2 צפייה בגלריה
שומרים על היגיינה ומרחק בארוחת צהריים
שומרים על היגיינה ומרחק בארוחת צהריים
חדר אוכל בצה"ל. "לבחון מחדש את תוספת הבשר"
(צילום: דובר צה"ל)
"צה"ל הוא צבא ערכי. לצריכת בשר מוגברת יש השפעות שליליות וההחלטה להגדיל את כמותו צריכה להיבחן מחדש". כך כתבו במכתב מחאה חריג 862 לוחמים ותומכי לחימה בצה"ל לרמטכ"ל אביב כוכבי, בעקבות הפרסום ב-ynet על ההחלטה בצבא להגדיל ב-30% את מנת הבשר היומית שתוגש בבסיסים הקרביים מתחילת החודש הבא.
במכתב, שעליו חתומים חיילי הסדיר בשמם ובמספרם האישי, נכתב כי "אין לנו ספק כי מאחורי ההחלטה עומדת כוונה טובה לתת לנו החיילים מענה טוב יותר בנושא המזון. ברור לנו הקשר בין הביטחון התזונתי לביטחון הלאומי, על אחת כמה וכמה בתקופות משברים, כמו משבר הקורונה, אך אנו חושבים כי ההחלטה להגדיל את כמות הבשר צריכה להיבחן מחדש".
2 צפייה בגלריה
ביקור הרמטכ"ל אביב כוכבי בעיריית טבריה
ביקור הרמטכ"ל אביב כוכבי בעיריית טבריה
הרמטכ"ל כוכבי, צמחוני בעצמו. יבחן את ההחלטה מחדש?
(צילום: אפי שריר)
על תוספת החלבון הוחלט לאחר דרישה של הלוחמים ביחידות הקרביות להגדיל את כמות הבשר בארוחות. בעקבות הבקשה, הוחלט להגדיל בקרוב בכשליש את מנת הבשר היומית שמוגשת מדי יום – מ-100 עד 120 גרם ביום ל-140 עד 150 גרם. במקביל, תוגדל גם מנת החלבון לחיילים צמחוניים, בהם גם הרמטכ"ל עצמו ולחיילים טבעוניים.
קצינה בכירה באט"ל העריכה החודש בשיחה עם ynet כי לפי ההערכות, מספר החיילים הטבעונים והצמחונים בצה"ל האמיר השנה ל-10,000. צה"ל מספק להם מגוון פתרונות, מזונות עשירים מהצומח ופרטי לבוש מותאמים. צריכת הבשר בצה"ל מסתכמת בכ-500 טונות מדי חודש, כך שהגדלת הצריכה תתבטא ברכש של עוד כמה טונות בשר בכל חודש.
החיילים: "ההחלטה תוביל להגדלת הסבל של בעלי החיים"
"ההחלטה להגדיל את צריכת הבשר כרוכה בהשלכות סביבתיות, בריאותיות ומוסריות", הוסיפו החיילים במכתבם. "תעשיית הבשר היא אחת המזהמות ביותר, ומסכנת את העתיד של כולנו. היום כבר ברור שמשבר האקלים אינו תחזית של כמה מדענים פסימיסטים אלא מציאות הנוכחת יותר ויותר בחיינו, והיא בעלת השלכות הרסניות".
עוד הוסיפו: "מבחינה בריאותית, צריכת הבשר מנוגדת להמלצת משרד הבריאות, שלא כוללת מנת בשר בכל יום. מבחינה מוסרית, אנו עדים ליחס הקשה כלפי בעלי החיים, ולכן ההחלטה תוביל להגדלת הסבל של בעלי החיים מהתעשיות". עוד ציינו כי הם עדים בעצמם בכל יום להשלכת מזון רב לפח במטבחים הצבאיים. ברשת הם צירפו תיעודים של השלכת מזון צבאי לפח, ובו גם בשר.
מכתב החיילים מצטרף למכתב ארגוני בעלי החיים והגנת הסביבה שפנו לצה"ל בדרישה לבטל את ההחלטה, ואף לאמץ את מודל יום בשבוע ללא בשר, שכבר מונהג במוסדות ציבוריים רבים, בהם משרדי ממשלה וגופים נוספים.
מצה"ל נמסר בנוגע למכתב הלוחמים: "הפנייה התקבלה בלשכת הרמטכ"ל ותיענה במישרין".
באשר להחלטה על הגדלת כמות הבשר הוסיפו בצה"ל: "מענה ההזנה לחיילי צה"ל נבנה על ידי גורמי המקצוע בתחום המזון, תזונה ורפואה בסיוע גורמי מקצוע חיצוניים, על פי הנחיות משרד הבריאות תוך התאמת המענה הייחודי ללוחמים שתזונתם דומה לתזונת הספורטאים בפעילות עצימה. כמות הערכים התזונתיים בתפריט היומי בכלל והחלבון בפרט, מנותחים בהתאם למתאר הפעילות של האוכלוסיות הלוחמות בצה"ל ומותאמים לרמת העומס הגופני שאליה נחשף החייל לאורך מסלול שירותו בשלביו השונים.
"התוכנית כוללת שיפור המענה בחלבון איכותי על פני היממה, כאשר ההגדלה בכמות הבשר היא רק חלק מהמענה הכולל, זאת במקביל למענה בחלבון מן הצומח למנה העיקרית לחיילים המעוניינים בכך. ביתר הארוחות ישנה תוספת פריטי חלבון הן מן החי והן מן הצומח. צה"ל פועל למתן מענה תזונתי הולם ומתאים לצרכים התזונתיים של כלל האוכלוסיות המשרתות, לרבות בתחומי המזון דוגמת צליאקים או דורשי מזון בכשרות מהדרין וכיוצא באלה".