אחרי שבמוצאי השבת שעברה גדשו את כיכר רבין שבתל אביב יותר מעשרת אלפים מפגינים - בהם עצמאים ואנשי מחאת "הדגלים השחורים" - במחאה על התנהלות הממשלה במשבר הקורונה, הם הודיעו הערב (יום חמישי) כי גם במוצאי השבת הקרובה תתקיים הפגנת ענק - הפעם בפארק צ'ארלס קלור שבעיר. במקביל, כמה ארגונים, בהם נציגי המסעדנים וחיי הלילה, הודיעו כי לפי שעה הם לא צפויים להשתתף במחאה מכיוון שפתחו בדו-שיח עם אנשי לשכת ראש הממשלה.
עוד בנושא:
לקראת ההפגנה במוצאי שבת הקרובה, שאותה מארגן "קבינט התקווה" המאגד בתוכו ארגוני עצמאים דוגמת "אני שולמן", התאחדות העצמאים, המטה להצלת תיירות חו"ל, ועד הפעולה של ההיסעים הפרטיים, "צו 8 לפועלי התרבות", ארגון המובטלים וועד מפיקי התרבות - נעשו ניסיונות לקיים הפגנה עצמאית בכיכר רבין, אולם במשטרה סירבו לאשר את קיום האירוע עקב הצפיפות הרבה שנרשמה בסוף השבוע האחרון בהפגנה - שבה התגלה גם חולה קורונה.
במשטרה אישרו את קיום ההפגנה בפארק צ'ארלס קלור תחת מגבלות כגון חובת עטיית מסכות, שמירת מרחק בין המפגינים וכמות קהל שלא תעלה על 8,000 בני אדם. מהמשטרה נמסר כי "המשטרה ומארגני המחאה ערכו תיאום ציפיות והסדירו את תנאי ההפגנה כך שהסדר הציבורי יישמר, וכן תתקיים הקפדה על התנאים הנדרשים. המשטרה תפעל על מנת לאפשר את קיום המחאה ובו בזמן תוודא עמידה בתקנות לשעת חירום, כך שלא תהיה פגיעה בבריאות הציבור".
4 צפייה בגלריה
הפגנת העצמאיים בתל אביב
הפגנת העצמאיים בתל אביב
ההפגנה במוצאי שבת בכיכר רבין
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
הפגנת העצמאיים בתל אביב
הפגנת העצמאיים בתל אביב
מפגינים בכיכר רבין
(צילום: מוטי קמחי)

המארגנים: "אם לא נלחץ ונפגין - דבר לא ישתנה"

דותן סופר, ממארגני ההפגנה, אמר הערב במסיבת העיתונאים שבה נודע דבר קיום האירוע, כי "אנחנו כאן הערב בגלל מחדל וכישלון; בגלל מדיניות גרועה של מדינת ישראל שלא הצילה את העצמאים או דיכאה את המגפה. יש פה הכול: ספינים, ריבים, אבל אין ניהול. אף אחד לא לוקח אחריות על מדינת ישראל ואזרחיה - ואנחנו איבדנו את האמון".
סופר המשיך: "ממשלת ישראל הפרה את ההסכם שחתמנו איתה כאזרחיה וגזרה עלינו עוני וחרפה כלכלית. שירתנו בצבא, הלכנו לעבוד, שילמנו מסים, שמרנו על החוק והדמוקרטיה בזמן שנבחרי הציבור יצרו את המחדל הכלכלי והבריאותי הגדול ביותר בתולדות המדינה. המציאו משרדים וג'ובים בלי לדאוג לנו, העם".
לדברי סופר, "יש שתי מגפות: הקורונה הבריאותית והקורונה הכלכלית - שמאיימת להרוס את חייהם של עשרות אלפי בני אדם. בשתי המגפות האלה, כך נראה, לא מטפלים. הכול מתבסס על שליפות ואלתורים, בלי תכנון או ניהול. אם לא נלחץ, נפגין ונפנה אצבע מאשימה כלפי ראש הממשלה שנושא באחריות - דבר לא ישתנה ונמצא עצמנו מסגר לסגר ומאבטלה לייאוש. זו הסיבה שאנו מתכוונים להפגין".
4 צפייה בגלריה
הפגנת העצמאיים בתל אביב
הפגנת העצמאיים בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)

"דורשים פיצוי משמעותי, לא 'דמי שתיקה'"

ליז אזולאי, חברה ב"קבינט התקווה" ובעלת חברת הפקות, הוסיפה: "נעמוד שם ונזעק את זעקת המובטלים שנותרו ללא עתיד וקיבלו מענקים מעליבים. יש מי שמנסה להשתיק ולא לתת להם למחות נגד הממשלה שמדרדרת אותנו לעוני ולחולי.
"אנו דורשים מהממשלה שלושה דברים: תכנון, ניהול ואחריות. תוכנית עם אופק ומינוי אדם שיעמוד בראש ניהול המשבר ויישא באחריות, תחת פיקוח הכנסת והממשלה; אנו דורשים פיצוי משמעותי ולא 'דמי שתיקה', בלי החלטות מאולתרות בשמונה בערב".

4 צפייה בגלריה
הפגנת העצמאיים בתל אביב
הפגנת העצמאיים בתל אביב
מפגינים בתל אביב, במוצאי שבת
(צילום: SES)
אורן פסטרנק, שנמנה גם הוא עם מארגני ההפגנה, ציין: "החלטות הממשלה בימים האחרונים מכוונות לכיוון של סיכול הפגנות, חקיקת חוקים שנוגדים זכויות יסוד והגבלה על החופש להפגין - ולכן צריך להגיע בשבת ולמחות. זה קרב על הזכויות שלנו. לא מדובר רק בעצמאים; זו הפגנה שצריכה לכלול את כל הסקטורים. משטרת ישראל היא לא האויב שלנו. הבעיה שלנו היא עם השלטון. לא נשבור את הכלים והשוטרים הם לא הכתובת. אנחנו נגד אלימות מכל סוג שהוא - גם אם זה לשרוף צמיג וכדומה".

כאמור, כמה ארגונים עצמאיים, בהם ארגון המסעדות והברים, איגוד חיי הלילה ואיגוד "מסעדנים חזקים ביחד" - הודיעו כי לפי שעה הם לא ייקחו חלק באירוע המתוכנן בשל העובדה שהחלו לקיים דיאלוג עם לשכת נתניהו. "בימים האחרונים נערכנו, מארגני 'מחאת הזעם' בכיכר רבין, לפגישה שנקבעה עם ראש הממשלה שהייתה אמורה להתקיים היום, אבל אתמול קיבלנו הודעה מלשכתו שכל מי שהשתתף בהפגנה במוצ"ש לא יכול להגיע לפגישה עקב הימצאותו של חולה קורונה מאומת באזור ההפגנה", נמסר מטעם הארגונים.
הם הוסיפו: "לצערנו, לא חלה שום התקדמות מאז פגישתנו האחרונה עם ראש הממשלה. מאידך, ראינו שכשראש הממשלה רוצה לנסות ולהשתיק את העם - הוא זורק עליו כסף בצורה מגוחכת ולא תואמת את המציאות. כנראה שבעלי העסקים העצמאים בכלל ובעלי הברים, המסעדות והמועדונים בפרט פחות מעניינים את ראש הממשלה. אנו נמשיך במאבק עד להשגת כלל המטרות".