מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, פרופ' שלמה מור יוסף, התייחס היום (שלישי) בריאיון לאולפן ynet לבעיות הנלוות למתווה פתיחת השמיים החלקית: "יש מדינות שאין ביניהן החתמת דרכונים, לכן אי אפשר לדעת אם נוסע שהגיע לישראל מגרמניה (מדינה ירוקה, א"ב) ביקר קודם בצרפת (מדינה אדומה, א"ב) למשל". המשמעות היא כי ייתכן שבשל חוסר המידע, לא כל מי שנדרש להיכנס לבידוד עם חזרתו לארץ אכן מתבקש לעשות זאת.
- כלומר למדינה אין אפשרות לבודד נוסע כזה שעבר בין מדינות. "כשאנחנו לא מאמינים לאזרח שואלים אותנו למה אנחנו לא, כשאנחנו מאמינים לאזרח שואלים למה אנחנו כן. יש פה יש מצב ביניים - על האזרח למלא הצהרה שבה הוא יציין בדיוק איפה הוא היה ומה הוא עשה, ואנחנו בודקים הלאה בנקודות שבהן אנחנו יכולים לעשות זאת. מטבע הדברים כמובן שאפשר להערים עלינו, אבל הוחלט לסמוך על האזרח בנקודת הזמן הזאת".
3 צפייה בגלריה
מטבע הדברים, נוסעים יכולים להערים עלינו". שלמה מור יוסף
מטבע הדברים, נוסעים יכולים להערים עלינו". שלמה מור יוסף
מטבע הדברים, נוסעים יכולים להערים עלינו". שלמה מור יוסף
(צילום: אלכס קולומויסקי)
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שרת התחבורה מירי רגב בנתב"ג
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שרת התחבורה מירי רגב בנתב"ג
רה"מ נתניהו והשרה רגב בנתב"ג
(צילום: חיים צח, לע"מ)
3 צפייה בגלריה
פתיחת שמיים חלקית בנתב"ג
פתיחת שמיים חלקית בנתב"ג
נוסעים לאחר פתיחת השמיים החלקית בנתב"ג
(צילום: מוטי קמחי)
- נוסעים ממלאים גם הצהרות פיקטיביות, אולי כדאי לא להאמין ולפעול למניעת מצבים כאלה? "אנחנו לא אחראים לכל המערך הזה. מי שקבע אותו הוא משרד הבריאות ואנחנו שותפים שלו. נכון, איתרנו זיופים, העברנו אותם למשטרה והמקרים האלה נמצאים בחקירה. המתווה פועל כמה ימים, לא התקבלה כל החלטה לשינוי בשלב זה".
מור יוסף התייחס לתלונות שהתקבלו מצד נוסעים בנתב"ג, שטענו כי לא קיימת הפרדה במוקדים שונים בשדה התעופה בין נוסעים ממדינות "ירוקות" לבין נוסעים ממדינות "אדומות", והסביר: "נוסעים שמגיעים ממדינות אדומות יורדים מהמטוס בשרוול מסוים, והמגיעים ממדינות ירוקות יורדים בשרוול אחר", הוא אמר. "ייתכן שהיה ערבוב בין טיסות מסוימות, אבל עקרונית הטיסות מופרדות".

- אתה חושב שישראל צריכה להכניס תיירים ממדינות "ירוקות"? יש מי שטוען שההגבלה נועדה למנוע אי-נעימות מול ארה"ב שהיא "אדומה". "אני לא חושב שמדובר בנושא פוליטי, עובדה שנתנו פה הגדרות שונות למדינות, וארה"ב כידוע היא מדינה אדומה. אנחנו חיים בשני עולמות: מצד אחד מתגלים כמעט 2,000 חולים מאומתים מדי יום, מדברים על אפשרות של סגר וצעדים נוספים, מצד שני פותחים הכול חופשי.
"ברור שכניסת זרים לישראל מחו"ל עשויה להשפיע על נתוני התחלואה, אבל בסופו של דבר לא תהיה ברירה ויצטרכו לפתוח את השמיים גם לשלבים הבאים. אני לא חושב שהשלב הזה הגיע. במצב התחלואה הנוכחי זה יהיה צעד מנותק מהמציאות".