רוצים לעשות את החג עם המשפחה? תוכלו לחזור רק בתום הסגר: כך הבהיר מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי בריאיון לאולפן ynet, לאחר שהשרים אישרו בתום ישיבת ממשלה שנמשכה יותר משמונה שעות סגר שיימשך לפחות שלושה שבועות. צפו בריאיון.
מה ייסגר ומתי, מה טרם הוחלט? כך ייראה הסגרהגנים הפרטיים מאיימים: "נחזור לשגרה בשבוע הבא"
פרופ' לוי, הנמצא בבידוד כמו יתר בכירי משרד הבריאות, הדגיש כי אמנם בתי החולים עדיין לא קורסים, אבל יש עומס עצום. "הגיעה מחלה עד נפש", אמר והבהיר לאלו שרוצים לעשות את החג אצל משפחותיהם כי "אם מישהו ייסע לפני החג למשפחה, הוא יצטרך ככל הנראה להישאר שם שבועיים. לא נוכל לנסוע להורים במרחק של יציאה מהעיר".
פרופ' לוי, קיבלתם את מה שרציתם? "זה לא עניין של קיבלתם מה שרציתם. זה עניין שבאנו והתרענו וחשבנו שראוי כרגע להדק את המגבלות עד כדי סגר. הפרטים הקטנים ייסגרו בישיבות של שרים כדי להביא את זה מחר להצבעה סופית, אבל כן, אנחנו נכנסים לסגר. זה צו השעה. צריך לעשות את הדבר הזה כדי לבלום את ריצת האמוק של התחלואה כפי שאנחנו רואים אותה בתקופה האחרונה".
התנגדת חודשים לסגר. מדוע שינית את דעתך? "מאוד לא רציתי שיהיה סגר כי ברור לי ולכולנו מה המשמעות של סגר בהיבט הפרטני, בהיבט הכללי, בהיבט הכלכלי. אבל נשתמש בקלישאה - הגיעה המחלה עד נפש".
6 צפייה בגלריה
חזי לוי מנכ"ל משרד הבריאות
חזי לוי מנכ"ל משרד הבריאות
פרופ' חזי לוי בריאיון
מה הייתה הנקודה שבה החלטתם לעצור ולחשב מסלול מחדש? "הנקודה הייתה העלייה העצומה, הזינוק בתחלואה, הזינוק בחולים הקשים. עם ההתנהגות כמעט אקספוננציאלית של עלייה בחולים קשים, עלייה במונשמים. אותו מקדם הדבקה שהשתדלנו לשמור אותו על 1 כל הזמן טיפס ל-1.2, 1.3. העלייה בתחלואה שמאוד קשה לבלום אותה, העלייה באשפוז בבתי החולים והעומס בבתי החולים היו הנקודות שבגינן היינו צריכים להדק את המגבלות".
אתמול אמרו מנהלי בתי חולים במרכז: "אין קריסה, אנחנו עוד לא שם". "גם אנחנו לא אומרים שיש קריסה. אין קריסה. יש עומס עצום. יש תפוסה גדולה מאוד במיטות הקורונה ומתחילה להיות גם תפוסה גדולה מאוד במיטות של החולים 'הרגילים' שגם זכאים לטיפול. נכון, בצפון יש יותר תחלואה ואנחנו מווסתים חולים בין בתי החולים בצפון וגם אל המרכז. בירושלים, גם כן, יש עומס רב. לא צריכים להגיע לקריסה כדי להגיד 'קרסנו'. צריך לתכנן צעד אחד קדימה ולראות איך לא קורסים".
אתם שוקלים הקמת בתי חולים שדה? "לא חושב, לא שמעתי שדיברנו על בתי חולים שדה. אני מעדיף שהרופאים, האחיות, הטכנאים, כולם יישארו בבתי החולים ויטפלו שם ולא יטפלו בבית חולים שדה שנקים. חוץ מזה, הבעיה כמו שאני אומר היא לא בעיית המיטות. הבעיה היא צוות כוח אדם מיומן".
אתה מרגיש שנכשלתם בטיפול בגל השני? "מה זה 'אתם נכשלתם?'. הטיפול בגל השני תלויה בכל אחד מאיתנו. האם התנהגנו נכון בכל חתונות הענק האלה שלצערנו ראינו שגם השתתפו בהם אנשי ממשל? בכל ההליכה הזאת, ההתגודדות, ההתקהלות, המסעדות, בתי קפה, הברים. עם ישראל רצה לחיות. עם ישראל יצא מהסגר. אני לא מאשים את האוכלוסייה. אני חושב שכולנו צריכים להילחם בזה ביחד".
