במקביל לעדכון של משרד הבריאות שלפיו כמעט 7,000 ישראלים אובחנו אתמול בנגיף הקורונה, פרופ' רן בליצר, ראש קבינט המומחים בתוכנית "מגן ישראל", אמר הבוקר (רביעי) בריאיון לאולפן ynet: "אנחנו נמצאים בסחרור, הנגיף מתפשט בכל קהילה ובכל המגזרים. הוא מתפשט בקצב שכמעט לא ניתן להשתלט עליו". צפו בריאיון.
לדברי בליצר, "השינוי עשוי להתרחש בהתנהגות מאוד מוקפדת של כל אחד מאיתנו. בתקופה הזאת אנחנו חייבים לשנות את האופן שבו אנחנו מתנהגים, משום ששום פעילות מגבוה לא מסוגלת כרגע לעצור את הנגיף מלהתפשט. לא קטיעת שרשראות הדבקה ולא כלי אחר".
3 צפייה בגלריה
"בשבועות הקרובים - עלייה משמעותית במספר החולים הקשים"
"בשבועות הקרובים - עלייה משמעותית במספר החולים הקשים"
"בשבועות הקרובים - עלייה משמעותית במספר החולים הקשים"
(צילום: AFP)
הסגר החל לפני חמישה ימים ומאז מספרי הנדבקים גדלים. איך מסבירים את זה? "קשה לייצר סיבתיות ברורה, אבל אין ספק שהעובדה שחלק מהישראלים לא הבינו את החשיבות וההכרח להתנהל נכון לפני החג, וכן קיימו ארוחות משפחתיות, סיכנה אותם ואת בני המשפחה שלהם. עם זאת, אני לא יכול להגיד שזו הסיבה".
בליצר הוסיף כי את האפקט המלא של הסגר שהוטל, בעיקר של סגירת בתי העסק שיש בהם התקהלויות, אנחנו צפויים לראות בימים הקרובים. "אני מקווה שזה יבלום קצת את העלייה, אבל אין ספק שנדרשת כרגע עוד עליית מדרגה בהתמודדות שלנו עם המשבר", הוא אמר.
3 צפייה בגלריה
בית כנסת ברחובות
בית כנסת ברחובות
"לאפשר תפילות בחוץ, התכנסות בחלל סגור - מסוכנת"
(צילום: AFP)

ייתכן שהעלייה המשמעותית נובעת מהתכנסויות בבתים ולא מהתקהלויות אחרות? "לפי כל מה שידוע בעולם, יש הבדל ברמת הסיכון כאשר אנשים נמצאים בחלל סגור וכאשר הם נמצאים בחלל הפתוח. הדבר הזה הוא ודאי. המקום המסוכן ביותר להידבקויות הוא בחללים סגורים ולכן, לא צריך לחכות להנחיות מגבוה, לתקנות שיאסרו דברים בחוק. הכלל הוא מאוד פשוט: המטרה שלנו בעת הזו היא לצמצם מפגשים".
בליצר הסביר: "יש את אותו מונח ה-R המפורסם. R זה מספר האנשים שכל אדם מדבק ידביק לאורך תקופת מחלתו. כשה-R גדול מ-1, המחלה כמו שהיא כעת מתפשטת. כשה-R קטנה מ-1, המחלה קטנה. ה-R הזה מורכב משלושה אלמנטים: ממספר האנשים שאני פוגש ביום, מהסיכוי שאני אדביק אנשים במפגש, ובמספר הימים שבהם אני מדבק. במספר הימים שאני מדבק מטפלים בעזרת קטיעת שרשראות ההדבקה, אי אפשר לעשות כרגע יותר. בנושא הסיכון מטפלים בעזרת מסכות וכולם צריכים להקפיד לעטות מסכות, על האף ועל הפה, כל הזמן".


