6 צפייה בגלריה
"הם היו אלימים, הוא היה נהרג". טראמפ מגן על ריטנהאוס
"הם היו אלימים, הוא היה נהרג". טראמפ מגן על ריטנהאוס
"הם היו אלימים, הוא היה נהרג". טראמפ מגן על ריטנהאוס
(צילום: רויטרס)
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ רמז הלילה (בין שני לשלישי) כי קייל ריטנהאוס, בן ה-17 שמואשם ברצח שני מפגינים בעיר קנושה שבוויסקונסין, פעל להגנה עצמית. "זו הייתה סיטואציה מעניינת", אמר הנשיא במסיבת עיתונאים בבית הלבן. הוא הגן על הנער: "הוא ניסה להתרחק מהם ואז נפל. הם היו מאוד אלימים ותקפו אותו וזה משהו שאנחנו בוחנים כרגע, זה בחקירה. הנער היה בצרות, הוא ככל הנראה היה נהרג".
ריטנהאוס הואשם בשבוע שעבר בשתי עבירות של רצח מדרגה ראשונה, לאחר שירה בשלושה מפגינים והביא למותם של שניים מהם. המפגינים מחו לאחר ירי השוטר רוסטן שסקי בג'ייקוב בלייק, גבר שחור מהעיר, שנורה שבע פעמים בגבו לעיני ילדיו ובת זוגו.

6 צפייה בגלריה
קייל ריטנהאוס בן 17 ש חשוד ב רצח שני מפגינים נגד גזענות ב מהומות מחאה ב קנושה ארה"ב
קייל ריטנהאוס בן 17 ש חשוד ב רצח שני מפגינים נגד גזענות ב מהומות מחאה ב קנושה ארה"ב
קייל ריטנהאוס בערב האירוע
לפי כתב האישום נגד ריטנהאוס, שהיה חבר ב"מיליציה" של אזרחים חמושים שמטרתם המוצהרת הייתה להגן על עסקים בקנושה, הוא ירה למוות ברובה סער במפגין בשם ג'וזף רוזנבאום, לאחר שזה זרק עליו שקית פלסטיק וניסה לתפוס את הרובה שלו. לפי האישום ריטנהאוס ברח לאחר מכן ממפגינים שרדפו אחריו וצעקו שירה במישהו. בזמן שברח, נטען, ריטנהאוס נשמע מדבר בטלפון ואומר "בדיוק הרגתי מישהו". באישום מצוין עוד כי במרדף אחד המפגינים ניסה להכות אותו, אך הצליח רק להפיל את הכובע שלו.
בשלב מסוים ריטנהאוס נפל לקרקע, ואז המפגין השני שנורה למוות, אנתוני הובר, ניסה לפרוק אותו מנשקו. ריטנהאוס ירה גם בו ובהמשך במפגין שלישי, שנפגע בזרועו ולא נהרג. בסרטון שצולם לאחר התקרית נראה ריטנהאוס הולך לעבר ניידות משטרה בקנושה כשהוא נושא את נשקו על כתפו, והשוטרים מאפשרים לו לחלוף על פניהם.
במסיבת העיתונאים הלילה נשאל טראמפ נשאל אם אזרחים פרטיים צריכים להחזיק בידם נשק במהלך הפגנות, והשיב: "אני חושב שמערכת אכיפת החוק צריכה להשתלט על הכל, אבל עלינו להחזיר לשוטרים ולמשטרה את כבודם בחזרה".

