6 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
"יודעים מה דעתי, לכן לא הוזמנתי לדיון". שר החינוך יואב גלנט
(צילום: יריב כץ)
שר החינוך יואב גלנט הביע היום (חמישי) בהתייעצויות שקיים התנגדות חריפה לסגירת גני הילדים, 'בתי הספר של החופש הגדול' ושאר מסגרות הקיץ. זאת לאחר שבדיון שהתקיים היום הומלץ לעשות זאת באופן מיידי, והממשלה צפויה להצביע על כך הערב.
בדיונים והתייעצויות שקיים גלנט עם מומחים בתחום הרפואה, ועם בכירי משרד החינוך, הוא ציין כי "אף שבדיון היו שבעה או שמונה שרים, וההחלטה המרכזית עסקה במערכת החינוך, במל"ל ובמשרד הבריאות החליטו לא להזמין אותי מפני שידעו מה תהיה דעתי. הם הזמינו את אדלשטיין, גנץ, דרעי, כץ ואחרים - ואותי לא הזמינו.
"אני נגד סגירת 'בתי הספר של החופש הגדול' ויש לי נימוקים. כבר מנעתי סגירה לפני חודש ואני מביע את דעתי בשבועות האחרונים, אבל הם לא רוצים לשמוע את דעתי. יש לי אחריות לאומית ולכן דאגתי לכך שבתי הספר לא ייסגרו".
6 צפייה בגלריה
כיתה ריקה בבית ספר יסודי בתל אביב
כיתה ריקה בבית ספר יסודי בתל אביב
"לא לסגור את מסגרות הקיץ". הורים נגד ההגבלות
(צילום: AP)

גלנט אמר בדיונים כי הסטטיסטיקה מראה שהחולים בקרב הילדים הם רק 3% מכלל החולים החדשים בעוד שהילדים בגילים האלה מהווים 18% מהאוכלוסייה הכללית. כלומר, שיעור התחלואה בקרבם נמוך פי 6 מחלקם באוכלוסייה.
שר החינוך ציין כי "ברור שחלק מההידבקויות אירעו בבתים, והיה אירוע אחד חמור בגימנסיה בירושלים. צריך לזכור שבוצעו בדיקות רבות בקרב ילדים, בעוד שהאירועים הקריטיים הם במסיבות וחתונות".
גלנט הביע תמיהה מול המלצת גורמי הבריאות: "אני לא יודע למה משרד הבריאות מתעקש לסגור את בתי הספר, אולי הם מחפשים סמלים כדי להסביר לציבור. הדבר הבעייתי הוא שמשרד הבריאות לא מעביר לנו מידע, או שאין לו מידע. זה מפני שהם רשלנים, כנראה שאין להם מידע. אנחנו אחראים על מיליוני תלמידים, והם במשרד הבריאות לא מציפים לנו את נתוני התחלואה בקרב עובדי הוראה ותלמידים. צריך להסתכל על הדברים מתוך אחריות כוללת ולמצוא פתרון לאומי, חייבים לתת להורים לפחות שבוע כדי להתארגן, אי אפשר לשלוח מיליון אנשים לבית ולא לעבוד" .

ההורים מתנגדים לסגירה: "פגיעה אנושה"

