בעוד קצת פחות משבוע תיפתח השנה האקדמית ברוב מוסדות הלימוד, אבל במקום לגדוש את הקמפוסים, הסטודנטים יישארו בבית. השנה החדשה מעמידה את המרצים וגם את הסטודנטים בפני אתגרים חדשים במציאות הקורונה. אז איך האוניברסיטאות התכוננו לשגרה החדשה? ומה צפוי בהמשך השנה? המדריך המלא.
9 צפייה בגלריה
צילום: עמית הובר
צילום: עמית הובר
הכיתה ריקה והשיעור מועבר בזום. פותחים שנה אקדמית בקורונה
(צילום: עמית הובר)

עלייה בנרשמים, שכר הלימוד נשאר

אחרי הבלגן שהיה בסמסטר הקודם, שנערך לראשונה בתנאי ריחוק חברתי בשל הקורונה, המוסדות האקדמיים נערכים לפתיחת שנת הלימודים החדשה – במתכונת משולבת של הוראה מרחוק, וגם קצת למידה פרונטלית.
אבל כל ההכנות שעשו באוניברסיטאות ובמכללות נתקלו לבסוף בסגר המלא שהוטל על המדינה, וששיבש את התוכניות לפתיחת שנת הלימודים ההיברידית ב-18 באוקטובר.
9 צפייה בגלריה
תלמידים  סטודנטים  אוניברסיטה  כיתה אילוסטרציה
תלמידים  סטודנטים  אוניברסיטה  כיתה אילוסטרציה
פותחים שנה, אבל לא בכיתות.
(צילום: shutterstock)
בעקבות הגבלת הטיסות לחו"ל, וחובת הבידוד לחוזרים ארצה או למבקרים בארצות שונות בעולם, המוסדות להשכלה גבוהה דיווחו על גידול של עשרות אחוזים בהרשמה ללימודים בשנה הקרובה.
מי שציפה להנחה בשכר הלימוד בשל העובדה שמדובר בלימודים מקוונים, ומדובר בלא מעט סטודנטים שקיוו לכך, גילה באכזבה ששכר הלימוד יישאר כבעבר, בשל העובדה שהמעבר להוראה מרחוק כרוך בהשקעות כספיות של מוסדות הלימוד.

האוניברסיטה העברית

האוניברסיטה הודיעה ששנת הלימודים האקדמית תיפתח במועדה באופן מקוון בלבד. בהמשך, תחל בהקדם האפשרי הוראה במתווה המשולב, שבמסגרתו חלק מהשיעורים יתקיימו בכיתות. השאיפה של האוניברסיטה היא להתחיל לקיים לימודים לפי המתווה המשולב כבר בשבועות הראשונים של השנה.
9 צפייה בגלריה
האוניברסיטה העברית, ארכיון
האוניברסיטה העברית, ארכיון
האוניברסיטה העברית, ארכיון
(צילום: אוהד צויגנברג)
מעונות הסטודנטים פועלים, וימשיכו לפעול, כסדרם גם במהלך ההגבלות השונות של הממשלה. האוניברסיטה בוחנת בימים אלה הפעלת שירות מיוחד לבדיקת קורונה במעונות שיסובסד על ידי האוניברסיטה ויהיה כרוך בהשתתפות עצמית סמלית. בשלב הראשון הבדיקה תוצע לכל דיירי המעונות שיבקשו להיבדק.