ומה לגביכם, ראשי מערכת הבריאות? "אתה רוצה שאני אגיד שכשלנו? אוקיי, כשלנו. אבל בוא נראה מה הייתה ההתנהגות של כולנו ואיך העלינו את התחלואה. גם הסגר הזה לא יצליח להתמודד עם התחלואה אם לא נקפיד ונאכוף את ההתנהגות הנכונה. נכון, תפקידנו היה אולי להסביר יותר, לאכוף יותר, להתמודד יותר טוב עם חתונות הענק ולמנוע אותן אולי עם אכיפה יותר חזקה. ברור שכל אחד צריך למלא את חלקו במשוואה, אבל לא יעזור, היא מתחילה במניעת התקהלות ובהתנהגות נכונה. ואם גם לא נקפיד על זה גם עתה, לא נצא טוב גם מהסגר הזה".
אם לדוגמה המשפחה שלי מתגוררת מחוץ לעיר שאני גרה, מותר לי לנסוע לשם בערב ראש השנה? "הגבלות יחולו על 500 מ' מרחק מקסימלי לתנועה, אלא ליציאות חיוניות כמו לעבודה, לקבל טיפול רפואי וכיוצא בזה. ולכן, הנסיעה בין הערים ונסיעה למרחקים לא תתאפשר בסגר הזה. ביום שישי לפני השעה 14:00 את תצליחי להגיע למשפחה שלך ואת כנראה תצטרכי להישאר שם שבועיים, כי לא תהיה תנועה".
6 צפייה בגלריה
מחסום משטרתי בכביש 2, דרך נמיר
מחסום משטרתי בכביש 2, דרך נמיר
מחסום משטרתי בסגר הקודם
(צילום: מוטי קמחי)
איך יכול להיות שהמבנים היחידים שמוחרגים הם בתי הכנסת? "גם בבתי הכנסת, ההחרגה היא כזאת שמרבית המתפללים יתפללו בחוץ, תחת כמובן מתווה של 'תו סגול'. בבתי הכנסת ייכנסו ויוכנסו אנשים על פי גודלו תוך הבטחת מרחב של 4 מטר סביב אדם. הדבר הזה באמת נדון בכובד ראש עם הרבה דעות והתלבטויות. ועדיין, אנחנו חגי תשרי. עמדתי הייתה שמאות אלפי מתפללים, לא רק אלה שמקיימים מצוות ביום-יום, ירצו להתפלל וחשבנו איך נוכל לתת להם בכל זאת להתפלל תוך נטילת סיכון סביר".
יש הרבה אנשים שהחשיבות שלהם לחגי תשרי היא הישיבה סביב שולחן המשפחה, ואת זה אתם מונעים. "אין הדבר דומה לכל מה שחווינו בבתי הקפה, במסעדות ובברים".
אתה יודע להגיד שבמסעדות נדבקים יותר?
"אני מבין אתכם ואומר שהדבר הזה התקבל לאחר התלבטות. אתם יכולים להתעקש אבל ההבדל הזה נובע מכך שאנחנו נענינו לצורך של כל הציבור לשמוע שופר ולומר 'כל נדרי' וגם שם, מרבית המתפללים יתפללו בחוץ תוך שמירת מרחק".
6 צפייה בגלריה
מתפללים בבני ברק
מתפללים בבני ברק
מתפללים בבני ברק. "נענינו לצורך לשמוע שופר"
(צילום: AFP)
אנחנו קוראים את הקריטריונים להתקהלות בבתי כנסת זה מרגיש כמו שאלה בבגרות ל-10 יחידות: "בית תפילה באזור אדום שגודלו 250 מ"ר יש לו שתי כניסות, אפשר להתפלל בשתי קפסולות של 10 אנשים". אתם תשלחו שוטר לכל בית כנסת לאכוף או שאתם מקווים שהציבור איכשהו ייענה להנחיות האלה? "אנחנו חושבים שפרנסי בתי הכנסת ומנהלי בתי הכנסת יקפידו על הדבר הזה. תהיה גם אכיפה מדגמית, אנחנו לא מצפים שבכל בית כנסת יעמוד שוטר אבל אני מאוד מקווה שנאמני הקורונה ופרנסי בתי הכנסת יקפידו על הכללים כדי לשמור שגם תתקיים התפילה הכל כך חשובה בחגי תשרי, בכיפורים, בראש השנה, בסוכות וגם יישמר המרחק".
