שי סקלר, תושב תל אביב בן 27, הוא אחד מהמפגינים שהותקפו אמש (ג') בצעדת המחאה בעיר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. תמונתו מדמם עם בנדנה ורודה המייצגת את המוחים בבלפור הופצה ברשתות החברתיות במהלך הלילה, וסקלר הפך במהרה לסמל המחאה שהסתיימה בתקיפת מפגינים ועוררה גינויים נרחבים. סקלר טופל עד שעות הבוקר בבית החולים. לפי רופאו הוא נפצע משבר זכוכית - ככל הנראה מבקבוק שנופץ על ראשו - ונזקק ל-5 תפרים בראש.
"היו לי ימים טובים יותר, אני בסדר, מתאושש ונח", אמר סקלר בשיחה עם ynet. "כשהצעדה הגיעה לאזור הסינמטק הצטרפו קבוצה של עשרה אנשים שלבשו שחור, בהתחלה חשבנו שהם בלשים סמויים כי הם הסתובבו כקבוצה מאורגנת. ברגע אחד הם התחילו לתקוף עם סכינים, אלות ובקבוקי זכוכית", שחזר את אירועי אמש.
5 צפייה בגלריה
שי סקלר
שי סקלר
תמונתו של שי מדמם הפכה לסמל. מצד שמאל: היום, אחרי הטיפול בבית החולים

"רצתי כדי לסייע לאנשים שנפגעו ואז תקף אותי אחד מהם עם חפץ חד כלשהו ומיד עוד שניים התנפלו עליי", הוא הוסיף. "אחרי שזה קרה רצתי אחריהם עם עוד מפגינים כדי לתעד אותם ולקרוא למשטרה. באזור רחוב קפלן כשהם מנסים לתקוף אותנו שוב הם ריססו בגז פלפל. פגשתי שם שוטרים סמויים, כולי מלא בדם, וביקשתי מהם עזרה ושיקראו לניידת או טיפול רפואי ונתקלתי בהתעלמות. הרגע שהפחיד אותי במה שקרה אתמול זה שהבנתי שהמשטרה לא כאן כדי לשמור על הסדר הציבורי וזכויות האזרח. מבחינתי הם בחרו בצד של השלטון וזו תוצאה של ההסתה".
לדברי סקלר, "הרגשתי סכנת חיים ממשית, רדפתי אחריהם עם כמה אנשים דרך כל מיני סמטאות ברחובות צדדיים וזה היה מסוכן. בדיעבד אני מבין שזה היה יותר מסוכן ממה שחשבתי. המשטרה נטשה אותנו ונעלמה בדיוק באזור בו הם נכנסו לצעדה. אמרתי לאדם שהיה לידי - אני חושב שמדובר בסמויים כי הם היו מאוד מאורגנים. זה היה נראה מכוון, התקיפה הייתה מאורגנת".
סקלר הוסיף ותיאר: "היה רגע שאחד המנהיגים של התוקפים צעק הצביע עליי ואמר 'הוא צריך לחטוף הכי הרבה', זה בטח בגלל העיניים היפות שלי". על הטענה שמדובר בקטטה בין אוהדים אמר: "אני לא מוכן למזער את הסכנה של מה שקרה אתמול לקבוצת אוהדים כזו או אחרת. זו קבוצה מאורגנת ומוסתת על ידי הנאשם מבלפור ושליחיו בתקשורת. אני לא ארדד את זה לאיזו קבוצה הם אוהדים".
5 צפייה בגלריה
מפגין שהותקף בהפגנה בתל אביב
מפגין שהותקף בהפגנה בתל אביב
"אין לנו ברירה חוץ מלצאת לרחוב ולהגן על הדמוקרטיה שלנו". שי נזקק ל-5 תפרים בראש
5 צפייה בגלריה
מפגינים תקפו אמש רכב בו נסעו אוהדי מכבי
מפגינים תקפו אמש רכב בו נסעו אוהדי מכבי
האלימות בהפגנה אמש
5 צפייה בגלריה
מפגינים נגד נתניהו הוכו בתל אביב
מפגינים נגד נתניהו הוכו בתל אביב
(צילום: אסף שפיר)
סקלר מדגיש כי למרות המתקפה נגדו, ולמרות שהוא חש פחד, אין בכוונתו להפסיק להפגין. "אני מפחד, בעיקר בגלל שאני חושב שהמשטרה בחרה צד לפני כולנו - אבל אנחנו לא יכולים להיכנע לבלפור ולהפסיק להילחם על המדינה שלנו. קיבלתי הרבה תגובות, חלקן מפוחדות. אני פסימי ואני חושב לצערי הרב שהתמונות שלי הן לא יהיו האחרונות, אבל אין לנו ברירה חוץ מלצאת לרחוב ולהגן על הדמוקרטיה שלנו. אני אמשיך להגיע להפגנות ואהיה בשבת בערב בבלפור".

