פרויקטור הקורנה, פרופ' רוני גמזו, כתב הבוקר (יום א') בחשבון הפייסבוק של בית החולים איכילוב בתל אביב, שאותו הוא מנהל, כי הוא מבקש סליחה על כך שלא הצליח למנוע סגר כללי. בדבריו גם הביע חרטה וביקש סליחה גם מהציבור החרדי, על רקע הטענות שהתנכל לו. "בעת הזו של סליחה ומחילה - אבקש זאת מכל אזרח ואזרחית במדינת ישראל על שלא הצלחתי למנוע את הסגר המלא", כתב גמזו.
4 צפייה בגלריה
רוני גמזו בבית החולים זיו שבצפת
רוני גמזו בבית החולים זיו שבצפת
גמזו בסיור בבית החולים זיו בצפת
(צילום: עידו ארז)
הוא הוסיף כי הוא מתנצל בפני "כל אדם שפרנסתו נפגעת, שחייו הופכים קשים יותר. כל אדם שנדרש לוותר על החופש לראות את משפחתו הרחבה וחבריו, כל אדם שנאלץ לוותר על החופש והנופש, שהרי בעיני רבים, דווקא זו התקופה לנוע בחופשיות ולנפוש בארץ ובחו"ל".
בסיור שקיים הבוקר בבתי החולים בצפון - זיו בצפת והמרכז הרפואי לגליל בנהריה, הנחה הפרויקטור את הנהלות בתי החולים להיערך לפתיחת מחלקות קורונה נוספות תוך שבוע עד 10 ימים. עם זאת, בשיחה עם ynet, אמר הפרויקטור: "למרות המספרים הגבוהים של החולים בתקופה האחרונה, אנחנו לא במצב של אובדן שליטה. בתי החולים הם עמוד השדרה של המערכת".
בסיור נפגש גמזו עם סגן מנהל בית החולים זיו, ד"ר ענאן עבאסי, שאמר לו כי הבעיה בהיערכות לפתיחת מחלקות נוספות היא כוח האדם. "באתי להגיד שאפו וכל הכבוד", אמר לאנשי הצוות במחלקת טיפול נמרץ קורונה בבית החולים. "אני רואה אתכם דרך החלון והמסכות, עם ברק בעיניים. זה הטיפול הטוב ביותר שראיתי, ברמה הגבוהה ביותר. אני גאה בבית החולים".
ד"ר עבאסי ציין: "אנחנו עדים למספרים שהולכים ועולים. ניסינו במידת האפשר לפגוע בשירותים האמבולטוריים, אולם כשנזקקנו לזה החלטנו להוריד פעילות ולוותר על מה שפחות דחוף. יש עלייה גם בפניות של חולים במצב בינוני. התארגנו לצרכים הללו".
4 צפייה בגלריה
מתפללים במרחב הפתוח בירושלים
מתפללים במרחב הפתוח בירושלים
מתפללים בחוץ בירושלים. "צו השעה"
(צילום: AFP)
בתום ביקורו בבית החולים בנהריה, אמר: "התרשמתי ממוכנות המרכז. אמנם חסרה תוספת כוח אדם, אך יש ללא ספק עודף מסירות ורוח עשייה בצוות. יש גם מנהיגות יוצאת דופן, וזה מה שחשוב במאבק נגד הקורונה".
בחשבון הפייסבוק של איכילוב, כתב גמזו עוד כי "יום הכיפורים הוא זמן לחשבון נפש והתבוננות אישית, חברתית ולאומית. גם אני, עושה חשבון נפש עם עצמי. תקופת החגים לכשעצמה מתאפיינת בהתקהלויות מסוגים שונים: תפילות, ארוחות משפחתיות, בילויים ונופש, לכן אומר בכנות ובבהירות - בכל מקרה ובכל רמת תחלואה היינו נדרשים להידוק ההגבלות בתקופה זו ולא היה מנוס מכך".
4 צפייה בגלריה
רוני גמזו בבית החולים זיו שבצפת
רוני גמזו בבית החולים זיו שבצפת
הפרויקטור בביה"ח זיו. "עבודה רבה לפנינו"
(צילום: עידו ארז)
4 צפייה בגלריה
רוני גמזו בבית החולים זיו שבצפת
רוני גמזו בבית החולים זיו שבצפת
(צילום: עידו ארז)
הוא הוסיף: "אני מצטער על כך שאנו נדרשים להתפלל הערב 'כל נדרי' בתנאים של סגר וצמצום התקהלויות, כך גם יהיה, קרוב לוודאי, בקהילות היהודיות בכל העולם; זהו צו שעה הכרחי לצערי כדי למנוע פיקוח נפש".
גמזו ביקש להביע את סליחתו בפני כל אדם בישראל, כלשונו. "סליחה מיוחדת מהציבור החרדי שראה באמירותיי ובהחלטותיי פגיעה בו, בקהילתו ובמנהגיו. כל מה שאמרתי, המלצתי או החלטתי נבע מניסיוני למנוע פיקוח נפש בכל ציבור בישראל. כמי שפועל שנים רבות במערכת הרפואית הציבורית ומאמין בה, אני יודע שכולנו בבתי החולים עושים לילות כימים להעניק את הטיפול הטוב ביותר במסירות והשקעה אין קץ ועל כך תודתי הכנה לכל הצוותים הרפואיים באשר הם".
עוד כתב: "לפנינו עוד עבודה רבה גם בימי הסגר: להמשיך לבנות ולחזק את מערך קטיעת שרשרת ההדבקה ואת מערך הניהול ברשויות המקומיות - על ידי פיקוד העורף. יש לנו הכרח להמשיך לשפר את ההסברה ולחזק את אמון הציבור ביכולת של כולנו יחדיו וכל ישראלי בעצמו לנצח את הקורונה".
את הדברים כתב פרופ' גמזו לאחר שבשבוע שעבר נדחתה המלצתו להדק במידה פחותה יותר את הסגר. ראש הממשלה בנימין נתניהו דחה את עמדתו של גמזו, שאמר למקורביו לאחר הישיבה: "אני צופה בסיוט הזה עם בחילה".