בהנהגת ההורים הארצית הודיעו כי גם הם מתנגדים בתוקף לסגירת הגנים ו'בתי הספר של החופש הגדול' במסגרת החמרת ההגבלות שיובאו הערב לאישור. "זה רעיון פופוליסטי שלא נשען על נתונים מוכחים, לא נהסס לצאת להתנגדות ציבורית רחבה", הם הצהירו.
יש לציין כי לפי נתוני מרכז המידע והמחקר של הכנסת, שפורסמו היום, עולה כי 65.8% מהחולים נחשפו לנגיף בביתם, כ-10.3% מהחולים נחשפו במוסדות להשכלה גבוהה. כ-5.8% נחשפו במוסד רפואי, כ-3.9% באירוע או כנס, כ-2.2% בבתי כנסת, כ-2% בחנויות או מרכזי קניות, וכ-1.8% במקומות בילוי שונים. מקור הדבקתם של 8.2% מהחולים - אינו ידוע.
"מנתוני מרכז המחקר של הכנסת שפורסמו היום עולה בבירור כי היקפי התחלואה בקרב ילדים עד גיל 6 הם אפסיים", כתבו עוד בהנהגה. "מנגד, ברור לכל בר-דעת כי סגירת מסגרות הקיץ תוביל לפגיעה כלכלית עצומה במשק ולפגיעה אנושה בפרנסתם של כ-600 אלף משפחות.
"הנהגת ההורים הארצית קוראת מכאן לראש הממשלה, לשר החינוך, ולכל העוסקים במלאכה: כל עוד יש ברירה ואין סיבה ממשית - אל תסגרו את מסגרות הקיץ. נבהיר בכל מצב יש להפעיל את מסגרות החינוך המיוחד כבשגרה ולדאוג לילדים המשולבים למענה פרטני. מצבם הכלכלי ושלומם של מאות אלפי משקי בית נמצא בידכם".
עוד צוין במכתב ההנהגה: "לא נהסס לצאת בהתנגדות ציבורית רחבה למהלכים שרומסים פעם אחר פעם את זכות ההורים להתפרנס ולקיים את משפחותיהם בכבוד".
6 צפייה בגלריה
כיתה ריקה בבית ספר יסודי בתל אביב
כיתה ריקה בבית ספר יסודי בתל אביב
"פגיעה אנושה, לא נהסס להתנגד". ארכיון
(צילום: AP)
גם הורים לילדים הגיבו להגבלות המסתמנות. מאיה חסון-קראוס, אמא לשני ילדים בגילי גן מהיישוב מוצא, טענה כי "הממשלה לא התכוננה לקיץ כמו שצריך". לדבריה, "אנחנו עשינו את כל מה שהיינו צריכים לעשות בחורף, ישבנו בבית במשך חודשיים כדי שהילדים יוכלו לחזור למערכת חינוך מתפקדת. צריך היה לחלק את הסגרים לפי אזורים ורמת תחלואה, ולא לסגור את כל מערכת החינוך".
עוד ציינה האם כי סגירת המסגרות תגרום להוצאות נוספות, בין היתר עבור שירותי שמרטפות: "אני אצטרך לשלם הרבה כסף לבייביסיטר כי אני ובעלי רוצים להמשיך לעבוד ולהתפרנס. אני לא יכולה לסכן את הוריי ולבקש מהם לשמור שעות על הילדים".
יעל, אמא לשלושה משכונת קטמונים בירושלים, הוסיפה: "ביטול מסגרות לילדים קטנים הוא למעשה סגר והשבתת המשק. במקום שהממשלה תספק תעסוקה למובטלים ותפנה אותם להפעלת קייטנות בקבוצות קטנות, היא מרסקת את מה שנשאר מהכלכלה הישראלית".
שירה ושדי, אם לשני ילדים במוסדות הגיל הרך, התייחסה להגבלות: "גם אני וגם בעלי עובדים חיוניים, אף שאני עובדת מהבית וזו סיטואציה בלתי אפשרית, כי גם כשעובדים מהבית עם ילדים בגיל כזה - זה מפריע. כשלילדים אין מסגרת אנחנו במבוי סתום. בגל הראשון שילמתי חמשת אלפים שקלים בחודש למישהי שתשמור לי על הילדים. זה נורא מתסכל שהמדינה גובה מסים מהברוטו שלנו, ולא משתתפת בהוצאות של הורים צעירים. אנחנו רגילים לחודשיים כאלה בקיץ, בכל שנה, שבהם אנחנו משלמים והמדינה לא משתתפת. עכשיו, אם יסגרו שוב את המערכות, שוב אין לי סידור לילדים ואני צריכה לשלם".
6 צפייה בגלריה
בית ספר יסודי ב רמת גן
בית ספר יסודי ב רמת גן
"הממשלה לא נערכה לקיץ". ארכיון
(צילום: AP)
בהמשך הערב, כאמור, הממשלה תצביע על שורת ההגבלות החדשות. הצעדים המומלצים שיעלו בישיבת הממשלה הם:
  • סגר כללי בסופי שבוע במתכונת ליל הסדר
  • איסור התקהלויות מעל 10 איש במקום סגור
  • איסור התקהלות מעל 20 איש במרחב הפתוח
  • סגירת כל מוסדות הלימוד, ההוראה וההשכלה מכל הסוגים
  • סגירת תרבות הפנאי, סטודיו ומכוני כושר
  • מסעדות - יותרו משלוחים בלבד
  • צמצום קבלת קהל במשרדי ממשלה
  • במשרדי ממשלה תרד הנוכחות ל-50%
  • סגירת חדרי אוכל במקומות עבודה
  • פעילות אוטובוסים תרד ל-50%
  • הגבלות על אוכלוסיות בסיכון במקביל לפרויקט לאומי

דרעי: תומך בהגבלות, פספסנו את הישגי הגל הראשון

הגבלות המסתמנות עוררו ביקורת גם בקרב הפוליטיקאים. בין היתר, שר התיירות אסף זמיר (כחול לבן) אמר כי "ההמלצות להגבלות יסבו נזק אדיר למשק. סגירת 'בתי הספר של החופש הגדול' והגנים היא סגר דה פקטו להורים שאמורים לצאת לעבוד".
עם זאת, בקרב השרים יש גם מי שתומך בהגבלות הצפויות. שר הפנים אריה דרעי אמר בדיון שנערך בצהריים: "אני תומך בהגבלות הללו כי אנחנו בדקה ה-90 ממש נוכח הנתונים הקשים שהוצגו בפנינו. השאלה היא מה החלופה? כדי למנוע סגר מוחלט אין לנו ברירה אלא להחליט על הגבלות קשות".
6 צפייה בגלריה
"פספסנו את הישגי הגל הראשון". דרעי
"פספסנו את הישגי הגל הראשון". דרעי
"פספסנו את הישגי הגל הראשון". דרעי
(צילום: יואב דודקביץ)
6 צפייה בגלריה
אסף זמיר
אסף זמיר
שר התיירות אסף זמיר. "ההגבלות בחינוך - נזק אדיר"
(צילום: אבי מועלם )
דרעי התייחס לתחלואה הצפויה בחורף, ואמר כי "אנחנו חייבים כעת להיערך, עשרות אלפי אנשים יחלו בשפעת בחורף, וכל מי שיחלה בשפעת יחשוב שהוא חולה בקורונה וירוץ לבית החולים. בתי החולים עלולים לקרוס במצב כזה". דרעי טען כי יש לעשות הכול כדי להגיע לעשרות אלפי בדיקות ביום ולקטוע את שרשרת ההדבקה, כלשונו.
"עברנו בהצלחה אדירה את הגל הראשון, אולם פספסנו את כל ההישג בתחילת הגל השני", אמר דרעי, "עוד כשהיו 100 חולים ביום היינו צריכים להקים מערך מקצועי של בדיקות רבות, איתור חולים, בידוד וקטיעת שרשרת ההדבקה".