אוניברסיטת בר אילן

באוניברסיטת בר אילן מתכוננים לשנת לימודים אקדמית "היברידית" שתכלול לטענתם אלמנטים שונים שישפרו את חוויית הלמידה.
במהלך שנת הלימודים מתכננים באוניברסיטה לקיים שיעורים גם בצורה "היברידית", כלומר שחלק מהסטודנטים יהיו נוכחים בכיתה וחלק יצפו בהרצאה בזמן אמת בזום או מאוחר יותר בהקלטה של השיעור.
9 צפייה בגלריה
אוניברסיטת בר אילן
אוניברסיטת בר אילן
בר אילן, ארכיון
(צילום: דנה קופל)
כמו כן, לאחר שיוסרו הגבלות הסגר, יתקיימו מפגשים אישיים או בקבוצות קטנות של מרצים וסטודנטים, בדגש על כאלה שמתחילים השנה את הלימודים האקדמיים. באוניברסיטה מתכוונים לנצל את השטחים הפתוחים בקמפוס לטובת למידה ויצירת סביבת עבודה בטוחה.
הסטודנטים והמרצים שיגיעו לקמפוס האוניברסיטה יוכלו לחוות מנהרת חיטוי שעושה שימוש בטכנולוגיה ייחודית לאוניברסיטה, שהופכת מים לחומר חיטוי עוצמתי ויעיל נגד הקורונה.
נשיא האוניברסיטה, פרופ' אריה צבן, אמר: "אנחנו רוצים להגדיל את הדור הבא של החוקרים והרופאים, הפסיכולוגים, העובדים הסוציאליים ואנשי הרוח, ואנחנו לא יכולים להתפשר על ההשכלה שלהם".

אוניברסיטת תל אביב

באוניברסיטת תל אביב החליטו כי הלמידה בסמסטר הראשון תתקיים באמצעות למידה מרחוק, בעיקר דרך יישומון "זום". לגבי הסמסטרים הנוספים במהלך שנת הלימודים הקרובה, ייתכן שתתקבל החלטה אחרת בנושא.
9 צפייה בגלריה
אוניברסיטת תל אביב
אוניברסיטת תל אביב
אוניברסיטת תל אביב
עם זאת, סגן הרקטור, פרופ' אייל זיסר, ציין כי בכוונת האוניברסיטה לשוב בהקדם האפשרי למתווה שמאפשר לכל הפחות הוראה חלקית בקמפוס. זאת כמובן בהתאם להנחיות הממשלה.

הטכניון

השנה האקדמית בטכניון תיפתח כמתוכנן ב-21 באוקטובר, והלימודים יתנהלו באמצעים מקוונים בלבד, לפחות בתחילתה. כל ההרצאות יוקלטו ויעמדו לרשות הסטודנטים עד לתום הסמסטר.
המשנה הבכיר לנשיא הטכניון, פרופ' עודד רבינוביץ', כתב לסטודנטים: "אין מנוס שהשפעת הסגר וההגבלות תגלוש גם אל תוך השבועות הראשונים של הסמסטר. הטכניון יעשה כמיטב יכולתו לאפשר חזרה הדרגתית של סטודנטים וסטודנטיות ללמידה בקמפוס".
9 צפייה בגלריה
פתיחת שנה בטכניון, ארכיון.
פתיחת שנה בטכניון, ארכיון.
פתיחת שנה בטכניון, ארכיון.
(צילום: אבישג שאר-ישוב)

אוניברסיטת חיפה

אוניברסיטת חיפה גיבשה מתווה חזרה ללימודים שמשלב בין הוראה בקמפוס, הוראה היברידית והוראה מקוונת, שצפוי להיכנס לפועל ברגע שהנחיות הממשלה יאפשרו זאת. המתווה נותן עדיפות בהגעה לקמפוס עבור סטודנטים בשנה הראשונה בתואר הראשון, ותאפשר להם להגיע לפחות לשני קורסים פרונטליים בקמפוס.
כל ההרצאות שיועברו בכיתות יצולמו, יועברו בשידור ישיר בזום ויוקלטו, כך שניתן יהיה ללמוד בכל זמן. קורסים שמוגדרים כלימודים במעבדות, סדנאות או שיעורים המחייבים שימוש בכיתות מחשב יתקיימו בקמפוס בהתאם להגבלות "התו הסגול".
9 צפייה בגלריה
אוניברסיטת חיפה
אוניברסיטת חיפה
אוניברסיטת חיפה
(צילום: גיל נחושתן ואריק בלטינסטר)
בעקבות תקופת המבחנים של הסמסטר הקודם, הונחו כלל המרצים באוניברסיטה לתת מטלות ביניים בקורסים השונים, במטרה להפחית ממשקל המבחן בציון הסופי של הקורס.
"כלקח מרכזי מהלימודים המקוונים הבנו שהדבר החשוב ביותר לסטודנטים שלנו זה תחושת הביטחון והיציבות", אמר רקטור האוניברסיטה, פרופ' גוסטבו מש. "ברור לכולם שגם בחודשים הקרובים יתרחשו שינויים רבים, ולכן מתווה החזרה ללימודים בנוי כך שיפגע כמה שפחות בסטודנטים".