"הכול היה מתוכנן - הם באו לתת מכות"

עדי ראייה ששוחחו עם ynet טוענים שקבוצת התוקפים זוהתה על ידי כמה מהם כשישבו במסעדה ברחוב יגאל אלון, לא הרחק מביתו של השר אוחנה, כשהם צופים במשחק של מכבי תל אביב על אליפות המדינה בכדורסל.
"הם הגיעו להפגנה אחרי המשחק, חלקם עם חולצות שחורות, וצעדו איתנו מרחוב יגאל אלון", סיפרה תמר, מפגינה שרוססה בגז מדמיע. "הם הלכו בין כולם על רחוב אבן גבירול, די קרובים אחד לשני אבל לא צמודים, ואז, כשהגענו לסינמטק, אחד מהם צעק 'עכשיו!', והם התחילו ברגע אחד להרביץ לאחד המפגינים. כשהוא נפל לרצפה הם עברו למפגינים אחרים. היו כמה שניסו להפריד ולהרחיק אותם אבל הם המשיכו לזרוק כיסאות, לתת מכות ואז ברחו כקבוצה לרחוב צדדי תוך שהם מרססים גז מדמיע".
5 צפייה בגלריה
תומכי נתניהו היכו מפגינים של הדגלים השחורים
תומכי נתניהו היכו מפגינים של הדגלים השחורים
מפגינה שרוססה בגז פלפל, אתמול


אלון, שצעד על רחוב יגאל אלון בזמן המשחק, טען שזיהה את התוקפים במסעדה: "בגלל שהמשחק בלי קהל הם צפו במסעדה ואת החגיגה החליטו לעשות באלימות. הכול היה מתוכנן. הם באו לתת מכות. לאורך כל הצעדה שלנו היו שוטרים שליוו אותנו אבל בדיוק בסינמטק לא היו בלשים או שוטרים, ולמרות שצעקנו 'משטרה, משטרה' אף אחד לא הגיע לעזור. אנשים נפגעו לי מול העיניים ודי הרגשתי חסר אונים".

ארבעה חשודים נעצרו

היום הודיעה המשטרה כי ארבעה בני אדם נעצרו עד כה בחשד למעורבות באירועי אלימות הקשורים למחאה אמש. שניים מהעצורים קשרו עצמם למקום ומסרו בחקירה את גרסתם לאירועים. לפי המשטרה, אחד מהם נעצר כבר אמש, לאחר ששוטרים זיהו קטטה ועצרו אותו בחשד שהשליך אבן. היום בצהריים נעצרו שלושה חשודים נוספים בחשד למעורבות ב"אירועי האלימות השונים". לפי המשטרה נאספו ראיות שונות שקשרו את השלושה להתפרעויות.
במשטרה מסרו כי "זכות המחאה הינה זכות יסוד, והמשטרה תעשה את כל המאמצים כדי לאפשר את קיומה, תוך מאבק בלתי מתפשר בכל מי שעשה שימוש באלימות מכל סוג שהוא". בהמשך פורסמה הודעה נוספת שבה נאמר כי "אנו רואים בחומרה אלימות מכל סוג שהיא, בין אם של המפגינים ובין אם כלפיהם". עוד נמסר: "נמשיך לחקור כל מקרה אלימות ביסודיות ולבצע את כל הפעולות הנדרשות במטרה להגיע לחקר האמת ולמצות את הדין עם המעורבים".
כאמור, תקיפת המפגינים הובילה לשורה של גינויים במערכת הפוליטית. נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין אמר כי "רצח של מפגין שיצא למחות במדינת ישראל ורצח של ראש ממשלה בישראל אינם תרחיש דמיוני". ריבלין קרא לכל חברי הכנסת לפעול להרגעת הרוחות על מנת למנוע אלימות, והדגיש בהודעתו כי הוא מגנה גם איומים נגד מפגינים או תקיפה נגדם וגם איומים כלפי ראש הממשלה בנימין נתניהו.

נתניהו עצמו גינה גם הוא את האלימות, ובהודעתו הדגיש שהוא סופג איומים לרצח. הוא קרא להגיע ל"חקר האמת" ולמצות את הדין עם האחראים לאלימות אמש, והוסיף: "באותה מידה אין מקום להסתה ולאיומים ברצח - המפורשים והמרומזים - נגדי ונגד בני משפחתי, כולל האיום המביש בצליבה היום בתל אביב".
יו"ר כחול לבן, שר הביטחון בני גנץ, כתב היום בתגובה לאירועי אתמול: "שנאת חינם פוררה וממשיכה לפורר את עם ישראל, שחוסנו האמיתי הוא באחדותו. תוקפי המפגינים מאתמול חייבים להיתפס ולהיענש. אף אחד לא ישתיק מחאות בישראל כל עוד אנחנו כאן".