לקראת ה-1 בספטמבר, ולאור מספרי הנדבקים המאומתים הגבוהים ביישובים ערביים וחרדיים, ראשי ערים ויישובים "אדומים" סיפרו היום (ראשון) בריאיון לאולפן ynet על המוכנות, ההיערכות, והמצב בשטח כפי שהם חווים אותו.
ראש העיר כפר קאסם, עאדל בדיר, תומך בכך ששנת הלימודים בכפר לא תיפתח עד להורדת נתוני התחלואה. ראש המועצה דליית אל כרמל, רפיק חלבי, הודיע כי יאפשר להורים להחליט עצמאית אם לשלוח את ילדיהם ללימודים או לא.
מחזיק תיק הבריאות בעיריית בני ברק, עו"ד משה מורגנשטרן, סיפר כי ניתנה הוראה לכל צוותי החינוך לעבור בדיקות לגילוי קורונה לפני פתיחת השנה.
2 צפייה בגלריה
משה מורגנשרטן עאדל בדיר רפיק חלבי
משה מורגנשרטן עאדל בדיר רפיק חלבי
משה מורגנשרטן, עאדל בדיר ורפיק חלבי
(צילום: עמית הובר, אלעד גרשגורן, יאיר שגיא)
"אנחנו נפגשנו בשבוע שעבר עם הצוות של פרויקט הקורונה פרופ' רוני גמזו", סיפר ראש העיר כפר קאסם, "גם הוא ביקר אצלנו. התחלנו בתוכנית עבודה של חודש, חודש וחצי, ואני מקווה שדרכה נצליח להוריד את אחוזי התחלואה.
"במצב שבו יש אצלנו 40-60 נדבקים מאומתים ביום, אני בעד שהלימודים לא יתקיימו בכפר קאסם והבעתי את דעתי בעניין בפני פרופ' גמזו", אמר בדיר.

לדברי ראש המועצה דליית אל כרמל, העלייה במספר הנדבקים ביישוב היא תוצאה של מספר בדיקות גבוה שנערכו במקום. "בחמישה ימים בדקנו 3,000 תושבים, בכל מקום בארץ שבו יעשו הרבה בדיקות יגלו מספרים גבוהים", הוא טען.
"אני דיברתי עם פרופ' גמזו וגם עם המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' גרוטו, ואמרתי להם 'אתם הורגים אותנו, תחזירו את גני האירועים כדי שלא יעשו חתונות בבתים'", המשיך חלבי, "החתונות שמתקיימות בבתים הן אלה שהביאו לתחלואה הגבוהה ביותר בכל המגזר הלא-יהודי. יש כאן מציאות קשה שאי אפשר לעצור".
חלבי ציין כי הוא יאפשר לבתי הספר לפתוח שערים, אך כבר עכשיו הוא צופה שהורים רבים לא ישלחו את ילדיהם למוסדות הלימוד. "מי שרוצה להגיע, שיגיע. עם זאת, המתווה בעייתי מאוד. אני לא רוצה לקלקל את ה-1 בספטמבר, אבל המציאות מפחידה ויש בהלה בקרב התושבים. אתם חושבים שהורים ישלחו בקלות את הילדים לכיתות כשמחנכות או גננות אובחנו בנגיף? שר החינוך נחרץ וחושב שכ-20% מהתלמידים לא יגיעו לבתי הספר. אצלנו המספר יהיה 60%.
2 צפייה בגלריה
סיור בבני ברק
סיור בבני ברק
גמזו בסיור בבני ברק, ארכיון
(צילום: עיריית בני ברק)
"80% מהחתונות כבר נדחו, ובאירועים שמתקיימים מספר המשתתפים נמוך מאוד", הוא הוסיף, "אני מקווה שיפתחו את אולמות השמחות כדי שתהיה בקרה על כמות האורחים ויתר כללי משרד הבריאות".
עוד אמר חלבי: "צריך להבין שהמצב הזה יימשך עוד שנה לפחות. כל תפיסת החינוך במדינת ישראל משתנה. צריך לבדוק למי מהילדים אין בכלל מחשב בבית, אם השיטה הזאת נכונה. לדעתי אנחנו מתעסקים יותר בפוליטיקה מאשר בחינוך".

