים לעטות מסכות אך מתבקשים לשמור על מרחק של מטר מהמורה. שולחן המורה בכיתה ניצב בתוך שטח סטרילי מסומן. כמו כן, הילדים נדרשים לשטוף ידיים הרבה יותר מאשר בעבר.
5 צפייה בגלריה
הולנד חזרה ללימודים בית ספר ב רוטרדם
הולנד חזרה ללימודים בית ספר ב רוטרדם
שולחן המורה מוצב בשטח סטרילי. בית ספר ברוטרדם
(צילום: MCT)
בחלק מבתי הספר מעט מהלימודים נערכים מרחוק, לרוב כאשר מורים חולים לפתע, לאו דווקא בקורונה. הממשלה חילקה עשרות אלפי מחשבים למשפחות מעוטות יכולת בכדי שילדיהם יוכלו להמשיך ללמוד במקרים כאלו יחד עם בני כיתתם.
בתיכונים, לעומת זאת, עברו עם תחילתו של הגל השני ל-90% למידה מרחוק. גם הסטודנטים במצב דומה, כאשר מרבית הקורסים מועברים בזום. חלק מהסטודנטים הזרים לא חזרו למדינה ולומדים מהבית. סטודנטים בשנה א' יכולים להגיע לקמפוסים בקבוצות של 15 וצופים בהרצאות שגם כך מועברות ליתר התלמידים בזום.

בריטניה

כ-617 אלף בני אדם נדבקו עד כה בקורונה בבריטניה ומניין המתים עומד על כ-42 אלף. בממלכה זנחו בגל השני את מתווה הקפסולות הקטנות לטובת קפסולות כיתתיות. לא פחות מ-300 בתי ספר ברחבי אנגליה ובווילס נאלצו לסגור את שעריהם לתקופות שונות לאחר שהתגלו בהם תלמידים רבים שחלו.
5 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה משחק עם ילדים בקנט
ראש ממשלת בריטניה משחק עם ילדים בקנט
300 בתי ספר נסגרו. ראש הממשלה בוריס ג'ונסון משחק עם ילדים בקנט
(רויטרס)
בתחילת השבוע הודיעו הרשויות בליברפול על סגירת הפאבים, חדרי הכושר והספריות בשל העלייה בתחלואה, אך בתי הספר יישארו פתוחים בשלב זה. שר החינוך גווין ויליאמסון הודיע כי בחינות הבגרות שתוכננו להתחיל ביוני 2021 יידחו בשלושה שבועות, בכדי לאפשר לתלמידים להשלים את החומר שהחמיצו בשל המגפה.

ארה"ב

יותר משמונה מיליון בני אדם נדבקו עד כה בקורונה בארה"ב, בהם הנשיא דונלד טראמפ והגברת הראשונה מלניה. מפרוץ המגפה מתו כ-219 אלף בני אדם. כל מדינה מנהלת את המשבר לפי שיקול דעתה, כולל מערכת החינוך.
במדינת ניו יורק, אחת משתי המדינות שספגו את המכה הקשה ביותר, החליט המושל אנדרו קואומו לסגור רק בתי ספר שבהם הייתה התפרצות או שנמצאים באזורים הנתונים לסגר מקומי. לפחות 124 בתי ספר נסגרו.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב נגיף קורונה בית ספר יסודי ב קליפורניה
ארה"ב נגיף קורונה בית ספר יסודי ב קליפורניה
בית ספר בקליפורניה. רוב הלמידה עדיין נעשית מרחוק
(צילום: AFP)
בתי הספר הפרטיים חזרו ברובם ללימודים באוגוסט ובתי הספר הציבוריים בספטמבר. ילדים מגיל הגן ועד כיתה ג' נמצאים בבתי הספר בקפסולות חמישה ימים בשבוע בעוד ילדים גדולים יותר לומדים בבית הספר פעמיים בשבוע בלבד.
התלמידים נדרשים להגיע עם בדיקת חום עדכנית ועם מסכה אחת עליהם ועוד שתיים רזרביות בתיק למקרה הצורך. ארוחות הצהריים נאכלות בחוץ וחלונות הכיתה חייבים להישאר פתוחים בשיעורים. בחצרות בחלק מבתי הספר אף סימנו בעיגולים מקומות שבהם הילדים יכולים לעמוד במרחק של שני מטרים אלו מאלו.
בקליפורניה שבחוף המערבי נראה כי הרשויות זהירות יותר. בחינוך הציבורי טרם חזרו ללימודים כל בתי הספר והלמידה מתקיימת מרחוק. בשבוע הקרוב יוחלט אם לחזור ללימודים מלאים בבתי הספר. מרכזי למידה כבר נפתחו עבור ילדים המתקשים ללמוד לבד.