אוניברסיטת בן גוריון

אוניברסיטת בן גוריון נערכת לשנת לימודים בהוראה היברידית שתשלב טכנולוגיה חדשנית. עם זאת, בשל הסגר, השנה האקדמית תיפתח בלימודים מקוונים בלבד.
לפי המתווה הראשוני, בקורסים שבהם יש יותר מ-20 סטודנטים, המרצה יעביר את השיעור בכיתה בנוכחות של עד 20 סטודנטים, והשאר יצטרפו לשיעור באמצעות הזום. הם יוכלו להשתתף בצורה פעילה בזמן אמת באמצעות עשרות מצלמות שידור חי שיותקנו ברחבי הקמפוס.
9 צפייה בגלריה
אוניברסיטת בן גוריון
אוניברסיטת בן גוריון
אוניברסיטת בן גוריון
(צילום: דני מכליס)
הפעילות המחקרית וההכשרות המעשיות יתקיימו באופן פרונטלי, תוך הקפדה על הנהלים. האוניברסיטה תערוך בדיקות קורונה בשערי הכניסה לקמפוס, שמבוססות על פיתוחים חדשניים של המוסד. הבדיקה תאפשר להנהלה לזהות בזמן אמת עלייה בהתפשטות הנגיף בקמפוס ולהיערך בהתאם.
האוניברסיטה אימצה את היוזמה של הפקולטה לניהול ואגודת הסטודנטים, והכריזה על התאמת חוזי השכירות של דיירי המעונות. מדובר בהוספת "סעיף גמישות" לחוזי השכירות, שמאפשר לסטודנטים לצאת מחוזה השכירות בהתאם להגבלות שתטיל המדינה על כניסת סטודנטים לקמפוס.
"ברור לנו שצריך להתחשב בציבור הסטודנטים, וזו ההחלטה הנכונה בעת הזו", אמר סגן הנשיא ומנכ"ל האוניברסיטה, דוד ברקת.

אוניברסיטת אריאל

אוניברסיטת אריאל נערכה לקראת לימודים במתכונת היברידית שמאפשרת מענה רחב לכלל האוכלוסיות. בגלל הסגר המלא שהוטל על המדינה, הסמסטר הנוכחי יחל באופן מקוון, זאת לצד היערכות רחבה למתכונת לימודים היברידית שתתקיים ככל שהמצב יאפשר.
9 צפייה בגלריה
אוניברסיטת אריאל
אוניברסיטת אריאל
אוניברסיטת אריאל
(צילום: יצחק שליסל)
מחלקות הלימוד השונות באוניברסיטה נערכות לקיים מפגשי זום "שלום שנה א'" עם הסטודנטים החדשים, שבמסגרתם יכירו הסטודנטים את ראשי המחלקות ורכזות הסטודנטים, יקבלו מענה לשאלות ויפגשו וירטואלית את חבריהם לספסל הלימודים.
גם במהלך הסגר, המזכירות האקדמית תפעל במתכונת מלאה למתן מענה רחב ככל הניתן לפניות הסטודנטים ולהיערכות לקראת השנה החדשה.

האוניברסיטה הפתוחה

האוניברסיטה הפתוחה פותחת גם היא את שנת הלימודים בהוראה מקוונת מלאה עם מעטפת תמיכה כמו אתרי קורסים עשירים, ספרי לימוד רגילים ודיגיטליים.
לקראת השנה החדשה העמיקה האוניברסיטה את הכשרות הסגל בהוראה מקוונת בזום, באולפני הטלוויזיה של האוניברסיטה ועוד.
"אנחנו יודעים שהעולם לא עומד על הזום לבדו, אבל גם שלמידה מרחוק היא אפשרית, איכותית ויעילה, אם עושים אותה כמו שצריך", אמרה נשיאת האוניברסיטה, פרופסור מימי איזנשטדט.