"בבני ברק מתחילים לימודים כרגיל"

"אנחנו נתנו הוראה לכל צוותי החינוך לעבור בדיקות לגילוי קורונה והתשובות צפויות להגיע היום או מחר", סיפר במשדר עו"ד משה מורגנשטרן, "מי שחולה שפשוט לא יגיע".
- ראינו בעבר שהקפסולות בבני ברק לא כל כך עבדו. מה ישתנה? למה לסכן תלמידים ומורים? "אנחנו חושבים שעיקר ההידבקויות הן בתוך הבתים. אנחנו חיים בצפיפות בלתי נסבלת, בני ברק היא העיר הצפופה בישראל, וייתכן שדווקא כשאנשים ייצאו החוצה מהבתים לבתי הספר, זה דווקא יעזור ולא יזיק".
מורגנשטרן הוסיף: "יש אצלנו בתים שבהם 15-20 גרים בדירה אחת. אם אחד נדבק - כולם נדבקים. אנחנו מקפידים יותר על הקפסולות עכשיו, יהיו לימודים גם בכיתות וגם מרחוק, הכול לפי הכללים. כמו שאמר קודמי, יהיו כמובן תלמידים שלא יגיעו לבית הספר".

ברשימת אזורי ההתפשטות והיישובים המסווגים באדום שבהם נדרשת הסברה, בדיקות ואכיפת בידוד, שגיבש משרד הבריאות, נמצאים היישובים בני ברק, טירה, כפר קאסם, אום אל פחם, דליית אל כרמל, לקיה, מעלה עירון, תפרח, יקיר, עמנואל, כעביה-טבאש,חג'אג'ר, שייח דנון, משהד, מוקייבלה, יד בנימין, אלקנה, בוקעתה, סלמה ואיבטין.
בשבוע שעבר נמסר כי בתחילת שבוע זה תתקיים הערכת מצב בנוגע לתלמידים ב"ערים האדומות", ושם ייתכן כי יוחלט לדחות את פתיחת השנה. אם השרים יאשרו את מתווה גמזו, ככל הנראה תלמידי כיתות י' עד יב" יישארו בבית עד לאחר החגים. ההחלטה עדיין לא התקבלה, והרשימה הרשמית טרם הוצגה.

התפרצות גם בקיבוץ כפר עזה

תושבת קיבוץ כפר עזה נירה שפק, אשר גם מתנדבת במרפאה במקום, סיפרה במשדר ynet על נתוני התחלואה הגבוהים. "אנחנו חושבים שזה התחיל בגן שבו ילדים נדבקו והדביקו, אבל זה לא בטוח לחלוטין. אנחנו עושים הכול כדי שיהיה פה טוב. עובדים מהר, מבוקר ומסודר".
שפק ציינה כי לפי הנתונים שיש ברשותה, נכון לאתמול היו בקיבוץ 31 נדבקים מאומתים ו-230 תושבים שוהים בבידוד. "מדובר בכמות לא קטנה כאן, אנחנו מרגישים את האנשים שחסרים בתפעול שגרת הקיבוץ".
על התחושות בקרב תושבי הקיבוץ היא סיפרה: "הצוותים שלנו עסוקים בהרגעת האנשים, יש לנו צוות קורונה שמתקשר לתושבים בכל יום. מתנדבים אוספים זבל כדי שאנשים לא יצטרכו לצאת החוצה, הם עוברים בין הבתים, ממוגנים, ומביאים להם תרופות ומצרכים. ביום שישי האחרון שני קיבוצים שכנים הכינו עוגות שחולקו כל המשפחות, קיבוץ נחל עוז תרם לנו את הבננות מהמטע החדש".