היא גבוהה בהרבה מבניין האמפייר סטייט בניו יורק ומכל אחד מגורדי השחקים בישראל - ונמצאת כולה מתחת למים: שונית אלמוגים עצומה שגובהה 500 מטרים התגלתה בשונית המחסום הגדולה שבאוסטרליה. כך בישרו השבוע מדענים, וציינו כי מדובר בשונית הגבוהה ביותר שהתגלתה באזור, זה יותר ממאה שנים.
המבנה התת-ימי העצום גבוה יותר מבניין האמפייר סטייט שמתנשא ל-381 מטרים, ממגדל פטרונאס בקואלה לומפור שבמלזיה (451 מטרים) וגם מכל גורדי השחקים בישראל. הגובה מביניהם - מגדל עזריאלי שרונה - נמוך כמעט בחצי מהשונית, וגובהו 238 מטרים.
4 שעות של צלילה רובוטית: צפו בסרטון המלא מהשונית
3 צפייה בגלריה
שונית ,  האמפייר סטייט בילדינג
שונית ,  האמפייר סטייט בילדינג
גבוהה ב-119 מטרים מבניין האמפייר סטייט
(צילום: shutterstock , מכון שמידט)
השונית התגלתה לראשונה ב-20 באוקטובר על ידי חוקרים אוסטרלים על ספינת מחקר של מכון שמידט לאוקיינוסים, ארגון שתומך במחקר ימי. המחקר נועד בין היתר למפות את קרקעית הים בחלק הצפוני של שונית המחסום הגדולה.
"התגלית הבלתי צפויה מראה שאנחנו ממשיכים למצוא מבנים לא ידועים ומינים חדשים באוקיינוס", אמרה ונדי שמידט, ממייסדי המכון, לפי NBC ניוז. ביום ראשון הצוות השתמש ברובוט תת-ימי כדי לחקור את השונית החדשה, וגילה כי רוחבה בבסיס הוא כמעט קילומטר וחצי. לפי החוקרים, הנקודה הגבוהה ביותר בשונית נמצאת בערך 40 מטר מתחת לפני הים.
הצלילה הרובוטית הועברה בשידור חי במהלך סוף השבוע, ובצילומים היפהפיים נראה מקרוב המבנה התת-ימי הענק. "אנחנו במצב רוחם מרומם ממה שמצאנו", אמר רובין בימן, גאולוג ימי מאוניברסיטת ג'יימס קוק בקווינסלנד שבאוסטרליה, מוביל משלחת המחקר. "העובדה שלא רק שמיפינו בתלת-ממד את השונית, אלא גם ראינו את התגלית במו עינינו בעזרת הרובוט היא דבר מדהים".
3 צפייה בגלריה
שונית המחסום הגדולה אוסטרליה תמונה מ-2014
שונית המחסום הגדולה אוסטרליה תמונה מ-2014
שונית המחסום הגדולה. יש בה 411 מיני אלמוגים
(צילום: MCT)
3 צפייה בגלריה
שונית ענקית התגלתה באזור שונית המחסום הגדולה שבאוסטרליה
שונית ענקית התגלתה באזור שונית המחסום הגדולה שבאוסטרליה
השונית הענקית החדשה שהתגלתה ליד חופי אוסטרליה
(צילום: מכון שמידט)
השונית נמצאת ליד החוף צפון קווינסלנד, באזור שנקרא קייפ יורק. עוד שבע שוניות התגלו באזור זה מאז סוף המאה ה-19, כולל השונית באי ריין, אתר קינון של צבים ירוקים. "למצוא שונית בגובה של חצי קילומטר באזור כל כך מוכר כמו שונית המחסום הגדולה מראה עד כמה מסתורי העולם שמתחת לקו המים", אמרה ג'יוטיקה וירמאני ממכון שמידט.
בשונית המחסום הגדולה, שונית האלמוגים הגדולה בעולם, יותר מ-1,500 מיני דגים, 411 מינים של אלמוגים ועשרות מינים אחרים. אבל השונית עומדת בפני סכנה – מחקרים הראו כי איבדה יותר מ-50% מאוכלוסיית האלמוגים שלה בשלושת העשורים האחרונים, בעיקר עקב התחממות כדור הארץ.