עד לשעות הלילה (יום ב') נמשך הליך השימוע לראשי שמונה הרשויות שהוגדרו "אדומות בוהקות". לאחריו צפויה להתקיים הצבעה שבסופה תאושר הטלת סגר לילי על כמה עשרות ערים אדומות ממחר ב-19:00 בערב עד 05:00 בבוקר. התנועה באותן ערים תוגבל לעד 500 מטרים מהבית, למעט לשם הצטיידות במזון ויציאה לטיפולים רפואיים. כמו כן, בתי עסק לא חיוניים ייסגרו והלימודים - למעט בחינוך המיוחד ובגנים - לא יתקיימו. בינתיים, לפי שעה, רשימת "ערי הסגר" טרם פורסמה. בבני ברק פרסו מחסומים לקראת הסגר.
מוקדם יותר אמרו בכירים במשרד הבריאות ל-ynet כי רשימת הרשויות צפויה לעבור דילול ולא תכלול 40 יישובים כפי שסברו תחילה, "ערים כמו אילת, אשקלון, שדרות וכוכב יאיר לא יופיעו בה", אמרו.
8 צפייה בגלריה
מחסומים בבני ברק לקראת הסגר הלילי
מחסומים בבני ברק לקראת הסגר הלילי
מחסומים בבני ברק
(צילום: נדב אבס)
לדברי הבכירים במשרד הבריאות, שלושה תרחישים עמדו על הפרק בדיונים: "או שהעוצר הלילי ייכנס לתוקף על-פי התוכנית, או שיירדו לגמרי מהעניין ויחזרו למודל הרמזור המקורי. התרחיש הסביר ביותר כרגע הוא שרשימת הרשויות לא תכלול 40 יישובים ותהיה קצרה בהרבה".
8 צפייה בגלריה
מחסומים בבני ברק לקראת הסגר הלילי
מחסומים בבני ברק לקראת הסגר הלילי
נערכים לסגר בבני ברק
(צילום: נדב אבס)
שלשום אישרו שרי הוועדה להגדרת אזורים מוגבלים להטיל סגר לילי על אותן ערים - הצעה שאותה הביא קודם לכן ראש הממשלה בנימין נתניהו להצבעה, בתום פגישה עם ראשי הסיעות החרדיות.
אחת הערים שנערך להן שימוע היא בית שמש, שבה יש 692 חולים פעילים, מהם 575 שהתגלו בשבוע האחרון. בתחילה פנה האלוף במיל' רוני נומה, הממונה על המאבק בנגיף הקורונה במגזר החרדי, לראש העיר עליזה בלוך, בכדי לערוך שימוש לפני סגר, אך בלוך סירבה משום שבית שמש אינה עיר חרדית.
לפי גורם שנכח בשימוע, בלוך זעמה על כך שהדיונים על הסגר נערכים בתקשורת, והסבירה כי סגר הוא לא אפשרות ריאלית, גם לא השבתה של מערכת הלימודים, משום שחלקים גדולים מהמגזר החרדי לומדים בחינוך העצמאי וממילא אינם מחויבים למשרד החינוך ולא יראו את עצמם מחויבים להנחיות ממשלתיות.
8 צפייה בגלריה
סגר בבית שמש
סגר בבית שמש
סגר בבית שמש. ארכיון
(צילום: חורחה נובומינסקי)
בלוך דרשה להימנע מסגר, ובמקום זאת להקל את ההגדרות לפינוי למלוניות, להגדיל את מספר הבדיקות ולהטיל "סגר כירורגי" על בניינים שבהם ידוע שיש חולים כדי לקטוע את שרשרת ההדבקה. "כדי לאכוף סגר יצטרכו כוחות גדולים של משטרה ומג"ב בכדי לוודא שבתי הספר סגורים", אמרו בבית שמש.
בלוך הדגישה כי 100 מתוך החולים בבית שמש הם תלמידי ישיבות שלא היו בעיר בשבועות האחרונים. מאז שהתחיל חודש אלול הם נמצאים בישיבות מחוץ לעיר. עוד תיארה בלוך מקרה של ישיבה שבה נדבקו כ 70 מתלמידי הישיבה, ולמרות בקשות עיריית בית שמש להוציא את התלמידים למלוניות בידוד או להפוך את הישיבה למתחם בידוד שבו ידאגו לצורכיהם, סירב משרד הבריאות לפנות אותם. בימים האחרונים חזרו התלמידים לביתם, וכתוצאה מכך נדבקו כ-270 איש.
ראש העיר טייבה, עו"ד שועאע מסארווה מנצור, אמר א: "קיימתי שיחות ופגישות עם גורמי במשרד הבריאות וחברי קבינט הקורונה בניסיון להניא אותם מהחלטתם בעניין הכללת מוסדות החינוך בסגר. טענתי בפניהם שטייבה לא עיר אדומה והצגתי בפניהם נתונים".
8 צפייה בגלריה
שועאע מנצור מסארוה
שועאע מנצור מסארוה
ראש העיר טייבה, עו"ד שועאע מסארווה מנצור
הוא הוסיף כי לדעתו, אחת הבעיות היא ש"יש יישובים אדומים שמחר יכולים להיות ירוקים - ולהיפך. מה יקרה במערכת החינוך במקרה כזה ולמה צריך להשבית אותה? אנשי המקצוע במשרד הבריאות הבטיחו לטפל בסוגיה - אך טרם נעשה דבר.
"הסכמתי ואף ביקשתי להטיל סגר לילי כדי למגר את תופעת החתונות ההמוניות, אך לצערי נוכחתי לדעת כי שיקולים פוליטיים זרים הם אלה שמכתיבים את הטון". עם זאת, ציין ראש העיר טייבה: "נמשיך להילחם על פתיחת בתי הספר, כי סגירתם מסוכנת מהקורונה".
8 צפייה בגלריה
עאדל בדיר
עאדל בדיר
ראש העיר כפר קאסם, עאדל בדיר
בדומה לראש העיר טייבה, גם ראש העיר כפר קאסם, עו"ד עאדל בדיר, טען כי "ההחלטות הלא ברורות גורמות לאובדן אמון הציבור במערכת. אני מקווה שיתקבלו החלטות מקצועיות ולא פוליטיות". הוא הוסיף: "עבדנו עם תוכנית מקצועית בשיתוף פעולה עם פיקוד העורף. גייסנו גם את רופאים, מנהלי בתי ספר ואימאמים. נמשיך להגביר את המודעות עד שכפר קאסם תהפוך לעיר ירוקה".
בינתיים, בעיריית אלעד אמרו כי במהלך השימוע העירייה הציגה נתונים המוכיחים שחלק גדול מהחולים הם בחורי ישיבה הלומדים בקפסולות. בנוסף, הציגו נתונים שלפיהם סגר שהוטל על העיר בפעמים הקודמות רק העלה את התחלואה בה.

