מנהל הדסה לצד האחיות השובתות: פרופ' זאב רוטשטיין הביע תמיכה באחיות והאחים שהחלו הבוקר (יום שני) לשבות עקב מחסור בתקנים, ודיבר במגאפון בהפגנה שלהם מחוץ לבית החולים בירושלים. "אני מאוד מקווה ששביתת האזהרה הזו של האחיות תשפיע", אמר.

5 צפייה בגלריה
זאב רוטשטיין
זאב רוטשטיין
פרופ' רוטשטיין מדבר לאחיות
(צילום: משה מזרחי )
5 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
תומך במאבק. אדלשטיין בביה"ח איכילוב
"כולנו צריכים ללכת בבית החולים בראש מורם, בלי צורך להתבייש, בלי צורך להתחנן לתנאים, לכמות האחיות ולתגמול ההגון שלהן", הוסיף רוטשטיין בהפגנה. "אני רוצה לאחל לכן שתחזרו כמה שיותר מהר ליד מיטת החולים פה. תדעו לכם שההנהלה יחד איתכם וכל הזמן אנחנו אחד עם השני ביחד, אנחנו לא משני צדי המתרס. נקווה שמהדסה תצא בשורה טובה".
בתוך כך, שר הבריאות יולי אדלשטיין קיים הבוקר סיור בבית החולים איכילוב והביע תמיכה באחים ובאחיות. "אני איתכם במאבקכם", אמר להם. "יש לי הערכה גדולה לעבודתכם הנפלאה, המסורה והחיונית. המחסור בכוח האדם איננו רק בגלל נגיף הקורונה, זו בעיה מתמשכת במערכת הבריאות שרק התעצמה. משרד האוצר צריך לאפשר את הגדלת מספר התקנים מתוך דאגה למערכת הבריאות, לחולים ולעומס העבודה. נתגבר את המערך בכוח אדם איכותי ונעצים את המערכת גם אחרי שננצח את הקורונה".
מנהל בית החולים איכילוב, פרופ׳ רוני גמזו, הודה לאדלשטיין על הביקור והדגיש בפניו את "הצורך בטיפול מיידי בבעיה התזרימית החמורה שהולכת וגדלה, עם פער של 350 מיליון שקל עקב הגידול בהוצאות וירידה בכנסות". לדבריו, "יש להקצות תקנים בשל מחזור חמור בכוח אדם רפואי וסיעודי. חשוב גם להקים מסד נתונים ארצי של חולי הקורונה ולהנגיש את המידע הקיים לנתונים ולשכלול ודיוק התחזיות. יש לשפר את התקשורת השוטפת בין משרד הבריאות ובעלי התפקידים במערכת הבריאות".

"במדינה הזאת, עד שאתה לא שובת לא קורה כלום"

