1 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב ועידה מקוונת עם מנהיגי איראן ו טורקיה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב ועידה מקוונת עם מנהיגי איראן ו טורקיה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
(צילום: MCT)

רוסיה החלה היום (שבת) בייצור ההמוני של החיסון לנגיף הקורונה שעליו הכריז הנשיא ולדימיר פוטין מוקדם יותר השבוע. סוכנות הידיעות "אינטרפקס" דיווחה כי על פי משרד הבריאות הרוסי, השקת החיסון צפויה כבר בסוף החודש.
בתוך כך, דיווחה רוסיה על יותר מ-5,000 חולי קורונה חדשים שאובחנו ביממה האחרונה, מה שמביא את מספר החולים הכולל במדינה ליותר מ-91 אלף. עוד נמסר כי 119 בני אדם מתו מהנגיף במדינה ביממה האחרונה, ובסך הכל מתו יותר מ-15 אלף.
פוטין אמר ביום שלישי האחרון כי החיסון שפיתחה ארצו בטוח לשימוש וקיבל אישור רגולטורי ממשרד הבריאות במוסקבה. פוטין, שדיבר בישיבת הממשלה הרוסית, אמר כי החיסון הוכיח את עצמו כבטוח בניסויים, וכי הוא מספק חסינות מתמשכת לנגיף. "אני יודע שהחיסון עובד בצורה די יעילה, הוא יוצר חסינות חזקה, ואני מדגיש – הוא עבר את כל הבדיקות הנדרשות", אמר פוטין.

הוא ציין כי אחת מבנותיו השתתפה בניסויים וקיבלה שתי זריקות של החיסון, ומרגישה כעת טוב. לדבריו, ביום הראשון שבו קיבלה את הזריקה הראשונה היה לה חום של 38 מעלות, שירד ביום שלאחר מכן ל-37. אחרי הזריקה השנייה החום שלה עלה מעט, אך בהמשך חום גופה חזר להיות רגיל. פוטין לא ציין איזו משתי בנותיו קיבלה את החיסון, מריה או קתרינה.
רוסיה היא המדינה הראשונה בעולם שמעניקה אישור רגולטורי לחיסון לקורונה. עם זאת, היא עשתה זאת לפני שהחיסון השלים את שלב הניסויים הקליניים השלישי והקריטי ביותר, שבו הוא נבדק על אלפי אנשים, ומומחים רבים בעולם מביעים חשש שבניסיונה לפתח אותו במהירות – ובכך לנצח במרוץ העולמי לפיתוח החיסון – היא עלולה לפתח חיסון לא יעיל או אף מסוכן.
במוסקבה רואים בפיתוח חיסון שכזה ניצחון תודעתי חשוב מאוד, שעשוי להזכיר את שיגורו לחלל של הלוויין הראשון בהיסטוריה, ספוטניק, ב-1957 (למעשה, ברוסיה ציינו כי החיסון ישווק מחוץ למדינה בשם Sputnik V). הניסויים הקליניים בחיסון הרוסי החלו לפני פחות מחודשיים, ובוצעו רק בעשרות בני אדם עד כה. טרם פורסמו ממצאים מדעיים שתומכים בטענות של מוסקבה שהחיסון בטוח.
"אני מודאג שרוסיה מעגלת פינות באופן שבו החיסון שיפותח לא רק יהיה לא יעיל, אלא לא בטוח", אמר לורנס גוסטין, מומחה למשפט בריאותי עולמי באוניברסיטת ג'ורג'טאון בארה"ב. "זה לא עובד ככה... ניסויים קודמים לכל. זה הדבר הכי חשוב".
גורמים רוסים אמרו אתמול שהציעו שיתוף פעולה "חסר תקדים" לגוף האמריקני שהוקם כדי לזרז את מציאת החיסון נגד נגיף הקורונה החדש. ואולם לפי הדברים שאמרו הגורמים ל-CNN, בארה"ב "לא מגלים פתיחות כלפי הקדמה הרוסית" לעת עתה.
הדוברת של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מסרה אתמול כי הוא עודכן על החיסון הרוסי, וכי החיסונים המפותחים בארה"ב עוברים בדיקות "קפדניות".
גורמים אמריקנים אמרו ל-CNN כי החיסון הרוסי נחשב "חצי אפוי", עד שבארה"ב אפילו לא התעניינו בו ברצינות לפני ההכרזה של פוטין. "אין שום סיכוי שבארה"ב ינסו אותו על קופים, אז בטח שלא על בני אדם", צוטט בדיווח גורם רשמי ממערך רפואת הציבור.
גורם אחר המייעץ לממשל האמריקני הזכיר כי "יש מספיק חולים עכשיו ברוסיה כדי לערוך מחקר קליני בבני אדם, אבל לא נראה שעשו את זה במידה הנדרשת". לדבריו, "לא היו ניסויים בחיסון הזה, הם לא ערכו מספיק בדיקות כדי להחליט אם זה עובד בהיקף גדול. מדובר על הליך לא ראוי לחלוטין מבחינת בטיחות".