6 צפייה בגלריה
תומך בנער בעצרת של טראמפ. "לשחרר את קייל"
תומך בנער בעצרת של טראמפ. "לשחרר את קייל"
תומך בנער בעצרת של טראמפ השבוע. "לשחרר את קייל"
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
עימותים בין תומכי טראמפ למתנגדיו ב פורטלנד ארה"ב
עימותים בין תומכי טראמפ למתנגדיו ב פורטלנד ארה"ב
טראמפ על תומכיו בפורטלנד שתועדו יורים ברובה צבע: "שלווים"
(צילום: AFP)
טראמפ אמר כי בכוונתו לבקר היום בקנושה, אך ציין שלא ייפגש עם משפחתו של ג'ייקוב בלייק שנורה, כיוון שמשפחתו הבהירה שאם פגישה שכזו תתקיים - היא תהיה בנוכחות עורך דין.
טראמפ התייחס גם לתומכיו בפורטלנד, אורגון, שתועדו משתמשים ברובה צבע ובגז מדמיע נגד מפגינים במהלך סוף השבוע ואמר כי הם היו "שלווים ורגועים". הוא ציין: "כדורי צבע אינם קליעים". הנשיא האמריקני, שסירב לגנות את מעשי תומכיו, הסביר: "אני אגיד לך על מה הם מפגינים. הם רואים עיר כמו שיקגו או ניו יורק שבהן הפשע עבר כל גבול. בפורטלנד העיר בוערת". הנשיא האמריקני ציין כי יותר מ-200 בני אדם נעצרו בגל המחאות.
6 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן דונלד טראמפ
ג'ו ביידן דונלד טראמפ
ביידן: "חלש מדי כדי לגנות אלימות"; טראמפ: "מסייע לוונדליזם"
(צילום: gettyimages, AFP)
במסיבת העיתונאים השיב טראמפ לטענות יריבו הדמוקרטי בבחירות לנשיאות ג'ו ביידן שביקר את הנשיא ואמר כי הוא מלבה שנאה ומרוצה מההפגנות. "ביידן נותן סיוע מוראלי להפגנות והוונדליזם". הוא הדגיש: "ארצות הברית לא תיכנע להמון. יש לנו אפס סבלנות לאנרכיה".
סגן הנשיא לשעבר ענה לנשיא טראמפ ואמר: "הכישלון של טראמפ לקרוא קריאה ברורה לתומכיו להפסיק לפעול כמיליציה חמושה במדינה הזו מראה כמה חלש הוא. הוא אפילו לא מוכן להכיר באחד מתומכיו שמואשם ברצח. הוא מפוחד מדי כדי לעצור את השנאה שעורר. מישהו מאמין שתהיה פחות אלימות אם הוא ייבחר בשנית? אנחנו צריכים צדק ובטיחות באמריקה".

למרות שהתבקש להתרחק, טראמפ יגיע לקנושה

משפחתו של בלייק תכננה לקיים בתחילת השבוע אירוע ברביקיו המוני ברחוב שבו נורה שבע פעמים, על ידי שוטר לבן. עם זאת, לאחר ששמעה שהנשיא מגיע לביקור בעיר היא דחתה את האירוע ותערוך אותו היום.
"הוא מנסה להוריד את העניין מזה. הוא לא רוצה שנתמקד בדברים שצריך להתמקד בהם, אז הזזנו את זה", הסביר קרוב המשפחה ג'סטין בלייק בדמעות וביקר את טראמפ: "הנשיא שלנו לא אדם מאחד, הוא מסית". הצדדים כאמור לא צפויים להיפגש במהלך ביקור הנשיא בעיר.
6 צפייה בגלריה
 משפחתו של ג'ייקוב בלייק תעשה אירוע במקום הירי - במקביל טראמפ יבקר בעיר
 משפחתו של ג'ייקוב בלייק תעשה אירוע במקום הירי - במקביל טראמפ יבקר בעיר
משפחתו של ג'ייקוב בלייק תעשה אירוע במקום הירי - במקביל טראמפ יבקר בעיר
טראמפ, כך על פי ה"וושינגטון פוסט", ינסה להעביר את מסר הקמפיין שלו - "חוק וסדר" - גם בביקורו בקנושה. הוא ייפגש עם אנשי אכיפת החוק ויסייר בעסקים שנפגעו במהלך הפרות הסדר. הנשיא האמריקני התבקש מגורמים בהנהגה המקומית בוויסקונסין להימנע מהגעה לאזור וככל הנראה ירגיש בקבלת פנים צוננת. "היינו מעדיפים שהוא פשוט היה מתרחק", הסבירו.
ראש עיריית קנושה אמר בתדרוך כי "הקהילה פה נמצאת בתהליך של ריפוי. כל כך הרבה דברים התרחשו. זה פשוט נראה לי, ואני חושב שגם לאחרים, שעדיף שנוכל להתכנס בתוך עצמנו, ולרפא בפועל". בריאיון לרשת "פוקס ניוז" אמר טראמפ כי הוא מתכנן לנסוע לוויסקונסין בניגוד לרצונם של המקומיים משום שהוא "חובב אדיר של אכיפת החוק".
בארצות הברית תוהים אם ביקורו של טראמפ ביממה הקרובה יעורר מחאה חדשה במדינה, אולי גדולה יותר. פעילים בארגון "BLAK" המקומי אמרו כי לא מתוכננת מחאה מיוחדת מכיוון שהם לא רוצים שביקורו של טראמפ יזכה ליחס משמעותי. בפגישה עם 30 חברים של הארגון אתמול דחק בהם הכומר ג'סי ג'קסון להימנע מלהפוך ל"אביזר" הביקור של טראמפ.
"טראמפ מגיע לעיר כדי להשתמש בנו לקמפיין שלו. הוא מנסה להפחיד אנשים לבנים כדי לקבל קולות", אמר ג'קסון. "הוא רוצה לראות אותנו מתפרעים - אל תתנו לו את זה. זה יום גדול. יהיה לנו נשיא חדש בעוד 60 יום".