קבינט הקורונה מתכנס היום שוב, מה הם צריכים להחליט? לפיכם, הדרג המקצועי? "יש כמה הצעות על השולחן. אני חושב שבעת הזו, מכיוון שעיקר הבעיה היא קודם כל בחללים סגורים, יש להנחות את הציבור לא להתכנס מעל חמישה אנשים במרחב סגור, כמובן מחוץ לבני הבית".
לדבריו, "גם אם הקבינט לא יחליט את זה כהוראה, אני חושב שכהנחיה מקצועית והמלצה הדבר הזה הגיוני. אנחנו חייבים לצמצם מפגשים הכי קרוב שאנחנו יכולים לאפס".
צריך לעצור את התפילות? "תפילות צריכות להימשך בחוץ באופן שלא מסכן את המתפללים, משום שלא משנה מה הסיבה שאנשים נכנסים לחללים סגורים - עבודה, תפילה או כל סיבה אחרת. אנשים שאינם בני בית אחד ועושים זאת, מסתכנים בהדבקה. בעת הזו הסיכון גדול מידי.
"אני לא יודע אם צריך לעשות את זה באמצעות תקנה, אבל כהמלצה זה בוודאי צריך להיאמר", הוסיף בליצר, "גבאים, אנשים שאחראים לקהילות שלהם - שלא יחכו להנחיות, שיעשו כל מאמץ עד כמה שניתן לקיים את התפילות בחוץ. זה נעשה בראש השנה בהרבה מאוד מקומות, אין סיבה שזה לא יעשה כעת. גם תחת כיפת השמיים – צריך לשמור על מרחק ומסכה. זה נכון לגבי מפגש אקראי של אנשים ברחוב, זה נכון לגבי הפגנה, זה נכון לגבי תפילה. זה עניין של היגיון בסיסי".

3 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון
יפעת שאשא ביטון
על שאשא ביטון: "לא שמעתי אותה מתנגדת להגבלות"
(צילום: ערוץ כנסת )
רה"מ אמר שההפגנות הן "פארסה". אולי צריך לעצור את ההתכנסויות האלה בחוץ? "אני רוצה לעסוק בהמלצה המקצועית. אחר כך, האם להפוך את זה למשהו שמחייב בחוק? אלה החלטות אחרות, פוליטיות. ההמלצה המקצועית פשוטה וברורה ואין עליה ספק. אם רוצים למנוע הדבקות - צריך לשמור על מרחק בחוץ ולשים מסכה, ואם מדובר בהתכנסות המונית, אז לשמור על עיקרון הקפסולות.
"אין בעיה לקיים תפילה המונית בכל יום ובוודאי ביום כיפור, או לקיים הפגנות, אם שומרים על העקרונות הבסיסיים הללו: קפסולות, מרחק, מסכה", המשיך בליצר, "זאת הנחיה מקצועית, האם הופכים את זה לחוק ושולחים שוטר כדי לעצור את זה? אני חושב שהציבור מספיק אחראי וחכם כדי לא לחכות לשוטר, לתקנה או להחלטת ממשלה כדי לנהוג באופן אחראי".
אם לא יוחלט על סגירת בתי הכנסת ביום כיפור, אתה חושש שהמספרים יעלו? "לנגיף אין חסם עליון והוא לא מכיר בשאלה אם אנשים שנכנסו למבנה, נכנסו מסיבה א' או ב'. הבעיה שקיימת יכולה להיות בבית כנסת, במקום עבודה ובכל מקום אחר. אם במקום העבודה אתם לא חייבים להיכנס לחדר סגור יותר משניים או שלושה אנשים – אל תעשו את זה. אם אפשר בזום, עדיף בזום. אין שום היגיון כעת לכנס אנשים בחללים סגורים, אם זה לא הכרחי כמו במקרים של קניות בסופר. אם זה לא חיוני – אל תעשו את זה".