אנשים שואלים - אני יכול לרוץ בפארק? בים? "כל התקנות יינתנו מחר בצורה מפורטת. כרגע נערכים דיונים בין שרים ובין בכירי משרד הבריאות כדי לראות איך בכל זאת ניתן לאנשים לעשות ספורט. אנחנו מבינים ומכירים את הצורך הבריא הזה".
תתמכו בהשארת הפארקים פתוחים לצרכים ספורטיביים? "נתמוך במניעת התקהלויות ונתמוך במגבלות אשר יתירו את הפעילות הספורטיבית. אבל לא בהתקלות של אנשים בפארקים, כי אחרת לא עשינו דבר".
6 צפייה בגלריה
אופניים בכיפור? נחכה לתקנות
אופניים בכיפור? נחכה לתקנות
אופניים בכיפור? נחכה לתקנות
(צילום: מוטי קמחי)
מה לגבי אופניים לילדים ביום כיפור? "אני באמת לא רוצה לענות לשאלות האלה. עד מחר יהיו תקנות".
יש הרבה ישראלים שמחכים לדעת האם יוכלו לטוס. נתב"ג יישאר פתוח? "באשר לנתב"ג, אותה הוועדה שדנה בזה גם כן תכריע עד מחר. ישראלים שיחזרו ארצה כנראה ייכנסו ארצה לפי המתווה של המדינה ממנה הגיעו, אדום או ירוק, בידוד או לא בידוד. לגבי הטיסות היוצאות וההחרגות, בדיוק על זה יש ועדת שרים".
אז יכול להיות שזוג יוכל לנסוע לקרואטיה אבל לא יוכל לנסוע להורים שלו לחופשת חג. זה תרחיש ריאלי? "זה תרחיש שאנחנו מדברים עליו. אני שוב אומר - לא נוכל לנסוע להורים שלנו במרחק של נסיעה מהעיר".
6 צפייה בגלריה
עדיין לא ברור אם נתב"ג ייסגר
עדיין לא ברור אם נתב"ג ייסגר
עדיין לא ברור אם נתב"ג ייסגר
(צילום: AFP)
אבל נוכל לטוס לקרואטיה. איך אתם מצפים שהציבור ישתף פעולה? "אני עוד לא אומר, אני אומר שבדיוק על זה דנים. זה תרחיש שיכול להיות ואנחנו דנים עליו וכשנגמור לדון עליו, תצא התשובה לשאלה הזאת".

הסגר - מערב ראש השנה

הסגר יחל מיום שישי הקרוב, ערב ראש השנה, בשעה 14:00. בתי הספר והגנים ייסגרו אף הם ביום שישי. לקראת תום התקופה, תיערך הערכת מצב שבה יוחלט אם להאריך את הסגר גם לאחר שמחת תורה. עם ההחלטה ישראל הפכה למדינה הראשונה בעולם שמטילה בפעם השנייה סגר על מנת להתמודד עם נתוני תחלואת הקורונה המאמירים.
על פי ההחלטה, באותם שבועות תוגבל התנועה למרחק של 500 מטר ממקום המגורים (פרט לספורט יחידני), מערכת החינוך תיסגר (פרט לחינוך מיוחד, פנימיות ולמידה מרחוק) וההתקהלויות יוגבלו לעשרה אנשים במקום סגור ו-20 בשטח פתוח.
בנוסף ייסגרו כלל העסקים לקבלת קהל בתחום המסחר, התרבות, בילוי ופנאי ותיירות פנים, כולל בריכות שחייה, חדרי כושר ומסעדות. כל זאת, למעט שירותים חיוניים, מקום למכירת מזון, בית מרקחת, מכון אופטיקה, חנות שעיקר עיסוקה מכירת מוצרי היגיינה, חנות למוצרים חיוניים לתחזוקת הבית, מוצרי תקשורת, שירותי תקשורת ואביזרים רפואיים). עסקים, כולל מסעדות, יורשו להפעיל שירות משלוחים בלבד.

עסקים ללא קבלת קהל ועסקים המספקים שירותים חיוניים יוכלו להמשיך לפעול על פי מתווה האוצר. תפילות יתקיימו בשטח פתוח בקפסולות של 20 איש, ובמקום סגור - על פי מתווה מיוחד ומסובך שאושר.
במסיבת עיתונאים מיוחדת לאחר ההחלטה על הסגר ולפני המראתו לטקס חתימת ההסכם עם איחוד האמירויות בארצות הברית, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "הגענו ל-80 ערים אדומות ומערכת הבריאות הניפה דגל אדום. בבתי החולים חלק מהצוותים נמצאים בעומס יתר, זו שחיקה אנושית".