2 צפייה בגלריה
מגדי מוסטפא דראושה נכה עבודה
מגדי מוסטפא דראושה נכה עבודה
"נפגעתי מאוד בתקופת הקורונה". דראושה
הקבינט הכלכלי קבע כי אוכלוסיות מוחלשות, ביניהן הנכים, יזכו למענק כספי מוגדל. אולם הוא לא החריג דווקא את נכי תאונות העבודה - שמתקיימים מקצבאות בלבד ואינם יכולים להתפרנס.
כידוע, השבוע החל הביטוח הלאומי לחלק מענקים כספיים לציבור וגם לאוכלוסיות המוחלשות. ואולם נכי תאונות העבודה, שכאמור חיים מקצבאות, לא יזכו למענק המוגדל - 1,500 שקל במקום 750 שקל.
אין זו הפעם הראשונה שנכי העבודה מודרים מהטבות הניתנות לאוכלוסיית הנכים. הסכם העלאת קצבאות הנכות, שעל פיו קצבת הנכות תוצמד לשכר הממוצע במשק, לא כלל דווקא את נכי העבודה, שקצבתם מחליפה את המשכורת שקיבלו.
"ההחלטה להחריג את נכי תאונות העבודה ממענק הקורונה המוגדל מדיפה ריח של אפליה", אומר ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת). "נכי תאונות העבודה הם חלק קטן יחסית בציבור הנכים, וחלק גדול מהם ערבים. כך יוצא שבאופן בלתי סביר קבוצה אחת של נכים מקבלת סיוע ואחרת נשארת מאחור ללא כל צידוק ענייני. יש כאן פגיעה באנשים החלשים ביותר, נכים שמבקשים להתקיים בכבוד. אני קורא לממשלה לפעול מיידית לתיקון הנושא".
"יש לי 74 אחוז נכות", מספר מגדי מוסטפא דראושה, תושב עראבה בן 44. לפי 15 שנה הוא נפל מהקומה הרביעית במהלך עבודת בניין ושבר יד, אגן וכמה חוליות בגב. "אני לא יכול לעבוד, מתקשה בפעולות בסיסיות", אומר דראושה, "יש לי קצבה חודשית של 3,600 שקל, לא יודע מה הייתי עושה בלי אשתי ואח שלי, שגר לידי ומשלם עליי את כל התשלומים החודשיים. נפגעתי מאוד בתקופת הקורונה. היה לאשתי ולי בית קפה שהשלים לנו את ההכנסה. סגרנו אותו עם חוב של מאה אלף שקל".
"לפני שנפצעתי עבדתי במפעל כעובד ייצור ומחסנאי", מספר איתי, בן 36 מדרום הארץ. "ב-2010 נפגעתי פיזית ומינית במקום עבודתי. אני מוכר בביטוח הלאומי כנכה תאונת עבודה פוסט-טראומטי. חי מקצבת נכות, 3,000 שקל בחודש, כשליש ממה שהרווחתי בפועל. מאוד קשה לחיות מסכומים כאלה. יש כאן אפליה. אם הייתי נכה כללי הייתי מקבל את ההטבה. הסכום הזה מאוד משמעותי עבורי".
יו"ר ארגון נכי העבודה בישראל, יוסי דדוש, אמר אתמול: "נראה לי שמישהו באוצר נרדם בשמירה. לא ייתכן שישכחו כ-50 אלף אנשים שמרביתם חיים מקצבאות נכות נמוכות. לדעתי יש בהחלטה הזו אפליה. לא יעלה על הדעת שנכה עבודה שאינו עובד בגלל מגבלותיו לא יזכה לאותו מענק שמקבל נכה כללי, נכה פעולות איבה ונכה צה"ל".