עיקר המחלוקת בין האחיות לבין משרדי האוצר והבריאות נוגע לעניין התקנים הזמניים. באוצר הציעו תקנים זמניים עד יולי הבא, בהסתדרות האחים והאחיות רצו תקנים קבועים. "איך אגיד לאחיות עוד שנה כשעכשיו לוקחים להן את התקנים?", אמרה אילנה כהן, יו"ר ההסתדרות, שהתראיינה לאולפן ynet. "זה מחדל של משרדי הבריאות והאוצר שהביאו את האחיות למצב כזה, אז למה אני צריכה להסכים לזה?".
כהן תקפה את משרד האוצר, וטענה כי התנהלותו היא "שערורייה שאין כדוגמתה". לדבריה, "אני נראית כמו אחת מחוסרת הכרת שנשבות בזמן הקורונה? הכריחו אותנו לשבות, הפקירו את האחיות והחולים".
"צריך להבין את שורש הבעיה", הוסיפה כהן. "יצאנו לשביתה בעקבות המחסור בתקנים לפני הקורונה. כל הזמן אמור לנו - התקציב הוא אחד חלקי 12, אין ממשלה עדיין, חכו שתהיה אחת. כשפותחים 40 מחלקות קורונה וכל מחלקה כזו צריכה 50-40 תקנים, אז לוקחים אותם מהחולים המונשמים, החולים בפרוזדור וכן הלאה".
"איזה מרחק יש בבתי החולים?", אמרה. "אומרים לנו כל הזמן לשטוף ידיים ולשמור מרחק. כל הפרוזדורים האלה, איזה מרחק? יש כרגע יותר מ-1,000 אחיות בבידוד. שולחים אנשים למלחמה ואז באים ויורים בהם? לוקחים על חשבונם את ימי המחלה שלהם?".
5 צפייה בגלריה
אילנה כהן
אילנה כהן
"השביתה יכולה להחריף". אילנה כהן
(צילום: שחר גולדשטיין )
מה אומרים לכם באוצר? "חשבנו שסוף סוף הבינו משהו, לא רק את הקטסטרופה שיש עכשיו אלא גם מה שיקרה בחורף עם השפעת. אבל כלום, נאדה, זירו, אפס. אני לא חדש במשאים ומתנים, פראיירית אני לא. באים ואומרים לנו - ניתן לכם תקנים זמניים ובשנה הבה כל אחות שתצא לפנסיה, נקצץ. ככה יקצצו את התקן עד שנגיע לאיפה שהתחלנו במחסור. מישהו מחוסר הכרה פה?".
באוצר לא מכירים את התרחישים לקראת החורף הקרוב? "הם רגילים שאנחנו בכל מקרה ובכל מצב נמשיך לעבוד, עם האלימות, עם הצפיפות. האחיות פוחדות לחזור הביתה ולהדביק, יש להן משפחה. כל השנים אמרו שגם אם יהיו תקנים אין מספיק אחיות, אבל עשינו את כל המאמצים ויש כרגע 1,500 אחיות שמחכות בחוץ. גם אם יוציאו תקציבי ענק על מערכות הנשמה, יבואו גמדים בלילה ויפעילו את המכונות? לא צריך להכשיר אחיות? אנחנו לא איקאה, אנחנו מערכת בריאות, וצריך להיערך כדי שלא יקרה עוד מחדל".
האוצר יהיה אשם במחדל הבריאותי של החורף? "אין ספק. האוצר הרעיב במשך שנים את מערכת הבריאות. ראש הממשלה ושר האוצר צריכים למצוא פתרון אמיתי".
5 צפייה בגלריה
שביתת האחיות בהדסה
שביתת האחיות בהדסה
"נמצאים בחסר מתמיד". המחאה בהדסה
(צילום: משה מזרחי )
5 צפייה בגלריה
שביתת האחיות בהדסה
שביתת האחיות בהדסה
הפגנת האחיות בבית החולים הדסה
(צילום: משה מזרחי )
כהן הדגיש כי השביתה לא חלה על כל מה שקשור לקורונה ועל חדרי הלידה, והוסיפה כי ייתכן שתחריף בהמשך. "האוצר צריך להבין שאנחנו במצב קריטי", אמרה. "הטבע יעשה את שלו - בדרך לכאן שמעתי שעוד ארבע מחלקות נכנסו לבידוד".
לסיום טענה כהן: "במדינה הזאת, עד שאת לא שובתת לא קורה כלום. יש תהליך שכל אחד עובר, כמו בשטיפת מכוניות - שוטפים אותך, מסבנים אותך, מייבשים אותך ורק אז יש את האור הירוק. למה בזמן שמטפלים בחולים צריך לעבור את כל התהליך הזה? יש מחסור. יש 500 מונשמים מחוץ לקורונה, שמוזנחים ואין מי שמטפל בהם אם המשפחה לא יושבת לידם. אז אני אומרת למקבלי ההחלטות - בואו תחליפו את האחיות לשעתיים ואז תדונו".
מנהלת מערך הסיעוד בבית החולים רמב"ם שבחיפה, גילה היימס, אמרה ל-ynet כי "חסרים לנו כל יום 160 תקנים של אחיות. במחלקות כמו כירורגיות ופנימיות אנחנו מגיעות למשמרות שיש בהן 15-12 חולים לאחות אחת, שזה פשוט מאמץ פיזי ונפשי מטורף. הכי חשוב לנו לשמור על בטיחות החולים, ובכוח האדם של היום זה בלתי אפשרי בלי שאנשים יוותרו על עצמם. כשאנחנו מתחקרות אחיות על הקורונה כדי לוודא שלא נחשפו לחולים, הן אומרות שאפילו לשתות הן לא הלכו".
סמנכ"ל הסיעוד בבית החולים הדסה, רלי אלון, אמרה ל-ynet כי "המערכת כאן בחסר מתמיד". לדבריה, "אנחנו צריכים יותר אחיות שיתנו מענה, יש כאן חולים קשים ומורכבים, בפרט בתקופה הזו ולאורך כל השנה. לא קיבלנו מענה לכך. אם אנחנו רוצים טיפול איכותי, עלינו לתת יותר תקנים של אחיות לאורך כל השנה, לא רק עכשיו במשבר שפרץ וחשף את הפערים הגדולים. אנחנו לא מפקירות את החולים, יינתן להם מענה".