היום מתכנס קבינט הקורונה וכולם תולים עיניים בדרג המקצועי. אתה בעד הידוק ההגבלות ואחידות בהפגנות ובתפילות? "אני בעד היגיון אפידמיולוגי בהנחיות ובהמלצות כאחד. ההיגיון האפידמיולוגי הוא פשוט, הוא אומר שכאשר מורידים את מספר האנשים ביום נתון, שולטים בהתפרצות. אין דרך אחרת. ברמה הסטטיסטית אנחנו חייבים לפגוש פחות אנשים בשגרת היום שלנו, ולפגוש זה אומר או להיכנס איתם לחדר סגור או לעמוד צמוד אליהם בחלל הפתוח, באופן הדוק וממושך. את שני הדברים האלה צריך להוריד קרוב ככל האפשר לאפס".
לדעתו של בליצר, אין לאפשר ליותר מחמישה אנשים לשהות יחד בחלל סגור. לגבי מגבלות התנועה הוא אמר: "הן כשלעצמן לא משרתות את ההיגיון האפידמיולוגי, הן לא תורמות. זה לא משנה אם מרחק היעד הורחב לקילומטר, אם בתוך 500 המטרים אנשים יתקהלו באופן צמוד".
יו"ר וועדת הקורונה יפעת שאשא ביטון מתעקשת שאין מקום לסגר ואין מקום להידוק הגבלות. מה דעתך? "אני לא שמעתי אותה אומרת שהיא מתנגדת למגבלות שיש בהן היגיון אפידמיולוגי".
היא מתווכחת על ההיגיון הזה כי היא אומרת שאין נתונים. האם זו הנקודה? "אני לא יודע, אני אשמח לשמוע ממנה, שאין נתונים או שאין היגיון בצמצום מספר המפגשים שאנשים מקיימים בכל יום ובפרט בחללים סגורים. צריך להבין, ככל שהמספר עולה מ-5 ל-6, ל-10, ל-15 העלייה היא לא לינארית בסיכון, אלא היא הרבה יותר מזה. לכן, ככל שמצמצמים את מספר האנשים שנפגשים בחללים סגורים – עוצרים את התפשטות המחלה. אני משוכנע שהיא תראה את ההיגיון בדבר זה, כמו כל אדם אחר שרואים את האלפבית של איך המחלה מתפשטת.
"אני מבין את האנשים שאומרים שהציבור איבד אמון, שהוא כל כך מתוסכל וכועס שהוא לא יכול לראות ולשמוע את ההיגיון, אבל אני מקווה שאנחנו לא שם. אני מקווה שבמסגרת הסברה מקצועית וסבירה, הציבור יבין שהוא יכול למנוע את ההידבקויות באופן פשוט והוא לא צריך שיסגרו אותו בבית כדי שיגרמו לזה לקרות".
לדעתו של בליצר, בדומה למומחי בריאות נוספים, בשבועות הקרובים תהיה עלייה במספר החולים הקשים. "העלייה הזו, שיכולה אפילו לעבור את ה-1,000 חולים, תורגש בבתי החולים. באיזשהו שלב סטנדרט הטיפול יירד ואנשים ייפגעו", הוא אמר.
"ייתכן שנגלה שהסגר הנוכחי מאוד יעיל ונמשוך אותו יותר. הלוואי שנתבדה, הלוואי שכל הצעדים שננקטו עד עכשיו יוכיחו את עצמם, שבעוד 4-5 ימים נראה השפעה יוצאת דופן של הצעדים שננקטו ומגמת העלייה תיעצר. אבל אם לא, מי מוכן לשלם את המחיר הזה בשביל להגיד שהוא הקל פה והקל שם, ואת ההתכנסות החשובה לו כל כך הוא החליט לשמר בכל מחיר? אני חושב שזה לא הזמן", הדגיש בליצר, "הציבור צריך להתאחד. אני יודע שלכל אחד יש את הדברים שחשובים לו, ובעת הזו כל אחד צריך לעשות ויתורים על הדברים שחשובים לו, על ציפור נפשו. כל אחד בתחום שלו, כל אחד באמונתו. עדיין, זה הזמן לעשות את הוויתורים הללו כי כשנגיע לנקודה שכולם יבינו שאין ברירה - זה יהיה מאוחר מידי".