2 צפייה בגלריה
עומסים באוטובוסים בטבריה
עומסים באוטובוסים בטבריה
תלמידים מצטופפים באוטובוס בטבריה
הגבלות הקורונה יצרו בעיות לנוסעי התחבורה הציבורית, כמו למשל צפיפות גדולה וחוסר שמירה על ההנחיות ואכיפה בנושא. אבל ההחלטה על סגר לילי בערים אדומות מביאה אתגרים נוספים - מה יעשו אוטובוסים שעוברים בין ערים אדומות וכתומות, למשל, או מה לגבי נהגים שמגיעים מערים אדומות?
בסיכום בין שרת התחבורה מירי רגב לשר הבריאות יולי אדלשטיין נקבעה תפוסה של 75% באוטובוסים, קרי 49 נוסעים, זאת משום שמשרד התחבורה לא מצליח לתגבר אוטובוסים בהתאם לביקושים לתחבורה הציבורית ולנוכח הגבלות הקורונה.


טבריה נחשבת לעיר על גבול האדומה, אבל זה לא מנע מעשרות תלמידי בית ספר להצטופף אתמו (שני) בקו 12 בעיר, כפי שניתן לראות בתיעוד שהגיע לידי ynet (בתחילת הכתבה).


בשבועיים האחרונים היו 2,325 חשיפות לחולי קורונה מאומתים בתחבורה הציבורית, כך לפי אתר משרד הבריאות, זאת לעומת 7,119 חשיפות במקומות שאינם בתחבורה הציבורית. כך למשל אתמול עלו אתמול חולים מאומתים על קו 29 בהרצליה, 25 בירושלים, 29 בכפר סבא, 53 מפרדיס לחדרה, 525 בין רעננה לתל אביב ו-501 מתל אביב לרעננה. נתוני התחלואה הקשים שנמצאים בשיא לא גרמו למשרדי הממשלה לשנות גישה ולדאוג לשמירה על מרחק בין הנוסעים בתחבורה הציבורית, וכן חשפו חלק ממחדל מחסור האוטובוסים בישראל.


כמו כן, במשרדי הממשלה לא טרחו לפרסם הנחיות לתחבורה הציבורית, כך שלא ברור כיצד ייסע אוטובוס שעובר בין עיר אדומה, כתומה וירוקה כמו קו 68 למשל, שעמוס בשעות הבוקר ונוסע בין קרית אונו, גבעת שמואל, בני ברק, רמת גן ועוד. גם קו 37 בחיפה ממשיך לדליית אל כרמל. על הקווים האלו יכולים לעלות 49 נוסעים לעומת הנחיות ההתקהלות בערים האדומות - 10 אנשים במרחב סגור ו-20 במרחב פתוח.


"האם אוטובוס יוריד אנשים בדרך כי נכנס לעיר אדומה? יש הרבה חורים והרבה חוסר ידע למי שנסמך על התחבורה הציבורית", אומר פרופ' אראל אבינרי, ראש המסלול לתואר שני בהנדסה וניהול מערכות תשתית באפקה, המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב. "אם כבר מדברים על סכנת חיים, אז נהג לא יכול להתעסק בהנחיות אלא לנסוע ולשמור ידיים על ההגה ועיניים על הכביש".


סגן שרת התחבורה אורי מקלב אמר ל-ynet כי העומסים שמוצגים כאן אלו "דברים שלא צריכים להיראות, גם הצפיפות שאנחנו רואים בתחנות לא צריכה להיות, יש נקודות של עומסים וצריך לתגבר. הבעיה היא שככל שמורידים את התפוסה באוטובוסים יש מחסור באוטובוסים, משרד התחבורה מתגבר על פי הצורך ועל הציבור להיזהר ולא לנסוע שלא לצורך. בערים האדומות התחבורה הציבורית נועדה להגעה למקומות העבודה ולצרכים חיוניים", אמר.
2 צפייה בגלריה
קו 1 בירושלים
קו 1 בירושלים
צפיפות בחודש שעבר בקו 1 בירושלים
(צילום: אלי מנדלבאום)
ואולם המחסור באוטובוסים אינו מקרי אלא תוצאה של ניהול גרוע, כך לדבריו של פרופ' אבינרי. "גם בשגרה חסרים לנו אלפי אוטובוסים ואלפי נהגים, ועכשיו יש הרבה נהגים בבידוד והרבה שמגיעים מערים ערביות, שחלקן אדומות. הנהגים יוצאים מוקדם בבוקר או חוזרים מאוחר בערב ואלו שעות שנוגעות בסגר, ולא ברור מה זה אומר לגביהם והאם לא יהיה מחסור נוסף בנהגים. זו תופעה שגם אותה נרגיש וייתכן צמצום קווים ותדירות - וזה בוודאי מעלה את הצפיפות".


שמרית נוטמן, מנכ"לית ארגון "15 דקות", אמרה כי "נוסעי התחבורה הציבורית היו שמחים שמשבר הקורונה יתחיל להיות מנוהל יותר לפי דעות המומחים במשרד התחבורה ובמשרד הבריאות, ופחות לפי לחצים פוליטיים כאלה ואחרים".
לדבריה, "אנחנו מזמינים את השרים להצטופף יחד איתנו באוטובוסים, כשלנהגים יש יכולת אפסית לאכוף את מספרי הנוסעים והצפיפות גבוהה מאוד בקווים המבוקשים. אין פתרונות קסם בעניינים הללו: נדרשת תוספת נוספת של שירות אוטובוסים כדי לדלל את מספרי הנוסעים, נת"צים שיאפשרו לנוסעים להפחית את זמן הנסיעה שלהם באוטובוס ופיקוח הדוק של המשטרה לגבי עטיית מסיכות ושמירה על מספרי הנוסעים על האוטובוסים".
רכישת האוטובוסים של משרד התחבורה התעכבה במשך שנים בשל עתירות משפטיות בנושא. בחודש מרץ השנה התקבל פסק דינו של בית המשפט העליון ששחרר את מכרזי האוטובוסים מהקפאה, אך על פי ההערכות אוטובוסים נוספים ייראו בשטח רק בעוד שנתיים. בינתיים מגבלות הקורונה השונות מחדדות את המחסור.
ניסינו לברר עם משרדי התחבורה והבריאות האם הם עומדים מאחורי החלטה לאפשר תפוסה של 75% באוטובוסים, לנוכח העלייה בתחלואה והגבלות הערים האדומות, אך לא נמסרה מהם תגובה.