אבסורד ההגבלות הופך למוחשי בתמונה אחת: המונים בילו אתמול (שבת) בבריכה במלון הרודס בתל אביב, כאשר במרחק של כמה צעדים משם - בריכת גורדון נותרה סגורה וריקה ממתרחצים. זאת בהתאם להגבלות ולפיהן הבריכות במלונות נשארו פתוחות, בעוד בריכות השחייה הציבוריות נסגרו.
2 צפייה בגלריה
בריכת מלון הרודס בתל אביב
בריכת מלון הרודס בתל אביב
תמונת האבסורד: בריכת מלון הרודס בתל אביב מלאה, ברקע בריכת גורדון סגורה
כך למשל, גם חדרי הכושר נסגרו לפי התקנות, אבל ניתן להמשיך להפעיל סטודיו לפילאטיס או יוגה. הברים והמועדונים נסגרו, אך המסעדות נותרו פתוחות. השהייה בגני שעשועים נאסרה, בעוד שמותר לצאת לטייל בפארקים. גם העובדה שחוף הים נשאר פתוח והבריכות לא עוררה לא מעט סימני שאלה.
היום צפויה ועדת הקורונה של הכנסת להחליט אם לאשר את ההגבלות שעליהן החליטה הממשלה - או לבטלן. יו"ר הוועדה, ח"כ יפעת שאשא ביטון, אמרה בשבוע שעבר בריאיון לאולפן ynet כי אם הבקשה להגביל בריכות, חדרי כושר וברים לא תגובה בנתונים שיוכיחו את נחיצותה, היא לא תאושר על ידי הוועדה: "אם המצב יישאר כפי שהוא עכשיו, ולא אקבל נתונים שיסבירו למה קריטי לסגור אותם, אני לא אאשר את הצו".
"יש פה החלטה שרירותית – דין בריכה במלון צריך להיות כמו בריכה בחוץ", אמרה פרופ' רונית קלדרון-מרגלית מבית הספר לבריאות הציבור של הדסה והאוניברסיטה העברית.

במקביל, מנהלי בריכות ביקשו מבג"ץ להוציא צו ביניים שיקפיא את הסגירה, ויאפשר את פתיחת הבריכות עד לקבלת החלטה בעתירה, מכיוון ש "הפסקת פעילות הבריכות למשך יותר משבוע, משמעה שהחלטה לפתוח מחדש במועד מאוחר יותר, תהא חסרת משמעות, באשר העלויות של פתיחה כאמור יגיעו לעשרות אלפי שקלים - וכשמדובר בבריכות הפועלות רק בחודשי הקיץ, מדובר בהוצאה, שחלק גדול מהעסקים לא יוכלו לעמוד בה".
בעתירה נכתב כי "לא נמצא גוף העוסק בבריאות שטוען כי זוהתה אפשרות להידבק בנגיף הקורונה באמצעות מים. יתירה מזאת, הכלור, המצוי בבריכות שחייה, ידוע כיעיל בחיסול נגיף. הסיכון בבריכות שחייה זהה לסיכון בכל אתר בו מבקרים רבים והוא נובע אך ורק מן החשש להמצא בקירבת נשימה, עיטוש או שיעול של אדם הנשא את הנגיף".
עוד הדגישו העותרים כי ההחלטה פוגעת בבעלי הבריכות וב-120 אלף עובדיהם, בספקים התלויים בהן לפרנסתם ובשחיינים שייאלצו לוותר על פעילות ספורטיבית. לדברי עו"ד יפעת סולל שהגישה את העתירה "אין קביעה שקורונה עוברת במים, ואת הבריכות בבתי המלון ולספורטאים משאירים פתוחות. הסגירה לא נובעת ממדיניות אלא מהיסטריה ומשמעה 120 אלף עובדים שנשלחים לביתם וציבור שלא יוכל לשחות".

"החלטה שערורייתית"

ניר עוז, יו"ר ארגון מנהלי בריכות שחייה, מרכזי ספורט ונופש בישראל הסביר כי "הגשנו את הבג"ץ כי זו החלטה שערורייתית ולא הגיוניות. זו אפליה. פתחו את הבריכות במלון וזו החלטה פוליטית כי שר התיירות ישב בממשלה ואמר שאם סוגרים את הבריכות, אי אפשר לפתוח את המלון. מה שלא ברור שבאותו רגע שפתחו את בתי המלון, הבריכות שם הפכו להיות ציבוריות ובקאנטרי אנחנו עם קהל קבוע וידוע ששומר על ההנחיות ועומדים בתו הסגול ומתנהלים בתוך קפסולות".
עוז הוסיף כי המשנה למנכ"ל הבריאות פרופ' איתמר גרוטו טען בעצמו ש"אין חשש בבריכות השחייה כי הנגיף לא שורד בהן". לדבריו, "אספנו נתונים מהעולם ומהארץ ולא היה חולה אחד בבריכת שחייה".
2 צפייה בגלריה
"לסגור בריכה בשיא הקיץ זה טירוף". בריכת גורדון, ארכיון
"לסגור בריכה בשיא הקיץ זה טירוף". בריכת גורדון, ארכיון
"לסגור בריכה בשיא הקיץ זה טירוף". בריכת גורדון, ארכיון
(צילום: ישראל ברדוגו)
אסף בן חיים, מנכ"ל "חופש, נופש וספורט", בעלים של 13 בריכות ומועדוני ספורט וחבר הנהלת ארגון מועדוני הספורט ובריכות השחייה, טען כי "יש פה אפליה שזועקת בינינו לבין הבריכות בבתי המלון. כל בתי המלון מוכרים כרטיסים חד פעמיים ונותנים לאנשים מבחוץ להיכנס ולמעשה הופכים להיות בריכת שחייה ציבורית לכל דבר. העומס בבריכות אצלנו ואצלם היה דומה, כך שאף אחד לא יכול להגיד שאצלנו יש יותר עומס".
הוא הוסיף כי "בבריכות השחייה זה אנשים קבועים שהם מנויים ובבתי מלון התחלופה גדולה ויש מיקס גדול יותר". לדבריו, "בפגישה עם שר הבריאות הוא אמר שזה הגיע מהאוצר ומשר התיירות שביקשו להשאיר את הבריכות במלונות פתוחות כי אחרת יסגרו את המלונות. כל המלונות היו מלאים בגלל שכל הלקוחות שלנו הלכו אליהם".
ציון הלל, חבר הנהלת איגוד מרכזי ספורט ובריכות השחייה בישראל ובעל שבע בריכות שחייה, קאנטרי ושני חדרו כושר, אמר: "לא פייר לסגור את בריכות השחייה הציבוריות ואת המלונות לא. האם החיים שלהם יותר חשובים משלנו או ההיפך? האם כלכלית נכון שיסגרו את בריכות השחייה הציבוריות ואת הבריכות במלון לא? אנחנו בשיא העונה וגם ככה המצב גרוע כי ביטלו קייטנות, מסיבות ואירועים. נשארנו רק עם מנויים וסגרו אותנו. זה נזק עצום".
הלל סיפר שפיטר 48 עובדים. "היו לי דמעות בעיניים. אלה לא עובדים שמרוויחים הרבה אלא עובדים על שכר מינימום, מהיד לפה", הוא אמר. "לסגור בריכה בשיא הקיץ זה טירוף. מה נשאר לנו? עוד חודש וחצי. זה כואב. פשוט לא להאמין".
פורסם לראשונה: 22:22, 11.07.20