נתניהו לראשי האופוזיציה: "התבטאויות מסוכנות, אנרכיה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר אתמול במפקדה המשימתית לקטיעת שרשרת ההדבקה בבסיס פיקוד העורף, על רקע השינויים התכופים בתכנית הסגרים. הוא תקף את ראשי מפלגות האופוזיציה על רקע קריאתו של אביגדור ליברמן שלא לציית להנחיות הממשלה: "לצערי, פוליטיקאים מנצלים את המגפה לצרכים פוליטיים וקוראים לאי-ציות להנחיות. זו אנרכיה".
נתניהו הוסיף: "אנרכיה תביא להרבה מאוד חולים קשים, ולצערי גם הרבה אנשים ימותו. לכן אני אומר - גלו אחריות. תפסיקו עם ההתנהגות הבלתי-הולמת והמסוכנת הזו".
8 צפייה בגלריה
נתניהו: "לצערי פוליטקאים מנצלים את המגפה לצרכים פוליטיים וקוראים לאי ציות להנחיות וזה אנרכיה"
נתניהו: "לצערי פוליטקאים מנצלים את המגפה לצרכים פוליטיים וקוראים לאי ציות להנחיות וזה אנרכיה"
"פוליטיקאים מנצלים את המגפה לצרכים פוליטיים וקוראים לאי ציות". נתניהו
(צילום: תומר אפלבאום)
עוד אמר: "בנביא לממשלה תוספת תקציב של 11 מיליארד שקל כדי לעזור לעסקים ולכלכלת ישראל. אנחנו עובדים כל הזמן בשני צירים - הבריאות והכלכלה. בבריאות היינו כמעט המדינה הראשונה שסגרה את השמים וכתוצאה מזה יש לנו תמותה יחסית נמוכה למדינות מקבילות בגודלן לנו, וגם רמת התחלואה הקשה נמוכה יחסית ועד לאחרונה יציבה".


גמזו: מתנצל בפני החברה החרדית, אין לי דבר נגד איש

פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, אמר במפקדת פיקוד העורף כי ייתכן שעד סוף השבוע הנוכחי הוא יביא תוכנית ובה הגבלות לקראת החגים: "בבתי החולים המצב לא פשוט. יש עלייה בחולים הקשים. אני רוצה להתרחק מסגר, אבל נצטרך להסתכל על כל דבר". הוא הבהיר כי אין בכוונתו להתפטר: "אני הולך קדימה".
8 צפייה בגלריה
רוני גמזו ""מתנצל בפני החברה החרדית אם הרגישה שאנחנו מסמנים אותה"
רוני גמזו ""מתנצל בפני החברה החרדית אם הרגישה שאנחנו מסמנים אותה"
"מתנצל בפני החברה החרדית אם הרגישה שמסמנים אותה". גמזו
(צילום: תומר אפלבאום)
גמזו ביקש בדבריו להתנצל בפני החברה החרדית "אם הרגישה שאנחנו מסמנים אותה". הוא אמר: "אין לי שום דבר נגד אף אחד. כולנו ערבים זה לזה. כולנו עם אחד". מוקדם יותר התנצל בפני המנהיג החרדי הרב חיים קניבסקי שקרא לתלמידיו לא להיבדק.
8 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה מתחם היבדק וסע מד"א מזרח ירושלים
בדיקת קורונה מתחם היבדק וסע מד"א מזרח ירושלים
בדיקת קורונה. ארכיון
(צילום: AFP)

שיא במספר המונשמים, עוד שישה נפטרו אתמול

לפי נתוני משרד הבריאות, מספר המונשמים קבע שיא ועומד על 139. השיא הקודם - 137 מונשמים - נקבע ב-13 באפריל. מספר החולים שמצבם קשה ירד במעט ל-470. עוד שישה בני אדם נפטרו אתמול ומספר הקורבנות במגפה עלה ל-1,026.

כמו כן, 912 חולי קורונה מאושפזים בבתי החולים ברחבי הארץ; 2,234 נשאי קורונה חדשים אובחנו אתמול ומאז הבוקר אובחנו 1,790 חולים חדשים. 7.2% מהבדיקות חיוביות - ירידה חדה בשיעור הבדיקות החיוביות לעומת הימים האחרונים.
פורסם לראשונה: 22:41, 07.09.20